Inlägg från: Anonym (Okej…) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Okej…)

Osäker på vem som är pappan

Jo bebisar är ofta kopior av sina pappor när de föds. I alla fall var min bebis det. Om jag var du Skulle jag vänta tills barnet är fött. Du vet inget ännu och kan inte ta reda på något nu heller.

När barnet är fött kan du i hemlighet ta DNA från pappan och barnet (utan att din sambo får reda på det). finns flera företag som gör detta. då får du reda på svaret och kan agera utifrån det. Om sambon inte är pappan så måste du lägga korten på bordet för allas skull. Förresten - ni är sambos, inte gifta? Då kommer du behöva göra ett faderskapstest oavsett. Försök snabba dig och göra testet direkt innan familjerätten fastställer faderskapet. 

om sambon är pappan är det ditt samvete sedan som avgör om du ska berätta om ditt snedsteg. Vet inte om er relation, men känns kanske ändå schysst att det kommer från dig, om du vill ha en fortsatt relation.Ha is i magen tills vidare. 

• Anonym (Okej…)
    Moa22 skrev 2023-11-22 22:06:01 följande:
    Min sambo ska vara pappa oavsett hur det blir

Ok för att förtydliga för dig TS:

Om ni inte är gifta, så KOMMER sanningen komma fram oavsett. familjerätten tar DNA-test för att bestämma vem som är biologiska fadern. Så dina planer på att hemlighålla detta kommer inte att lyckas tyvärr. Din enda chans är att föregå familjerätten i det fall det är så att din sambo faktiskt är pappan i annat fall så kommer sanningen komma fram vare sig du vill det eller inte. 

om din sambo inte är pappan så har alla inblandade och i synnerhet barnet, rätt att få veta om sanningen. 

• Anonym (Okej…)
    Anonym (iskall) skrev 2023-11-22 21:56:11 följande:
    Neeej, det har jag inte missat...För hela tråden är ju full av extremt löjliga ex på varför barnet MÅSTE få veta vem som är "blodsfadern"..

Men dom ex som ni drar upp kommer ju inträffa lika lite som att det kommer komma en tsunami i Sverige..

Jag förstår inte varför ni tror att barnet skulle må så mycket bättre av att veta om den "andra" mannen skulle visa sig vara pappa?

Barnet kommer inte märka något överhuvudtaget OM nu pappan i fam inte skulle vara den riktiga pappan..och därmed skulle barnet inte må dåligt..

Väck inte den varg som sover...Är ett ordspråk som stämmer jäkligt väl..
    Och varför skapa mer problem än man behöver..BARA för att man vill spela duktig?
    Herregud. Förstår inte att det ens finns såhär naiva människor i den här tråden?

TS har inget val!!! sanningen kommer att komma fram!! den som är bio pappan kommer att faställas av staten! Det är lagstadgat. Alla barn i Sverige som inte föds inom äktenskapet DNA-testas! Inget kommer att kunna vara hemligt mer än några månader till. 

jösses Amalia. vet ni ingenting om hur saker fungerar?
  • Anonym (Okej…)

TS förutsatt att detta är en riktig tråd så har jag bara följande att säga till dig: 

du har fått alla goda råd du kan få vad gäller att ta ett DNA- test innan en potentiell katastrof inträffar (som du uttrycker det). Hoppas att det är din sambo som är pappan. 

utöver detta vill jag säga till dig: du skriver att du kommer bli en bra mamma. Det är möjligt att du kommer bli en kärlekskull mamma. Men utöver det är det viktigt som förälder att kunna reflektera över sitt eget beteende, ta konsekvenser av sina handlingar, kunna bygga tillit i sina relationer, och inte ljuga för sin barn om så här viktiga saker. Samt försöka vara en bra förebild för sina barn. Där tror jag du har lite att jobba på. Med tiden hoppas jag att du mognar. 

Lycka till! 

ps. Alla kan göra misstag, men det viktiga är hur man reder ut dem. 

• Anonym (Okej…)
    Anonym (iskall) skrev 2023-11-23 00:37:27 följande:
    Pratar du om PKU tester, eller vad för tester?

Vid PKU-Tester kollar dom efter sjukdomar...inte vem som är pappan!

Sen om man "vet hur saker och ting fungerar" mycket bättre än alla andra människor på denna planet som du säger dig göra och dessutom har så viktig information...Varför länkar du inte till en sida som backar upp ditt påstående åt TS i så fall?

Vad jag vet så kollar dom inte efter vem som är pappan på vanligt pku-test eller något random test, utan vill man göra ett faderskaps test då måste man söka dispans (eller vad det heter) för det hos familjerätten!
    Jag tror inte det är så det funkar. min kusin och hennes sambo hade varit ihop och bott i över 10 år. När deras gemensamma barn föddes så skulle det utredas vem pappan var. Om det togs DNA - test vet jag inte. Är inte säker på att det räcker att bara ?anmäla? sig som barnets pappa? men jag kan inte säga hundra. 
  • Anonym (Okej…)
    Moa22 skrev 2023-11-23 00:50:37 följande:
    Gifter mig snabbt?

Du menar gifta dig under graviditeten och sedan bara blir så att din sambo blir pappa? 
    ja det skulle kunna funka. 

Det kan nog funka. Kolla upp det. Många barn som föds inom äktenskapet har inte den pappan som de tror, så har det varit i historien och även nu. OM det inte är så att de upptäcker att barnet kom till innan ni gifte er och därför gör en faderskaps utredning i alla fall. Ring till familjerätten och kolla upp detta. 

men OAVSETT så måste DU veta vem pappan är och göra DNA-test när barnet är fött. Om han inte är pappa till barnet så KOMMER det uppdagas förr eller senare. Det kan vara en så enkel sak som att sjukvården upptäcker att ditt barn har en annorlunda blodgrupp, eller har en ögonfärg som gör att din sambo omöjligt kan vara pappan. Så förr eller senare kommer någon att fatta misstankar OM att sambon inte är den riktiga pappan. Der är också viktigt när det kommer till ärftliga sjukdomar etc. Sedan kommer det in i bilden att både barnet och pappan till barnet faktiskt har rätt att veta sanningen. Om den andra killen är pappan så är det faktiskt hans barn, och han kanske vill vara pappa till det barnet. Jag förstår att du vill skydda sig själv här, men du kan faktiskt inte välja vem som ska vara pappan till barnet. 

• Anonym (Okej…)

Såhär står det:

Faderskapsutredning, eller faderskapstest som det också kallas, är ett DNA-test som utförs för att ta reda på om en man är biologisk pappa till ett barn. När två ogifta personer får barn har socialnämnden i den aktuella kommunen skyldighet att fastställa faderskapet. Mannen kan bekräfta faderskapet, men i de fall där detta inte sker måste faderskapet utredas på annat sätt. Det sker vanligen via socialnämnden då den ger rättsgenetik uppdraget att göra en faderskapsutredning. I vissa fall är domstolen uppdragsgivare. Faderskapstest under graviditeten utförs bara på uppdrag av polis eller läkare.

• Anonym (Okej…)
    Tow2Mater skrev 2023-11-23 00:37:08 följande:
    Det sker väl inget DNA test om mannen skriver på faderskapet och inget annat kommer upp. Det är bara om mannen inte bekräftar faderskapet kan det bli aktuellt med en faderskapsutredning.

Men detta är ju ett bra exempel på att DNA tester borde vara obligatoriska vid alla födslar.
    Ja du hade rätt. Om mannen bekräftar faderskapet så blir det ingen utredning. Förutsatt då att ingen av de potentiella fäderna själva begär en faderskapstest för att de har fattat misstankar.

För övrigt håller jag med dig om att alla barn borde DNA- testas för att fastlägga rätt pappa, men det lär
    väl inte hända. 
  • Anonym (Okej…)
    71an skrev 2023-11-23 12:28:04 följande:

Låt det vara din hemlighet! Fanns väll någon undersökning för några år sedan som sa att 10% av alla baran har andra fäder än vad dom trott! så du är nog inte unik i detta! 

Hur mycket av en hemlighet kommer att hon kunna hålla?

Tänk dig följande scenario. barnet föds, han är inte lik sambon. han kanske tror att han är pappa men snart ser han att barnet inte alls är lik honom. Den andra killen kommer såklart undra om han är pappen. Antingen låter han det vara, eller så kommer han begära att faderskapet testas. Och även om sambon kanske förtränger att hans barn inte är ett dugg lik honom, kommer nån annan att påpeka detta. Eller, som jag skrev- sjukvården upptäcker detta. Det kommer att uppdagas. det är en mycket dålig idé att försöka mörka detta. För att inte tala om
    när barnet bli så stort att det börjar misstänka detta. DÅ måste TS stå till svars och det kommer att bli mycket värre, då sveket blir mycket större.

• Anonym (Okej…)
    71an skrev 2023-11-23 12:28:04 följande:

Låt det vara din hemlighet! Fanns väll någon undersökning för några år sedan som sa att 10% av alla baran har andra fäder än vad dom trott! så du är nog inte unik i detta! 

Du får inte glömma att detta var en hyfsat vanlig företeelse för många år sedan då det inte fanns
    några möjligheter att kolla upp detta, pga att DNA- tekniken inte fanns. 

idag har samtliga inblandade att enkelt få reda på sanningen, pga DNA-test. Det gör att en sån här historia är mycket svårare att dölja. Mot bakgrund av det, så tycker jag att det är en dålig ide att försöka mörka detta. 

men TS vet ju inte ännu. Det finns ju faktiskt en möjlighet att sambon är pappan. 

• Anonym (Okej…)
    Moa22 skrev 2023-11-23 13:48:45 följande:
    Hur många ggr ska du kalla mig för äckligt svin? Jag är det men jag mår inte bättre att höra det. jag straffas tillräckligt nu
    TS jag har en fråga till dig? Du går hos MVC nu. Oftast går det att spåra ganska så exakt vilket datum befruktningen skedde. har du verkligen ingen aning? eller var det rätt inpå med båda killarna. Annars kanske du kan räkna ut själv när du hade sex med vem?
Svar på tråden Osäker på vem som är pappan