Homocysteinhöjningar
Hej allesammans,
I samband med en hälsoundersökning framkom att mitt homocysteinvärde ökat från 9 (mars 2023) till 28 (november 2023). Någon som varit med om samma och vad var i sådana fall orsaken?
Hej allesammans,
I samband med en hälsoundersökning framkom att mitt homocysteinvärde ökat från 9 (mars 2023) till 28 (november 2023). Någon som varit med om samma och vad var i sådana fall orsaken?
Puff
Inte vart med om, men det kan bero på B vitamin och folat brist. Ligger det däremot inom referensvärden är det nog ingen fara. Sen kan det ju finnas andra orsaker.
Har du inte fått ett läkarutlåtande?
Hej,
Inom 15 är okej värden men inte däröver vad jag förstått. På måndag ska jag ta fler prover, men läkaren kan inte säga något innan dess. 😊
Åh, tack för ditt svar 😊. Fick du någon klarhet i varför du drabbats av brist? Kost?
Äter mycket som innehåller folsyra och ingen av familjen som äter samma lider av folsyra brist så läkaren trodde bara att min kropp har lite högre krav/gör av med mera folsyra än normalt och därav att jag sakta men säkert sjunker. Gick alltså 8 år mellan gångerna utan tabletter utan besvär.