Inlägg från: Anonym (mår skit) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mår skit)

    Sambo är elak och har börjat säga att han inte vill leva längre

    Vi har haft det väldigt dåligt på senaste tiden. Framförallt för att min sambo har aggressionsproblem och går igång på minsta lilla. Bara häromnatten gick han och la sig i soffan utan att säga något. Jag klev upp och frågade honom i normal samtalston vad han gjorde där och då var cirkusen igång. Han börjar säga att jag ifrågasätter honom, att jag är dum i huvudet och en massa andra elaka saker. Det här har eskalerat sen vi fick vår dotter för 11 månader sen. Hon har sovit extremt dåligt hela tiden och det känns som att min sambo har blivit helt knäpp av sömnbristen, nästintill deprimerad. Det är ju inte direkt som att sömnen blir bättre av att det blir bråk mitt i natten heller. Jag känner mig helt dränerad på energi och mår så dåligt av den här situationen. Vill ju bara vara glad och njuta av att vara hemma med vår dotter den sista tiden innan jag börjar jobba. 

    Vi har det givetvis bra också men hans agressionsutbrott kommer allt tätare. Jag känner på riktigt att han får dem för helt orimliga saker, även om han alltid försöker lägga det på mig. Nu har han även börjat säga att vi ska slippa honom och att han inte orkar leva mer. Alltså rena hot om att han vill ta livet av sig. Han har aldrig sagt något sånt tidigare i vårt förhållande och det här skrämmer mig så mycket. Jag säger att jag blir rädd och orolig och säger att han behöver söka hjälp för att han verkar deprimerad, men han vägrar. 


     


    Vad ska jag ta mig till när han 1. Aldrig ser sin del i det hela och aldrig ber om ursäkt trots att han blivit orimligt arg för ingenting 2. Inte vill ta hjälp utifrån för sitt mående? Önskar att han kunde ?skärpa? sig för vår dotters skull åtminstone. 


     

  • Svar på tråden Sambo är elak och har börjat säga att han inte vill leva längre
  • Anonym (mår skit)

    Kan tillägga att varje gång jag försöker prata ut (för det är bara jag som försöker sträcka ut en hand) så får jag alltid till svar att vi ska få slippa honom snart och det gör mig ännu mer frustrerad. Känner mig så otroligt ensam och utbränd av att alltid vara den som försöker lösa våra problem.

  • Anonym (mår skit)
    Anonym (Herakles) skrev 2023-11-21 09:28:54 följande:

    Jobbigt! Skulle råda till familjerådgivning. Aggressionsutbrott är helt oacceptabla. Om ni inte kan prata om det här som vuxna människor behöver ni absolut professionell hjälp. Inga ursäkter. Annars är det bättre att gå skilda vägar. Kram


    Jag hoppas att jag kan övertyga honom till att gå och prata med någon men det känns hopplöst. Han är så säker på att det inte hjälper att han inte ens vill ge det en chans. Men om han bryr sig om sin familj borde han ju vilja göra allt för att det ska bli bra igen. Han måste ju också inse att det bara blir värre och att det inte är någon trevlig miljö för vår dotter att växa upp i. Hon förtjänar glad föräldrar med energi att hitta på saker på dagarna.
  • Anonym (mår skit)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-21 09:56:31 följande:

    Sömnbrist kan göra att man mår sämre och blir mer irriterad


    Ja jag mår också dåligt av sömnbristen och är såå trött. Känner absolut att jag är mer lättirriterad och känsligare än vanligt. Jag kan såklart vara gnällig men jag skulle aldrig låta det gå ut över andra på det sättet han gör. Önskar att han kunde förstå hur dåligt han får mig att må när han är såhär. Det är som att han stänger av totalt och jag kan förklara och gråta hur mycket som helst utan att han känner någon empati.
  • Anonym (mår skit)
    Anonym (Elina) skrev 2023-11-21 10:21:12 följande:

    Det är vanligt att aggression eskalerar vid graviditet och förlossning och den första tiden efter barnet fötts. Det finns studier på detta. 

    Det låter som att din man kan ha fått någon slags depression. Han måste söka hjälp, det är en del av att vara förälder att ta ansvar för sin situation. 

    Han behöver hjälp dels för sin egen del och dels behöver ni hjälp som par/familj.


     


    Tror definitivt att han har fått någon slags depression. Speciellt nu när han pratar om att han inte orkar leva endast pga vårt barn sover dåligt och känner sig ifrågasatt av mig för minsta lilla. Jag tycker också att han måste tänka på att ta sitt ansvar som förälder och att vårt barn behöver en glad pappa som inte blir arg för minsta lilla. Som tur är blir han inte arg på henne. Han drar ju ner mig i skiten också så jag kommer väl snart må lika dåligt själv. Förstår inte hur allt kunde bli så mörkt och jobbigt :( 

Svar på tråden Sambo är elak och har börjat säga att han inte vill leva längre