Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

    Köpa smycke på pantbank...

    Jag funderar på att köpa mig en ny guldring och för att få mest värde för pengarna så började jag kolla runt på olika pantbanker online. Jag undrar dock om någon annan här köpt smycke på pantbank och om någon viss pantbank ger mer för pengarna. Ex.vis kan jag tänka mig att hos Kaplans får man minst för pengarna. Sen vet jag inte hur Sefina, Pantit och Pantbanken är prismässigt mot varann. Finns det några andra bra pantbanker som man bör kolla på?

  • Svar på tråden Köpa smycke på pantbank...
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-20 14:56:16 följande:

    Jag skulle aldrig handla på en pantbank, för jag tycker att hela konceptet är så sorgligt. Du får någon annans kära vigsel- eller förlovningsring till underpris, för att hon inte hade något annat val än att panta på den, och hon saknar den förmodligen jättemycket, och måste nu gå runt utan något synligt tecken på att hon är förlovad eller gift. Känns det bra, verkligen..?


    Kanske dags att börja vara lite mer öppen i ditt tänk till att börja med. Rätt många förlovningar/giftermål går åt skogen och då tror jag hellre folk vill ha pengarna än att stirra på en ring som dom ändå inte använder och kanske t o m har dåliga minnen av. Själv har jag sålt bort en del guld som bl a innehöll några gamla ringar som tillhört äldre bortgångna släktingar plus ringar som jag aldrig använde och trasiga guldarmband. Inget av det där hade nåt sentimentalt värde för mig. Däremot har jag kvar vissa andra guldsmycken som egentligen inte används, men som har större betydelse för mig.

    I just detta fall är jag inte heller ute efter nån förlovnings- eller vigselring utan någon roligare bredare guldring med eller utan stenar/diamanter. Smyckesbutiker tar bra bra betalt för en ring med många "pyttediamanter" medan man som säljare av guld vet att man får noll betalt för såna hos en pantbank.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (On point) skrev 2023-11-20 17:03:06 följande:
    Har köpt smycken både på pantbank och online auktioner. Man får mycket mer för pengarna eftersom man i många fall bara betalar guldpriset. Har aldrig blivit missnöjd med något köp hitintills.

    Jag brukar ta mina smycken till en guldsmed för uppfräschning, inte speciellt dyrt och smycket blir nästan som nytt.

    De gånger jag köpt något i en guldsmedsaffär är det något speciellt som jag förälskat mig i. Då betalar jag med gammalt guld (skrotguld) från byrålådan. 
    Tycker du någon viss pantbank eller online auktion har bättre priser och smycken än andra?
Svar på tråden Köpa smycke på pantbank...