Inlägg från: Anonym (nors) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nors)

JÄVLA tjafs med skolan

Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 10:56:21 följande:
    Fast nej, då äter du fel. Jag äter inte mejeriprodukter eller spannmål och utöver d-vitamin tar jag inga som helst tillskott. Jag har full koll på mitt näringsintag eftersom jag pga min sjukdom har regelbundna kontroller. 

Det finns inga näringsämnen i gliadin eller glutenin som är de två proteinerna som man i Sverige anser vara det gluten man inte tåler när man är glutenintolerant (i vissa länder räknas havre också till att innehålla gluten, även den rena som i Sverige sägs vara glutenfri, så ja, det skiljer sig)

Den näring man sägs få från spannmål kan man väldigt lätt få i sig på annat håll. 

Många påstår att man ska äta vete för att få i sig B1, B3 och B9. Men vete innehåller ungefär 11-15% av dagsbehovet av just dessa vitaminer. 
    Det finns lika mycket vitamin B1 i sparris som i vetemjöl. Det finns betydligt mer B1 i bondbönor, bruna bönor, lax och griskött än i vetemjöl!
    Samma gäller med B3. B9 får man främst i sig via gröna bladgrönsaker. 

Jag kan göra den listan sjukt lång men du får nog öppna ögon och själv läsa på. En bra balanserad kost utan spannmål och mejeriprodukter går att uppnå fullvärdig näringsmässigt och alltså utan tillskott. Däremot går det inte att göra om man väljer att vara vegan.
    Det är ju så att de som verkligen har glutenintolerans har svårare att ta upp näring innan tarmen har läkt, så det kan vara därför som hon måste äta tillskott. 

Det gäller förstås inte de som själva har valt att inte äta gluten. 

Sen är vi alla olika. 
  • Anonym (nors)
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 12:02:41 följande:
    Då ska samma gäller vegetarianer och veganer samt muslimer!
    På ett sätt har du rätt, eftersom man oftast bara serverar vegetarisk mat istället för specialkost. Då kan man med lite eftertanke få till det så att ganska många med specialkost kan äta den vegetariska rätten. Det tycker jag är en bra kompromiss. 

Just glutenfria och laktosfria produkter är ju rätt dyra och går därmed inte att jämföra med vegetarisk mat som är mycket billig. Skolmaten får inte kosta så mycket. 

En muslim, jude, vegetarian, vegan, glutenintolerant, laktos etc kan äta samma goda vegetariska gryta som är fri att ta av för samtliga elever. Exempelvis en linsgryta med kokosmjölk och ris. 
Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan