• Sandra221

Homocysteinhöjningar

Hej allesammans, 

I samband med en hälsoundersökning framkom att mitt homocysteinvärde ökat från 9 (mars 2023) till 28 (november 2023). Någon som varit med om samma och vad var i sådana fall orsaken? 

• Svar på tråden Homocysteinhöjningar
  • Nyponet01

Inte vart med om, men det kan bero på B vitamin och folat brist. Ligger det däremot inom referensvärden är det nog ingen fara. Sen kan det ju finnas andra orsaker.
    Har du inte fått ett läkarutlåtande?

• Sandra221

Hej, 

Inom 15 är okej värden men inte däröver vad jag förstått. På måndag ska jag ta fler prover, men läkaren kan inte säga något innan dess. 😊

• Ruter
    www.1177.se/Dalarna/fragor--svar/nationellt/sjukdomar--besvar/vad-innebar-ett-forhojt-homocysteinvarde/

Två gånger har jag haft förhöjt homocysteonvärde. Ena gången strax över referens låg då på 25. Andra gången hade jag 54. Båda gångerna var vidare provtagning visat på folsyrabrist. Första gången var det lätt folsyrabrist, låg precis under referensvärdet för folsyra. Andra gången var det grav folsyrabrist som dessutom gav kraftiga symtom. Sökte pga symtomen. Folsyrakur och sen har homocysteinvärdet varit återställt vid ny provtagning. 
  • Sandra221

Åh, tack för ditt svar 😊. Fick du någon klarhet i varför du drabbats av brist? Kost? 

• Ruter

Äter mycket som innehåller folsyra och ingen av familjen som äter samma lider av folsyra brist så läkaren trodde bara att min kropp har lite högre krav/gör av med mera folsyra än normalt och därav att jag sakta men säkert sjunker. Gick alltså 8 år mellan gångerna utan tabletter utan besvär.

Svar på tråden Homocysteinhöjningar