• Anonym (Trött­)
    Tue 21 Nov 03:18
    705 visningar
    34 svar
    34
    705

Hur får man bort snor på bebis?????

Håller på att gå under av sömnstörning. Har en tremånaders som åkt på en riktig snorvända till förkylning. Dagarna är ok men nätterna med längre ryggläge ger SÅ mycket snor. Bebisen får svårt att andas, amningen blir tortyr (och skräp) för oss båda och nätterna är 50% vakentid vilket ger störda dagar och en gring bebis.

Jag sprayar koksalt och snorsuger, under vilda protester så allt försvinner inte. Men nu har det varit såhär en vecka. Bra på dagarna och ett helvete nattetid.

vad gör man???? Jag HATAR snor nu, lider så med bebis.

Bebis sover bredvid mig i babynest så kan inte bara höja fotändan på spjälsäng som 1177 gav som råd.

• Svar på tråden Hur får man bort snor på bebis?????
  • Anonym (H)
    Tue 21 Nov 06:57

Jag kan bara säga hur jag gjorde, inget jag rekommenderar.
    Men med min äldsta så fans det neseril för så små barn och detta försvann sedan från marknaden med mina yngre barn. Jag tog då neseril för större barn och blandade med koksalt under kvällen och droppade med det och kunde då få helt rent i näsan Med hjälp av näsFrida.
    Jag tänkte som så att om jag kan ge min bebis sippar med Alvedon så kan jag ge dem lite avsvällande. Pluss att det är farligare för barnet att bli uttorkat. Men som sagt detta är aldrig något som man tipsade om från vården. 

Vet att det finns extra salta nässpray nu förtiden, vet dock inte vad för ålder på dessa. 
    Om du har en sittdelen till din barnvagn så kan du bädda i den också så att lillen sittsover. 

• Anonym (usch)
    Tue 21 Nov 07:01

stackars bebis (och dig) Baby har inga tips men hoppas det går över snart!

• Tue 21 Nov 07:15

Att sova med huvudet högt, som 1177 skriver, är nog det enda som riktigt ger lättnad. Sover bebisen i din säng så höj den sängen. Lägg några böcker under sängbenen vid huvudändan, eller, mindre bra, lägg kuddar under babynestet. Du kan också låta bebisen sova i vagnen. 

Har du provat lutffuktare i rummet? Det kan också hjälpa att lösa snorer, ev. med några droppar eucalyptusolja. 

• Anonym (Signa­tur)
    Tue 21 Nov 07:22
    +1

Var försiktig med att överanvända snorsugen, det kan resultera i att slemhinnorna svullnar pga irritation. Du kan absolut använda snorsug förstås men ha det i åtanke bara :) 

Testa att kittla barnet under näsan först så bebisen nyser (flyger snor) och använd sugen. 

Tipsar också om att droppa bröstmjölk i näsan på bebisen vilket funkar som en naturlig nässpray sedan kolla upp denna spray Physiomer nany mist nässpray. Men bröstmjölk funkar väldigt bra för att lösa upp snoret :) 

Lycka till med bebisen! <3 

• Tue 21 Nov 07:25
    Aliona skrev 2023-11-21 07:15:35 följande:

Har du provat lutffuktare i rummet? Det kan också hjälpa att lösa snorer, ev. med några droppar eucalyptusolja. 

Detta är ett riktigt bra tips.
    Skall bara påpeka att skaffar man en luftfuktare så kolla upp vilka som accepterar att man häller i ett par droppar esoteriska oljor.

Men annars så överlag är det bra med luftfuktare, och sätt den så att den fuktar upp rummet på c:a 50-55%, så blir det som ovan skrev en hjälp till att lösa upp snoret i näsan. Förutom då att man mår allmänt bättre även på hiuden, då människan behöver ha luftfuktighet på mellan 45-55% för att mån bra i största allmänhet. Och många lägenheter och även hus blir torrare inomhus under vintertid.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Tue 21 Nov 09:18
    Anonym (usch) skrev 2023-11-21 07:01:23 följande:

stackars bebis (och dig)  // Baby har inga tips men hoppas det går över snart!

Tack. Ja jag med, det är helt nedbrytande.
    Tue 21 Nov 09:19
    EnAnonumius skrev 2023-11-21 07:25:04 följande:
    Detta är ett riktigt bra tips.
    Skall bara påpeka att skaffar man en luftfuktare så kolla upp vilka som accepterar att man häller i ett par droppar esoteriska oljor.

Men annars så överlag är det bra med luftfuktare, och sätt den så att den fuktar upp rummet på c:a 50-55%, så blir det som ovan skrev en hjälp till att lösa upp snoret i näsan. Förutom då att man mår allmänt bättre även på hiuden, då människan behöver ha luftfuktighet på mellan 45-55% för att mån bra i största allmänhet. Och många lägenheter och även hus blir torrare inomhus under vintertid.
    Hade mätning av luftfukt här tidigare och vi har inte torrt.
    Tue 21 Nov 09:22
    Anonym (Signatur) skrev 2023-11-21 07:22:05 följande:

Var försiktig med att överanvända snorsugen, det kan resultera i att slemhinnorna svullnar pga irritation. Du kan absolut använda snorsug förstås men ha det i åtanke bara :) 

Testa att kittla barnet under näsan först så bebisen nyser (flyger snor) och använd sugen. 

Tipsar också om att droppa bröstmjölk i näsan på bebisen vilket funkar som en naturlig nässpray sedan kolla upp denna spray Physiomer nany mist nässpray. Men bröstmjölk funkar väldigt bra för att lösa upp snoret :) 

Anonym (Signatur) skrev 2023-11-21 07:22:05 följande:

Det är Physiomer mist jag har.

Kör bara snorsug från Näsfrida när det är riktigt illa nattetid och då kommer segt gulgrönt snor ut. Kör nässprej först och sen sug.
    Tue 21 Nov 09:25
    Anonym (H) skrev 2023-11-21 06:57:42 följande:

Jag kan bara säga hur jag gjorde, inget jag rekommenderar.
    Men med min äldsta så fans det neseril för så små barn och detta försvann sedan från marknaden med mina yngre barn. Jag tog då neseril för större barn och blandade med koksalt under kvällen och droppade med det och kunde då få helt rent i näsan Med hjälp av näsFrida.
    Jag tänkte som så att om jag kan ge min bebis sippar med Alvedon så kan jag ge dem lite avsvällande. Pluss att det är farligare för barnet att bli uttorkat. Men som sagt detta är aldrig något som man tipsade om från vården. 

Vet att det finns extra salta nässpray nu förtiden, vet dock inte vad för ålder på dessa. 
    Om du har en sittdelen till din barnvagn så kan du bädda i den också så att lillen sittsover. 

Det är få saker som är ok för 3-månaders enligt förpackningar. 

Får absolut inte bort allt snor med sugen nu, blir en avvägning hur länge jag kan hålla på innan han är helt i upplösningstillstånd. Men det kommer mkr snor nattetid och han blir lugn direkt efter och nöjd verksr det som. Men sen kommer mer snor?
  • EFW
    Tue 21 Nov 10:10
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-21 09:25:54 följande:
    Det är få saker som är ok för 3-månaders enligt förpackningar. 

Får absolut inte bort allt snor med sugen nu, blir en avvägning hur länge jag kan hålla på innan han är helt i upplösningstillstånd. Men det kommer mkr snor nattetid och han blir lugn direkt efter och nöjd verksr det som. Men sen kommer mer snor?
    Ja precis, därför jag använde lite avsvällande på mina små. Och efter som jag själv var öronbarn så vet jag hur ont det kan göra i öronen när man blir täppt 😅
Svar på tråden Hur får man bort snor på bebis?????