Inlägg från: FreyaLuana |Visa alla inlägg
  • FreyaLuana

Problem att ta mig till och från skola

Jag och dotterns pappa är separerade men har delad vårdnad och varannan vecka, samt var överens om att skicka henne till en fantastisk liten skola som ligger 20 km utanför staden vi bor i. Det är en annan kommun och det saknas helt kollektivtrafik till och från skolan.
    Detta var inget problem tidigare, men pappan har nu åkt till Australien i 2-3 månader och jag som vanligtvis jobbar skift inom vården de veckorna hon är hos honom har fått gå ner i tid och går miste om flera tusen i månaden, förlorad inkomst som han vägrar att kompensera vilket lämnat mig i en jobbig ekonomisk sits.
    Nu är min bil i sånt skick att det är en tidsfråga innan den lägger av helt och då kommer jag inte att kunna köra min dotter till skolan eftersom jag saknar möjlighet att köpa ny eller ens en billig begagnad bil. Vi är de enda från vår klmmun på skolan så samåkning är inget alternativ och hon har ingen rätt till skolskjuts eftersom vi själv valt en skola utanför vår egen kommun. 
    Pappan vill inte att hon ska byta skola, och inte jag heller egentligen, men det är ju skolplikt, och han vägrar betala mer för att hjälpa mig och jag kommer inte att kunna få dit henne.
    Vad har kommunen för skyldighet att erbjuda skolplats i sådana här situationer? Kan vi få problem med socialtjänsten om hon missar skola plötsligt? Hur gör jag med jobb, jag kan ju inte låta henne vara ensam hemma (hon är 6 år), men förlorar jag mitt jobb så förlorar jag allt? 
    ?Några tips och råd? 
    Kan tillägga att jag inte kan få ekonomiskt bistånd då jag äger en kolonistuga som vi bor i under sommarhalvåret då vår vinterbostad är en etta. Jag vill inte tvingas sälja den för det är vårt lilla paradis och jag hyr ut lägenheten under denna tiden för att ha råd att leva resten av året.
Svar på tråden Problem att ta mig till och från skola