Hjälp, bror häktad
Hej min bror har åkt in för olaga hot sedan torsdags.
någon som har erfaren upplevt liknande vad som händer och sker där inne . Får inte info pga sekretess
Hej min bror har åkt in för olaga hot sedan torsdags.
någon som har erfaren upplevt liknande vad som händer och sker där inne . Får inte info pga sekretess
Begär ut häktningsbeslutet från domstolen. Där står en formel grund. Att han har fjärtat i samma tunnelbanevagn som åklagaren duger ju liksom inte.
Ibland kan man läsa mellan raderna om det finns en stabil bevisning, eller om det är lite lösare grunder.
Ni får ut protokollet genom att mejla tingsrätten. Berätta hans namn och be att få ut häktningsbeslutet.
Så fort vi kontaktar Advokaten säger han att han inte får säga någonting. det är sekretess. Det förstår vi men man måste ju ändå berätta något
Så fort vi kontaktar Advokaten säger han att han inte får säga någonting. det är sekretess. Det förstår vi men man måste ju ändå berätta något
Polisen håller nu på att reda ut vad som hänt genom förhör mm. När de har tillräckligt kommer åklagaren besluta om åtal. Är brottet allvarligt, grov våldtäkt tex, blir han kvar i häktet till rättegång som är inom några veckor, max åtta tror jag. Restriktionerna blir då vanligvis mindre.
Är brottet mindre allvarligt kan han bli utsläppt i väntan på rättegång
För att förbli häktad, innan åtal, måste domstolen ta ett nytt beslut varannan vecka.
Blir det inget åtal släpps han ut. Han kan även bli släppt ur häktet innan beslut om eventuellt åtal har fattats.
Polisen håller nu på att reda ut vad som hänt genom förhör mm. När de har tillräckligt kommer åklagaren besluta om åtal. Är brottet allvarligt, grov våldtäkt tex, blir han kvar i häktet till rättegång som är inom några veckor, max åtta tror jag. Restriktionerna blir då vanligvis mindre.
Man kan sitta häktad betydligt längre än 8 veckor. Förra årets genomsnitt var 87 dagar, nu ligger tiden ännu högre. några har suttit häktade i 4 år. Fruktansvärt.
Grov våldtäkt tar ofta längre tid än 8 veckor att utreda.