• Anonym (Nybörjare på jul)

Fira jul med barn men ingen familj

Jag och sambon är uppväxta i familjer som antingen är dysfunktionella eller bara inte har gjort julafton till en grej. Vi har ingen släkt att fira jul med, så det är bara vi två och barnen (små).

Jag vill dock göra julafton till en mysig grej för oss. Vill alltså ha tips på hur man kan göra, vad gör ni andra som är "ensamma" men ändå har barn?

Planen är frukost (det alla vill ha). Öppna paket efter frukost så barnen kan leka förmiddagen.

Lunch kanske risgrynsgröt?

Barnen sover middag, kolla på Kalle och äta lite fika i soffan när de vaknar?

Sedan middag, julmat. 

Finns det något mer att göra, tänka på? Jag har alltså aldrig haft en riktig julafton, men vill ge mina barn något att se fram emot när de blir större och större.

• Svar på tråden Fira jul med barn men ingen familj
  • Anonym (Love)

Kanske spela något brädspel tillsammans på kvällen, det blir så lätt tv, om man inte har något planerat?

• Anonym (God jul!!)

Det låter som en underbar jul med bara det du har planerat. Förslag på tillägg kan vara en julpromenad eller en tur till pulkabacken för att få in lite frisk luft. Kanske något pyssel eller att ni läser en julbok högt eller spelar ett spel? Ta något som ni alla gillar och gör en speciell julvariant av det.

• Anonym (Falabella)

Kanske gå ut en liten sväng på kvällen för att skaka ner all mat, och titta på stjärnorna? Jag tycker det är bra med lite luft när man har varit inne hela dagen.

Och grötlunch är mycket bättre än att tro att folk ska äta ris-a-la-Malta efter en hel julmiddag. Så många år jag har surat på svärmor för att den bara står ute i timmar, ingen orkar äta och sen tycker hon att den ska kastas.

• Anonym (A)

Låter som en fin dag du har planerat. Jag har inte gjort det själv sedan jag var barn men om ni har gran kan ni dansa runt den och sjunga julsånger.

• Anonym (smått)
    Anonym (Nybörjare på jul) skrev 2023-11-22 13:34:30 följande:
    Fira jul med barn men ingen familj

Jag och sambon är uppväxta i familjer som antingen är dysfunktionella eller bara inte har gjort julafton till en grej. Vi har ingen släkt att fira jul med, så det är bara vi två och barnen (små).

Jag vill dock göra julafton till en mysig grej för oss. Vill alltså ha tips på hur man kan göra, vad gör ni andra som är "ensamma" men ändå har barn?

Planen är frukost (det alla vill ha). Öppna paket efter frukost så barnen kan leka förmiddagen.

Lunch kanske risgrynsgröt?

Barnen sover middag, kolla på Kalle och äta lite fika i soffan när de vaknar?

Sedan middag, julmat. 

Finns det något mer att göra, tänka på? Jag har alltså aldrig haft en riktig julafton, men vill ge mina barn något att se fram emot när de blir större och större.

Om barnen är små så har ni ju alla chanser att ge dem en rolig jul!

Ni kan ju börja redan i december att preppa lite inför julen med adventskalender, fira advent, julpyssel, Nisse-dörr kanske?

Bestäm en dag när ni köper gran och klär den. 

När mina barn var små så åt vi själva julbordet som lunch, för barnen orkade inte annars. Sen åt vi ofta resterna från kulbordet som middag. Det är ju en smaksak, men gröt till lunch skulle blivit för lite mat för mina barn när de var små. Hellre gröt till middag i så fall.

Sen kanske ni ska planera in någon utevistelse? För att låta stissiga barn springa av sig lite?

När mina barn var små hade vi ungefär den här rutinen:

Morgon: en julklapp i julstrumpan som de öppnade direkt på morgonen. Ofta en leksak som kunde hålla dem sysselsatta, tex målarbok, legobyggsats eller liknande.

Frukost: vanlig frukost eller smörgås med julskinka eller risgrynsgröt.

Förmiddag: lek och promenad utomhus.

Lunch: julmaten.

Eftermiddag: lek och pyssel, kanske leka ute igen. Sen Kalle Anka (fast mina barn fattade aldrig riktigt grejen, men de får ju mycket tecknat ändå).

Direkt efter Kall, ca kl 16.15: tomten kommer, julklappsutdelning.

Middag: julmaten igen, eller annan mat om man hellre vill.

kväll: leka lite, läggdags. 
  • Aliona

Du har redan gjort en bra plan, och fått många värdefulla tips. Jag hade valt kombinationen äta god mat, vara ute och leka eller promenera, samt sällskapsspel den dagen. Och kanske få sitta uppe i pyjamas så länge barnen vill och orkar :) 

Det enda extra jag kan tänka är en tradition att läsa en julsaga varje jul. Det finns långa fina, kanske Astrid Lindgren när de är små? 

Jag läser ur Barnens bästa Bibel för min son om Jesus födelse. Inte för att vi är religiösa (det är vi inte) utan för att få lite kunskap om varför vi firar jul och vårt kulturarv. Dessutom är Barnens bästa Bibel skriven på ett spännande sätt och med spektakulära bilder så sonen hade den länge som sin favoritbok! 

I samma anda kan ni kolla om det finns något barnfirande i kyrka nära er. Det brukar finnas att man tex sjunger in julen tillsammans som kan vara mysigt. 

• Anonym (Nybörjare på jul)

Tack för svar!

Många fina och enkla tips, ska absolut ha dem i åtanke. Hoppas på snö så kanske man kan gå ut och åka pulka på kvällen innan läggdags, i normala fall är det sällan vi är ute efter middagen. :)

Dansa runt granen lät som en bra idé, kanske klä den kvällen innan och prata om granen och att det kommer ligga paket där imorgon (kan inte lägga fram innan, det kommer att öppnas haha)

Äldsta barnet är ca 2,5 så även om han inte förstår "julafton" så vill jag ändå börja skapa några traditioner för oss. 

• Tecum

Låter jättebra! Kanske lägga till någon uteaktivitet som kan bli tradition i framtiden?

• Anonym (Old)
    Anonym (Nybörjare på jul) skrev 2023-11-22 15:03:33 följande:

Tack för svar!

Många fina och enkla tips, ska absolut ha dem i åtanke. Hoppas på snö så kanske man kan gå ut och åka pulka på kvällen innan läggdags, i normala fall är det sällan vi är ute efter middagen. :)

Dansa runt granen lät som en bra idé, kanske klä den kvällen innan och prata om granen och att det kommer ligga paket där imorgon (kan inte lägga fram innan, det kommer att öppnas haha)

Äldsta barnet är ca 2,5 så även om han inte förstår "julafton" så vill jag ändå börja skapa några traditioner för oss. 

Vi dansade allting långdans, alltså runt granen men också runt i hela huset. Lite finfika med hemgjort godis och kakor som barnen bakat kan vara en liten punkt. Promenad med pulkaåkning med tomteluvor. Ge ett familjespel i julklapp till familjen och spela det på kvällen.
  • Anonym (Hej)

Hur gamla är barnen? Tänker inte så stora eftersom sover.
    Men vi brukar pussla ett gemensamt pussel eller spela något spel.   Finns plats så har vi ett pussel uppe som man kan gemensamt el själv lägga några bitar.
    Mysa med lite gott och se en film
    Gå i kyrkan tycker jag är trevligt
    Ut och grilla ,lek
    Vi är alltid bara vår familj till jul. Tycker det är mysigt o skönt. 

• Anonym (Julmagi)

När mina var så små så gjorde vi flera saker tillsammans för att förbereda julen. Göra julkort och skicka, pyssla något tex pepparkakskransar eller lyktor. 

Baka ena dagen Och göra något enkelt julgodis en annan dag. 
    På bibiliotekt finns fina bilderböcker man läser ett kort kapitel varje dag, såna har mina älskat. 

vi har tagit in granen och klätt den tidigare för vi tycker om när det är julpyntat men det är många som väljer just 23 för det. Den 23 på kvällen ställer vi alltid fram (även i år trots en tonåring och en 11 åring) pepprkakor och mjölk till tomten och ett par morötter till renarna. På morgonen ligger klapparna under granen och det vi ställt fram är nästan uppätet. När barnen var yngre ville de helst pyssla eller rita och slå in en present till tomten med. 

Att gå i pyjamas hela dagen kan vara mysigt eller klä sig extra fint, helt beroende på vad barnen tycker om. Spela spel, lläsa en saga, gå en promenad, se på julkalendern och kanske Kalle eller julfim och öppna lite klappar tkr jag låter som ett bra recept för en magisk julafton. 

Ps är de stora nog att lyssna på cd sagor finns en med Astrid Lindgrens jul som är jättemysig. 

• Anonym

På förmiddagen / mitt på dagen brukar det vara samling runt julkrubban i kyrkan. Anpassat för barn och man får julstämning med julsångerna.
    Jättemysigt. Om kyrkan ligger nära kan det bli dagens promenad och utevistelse

• Kvittning

Gör det inte för krångligt bara utan hålll det enkelt och stressfritt.

Mina tips (som också gillar att fira bara familjen för att ha en stressfri mysig jul)

* börjar med att koka egen risgrynsgröt till frukost. Observera att det bara är aktuellt om man faktiskt gillar risgrynsgröt och tycker det är mysigt att fixa egen. Baka scones till frukost är ett annat tips (eller köpa färdiga saker om man tycker att ovan saker skulle skapa stress)

* barnen får öppna något paket var direkt efter frukost. Innehåller pyssel eller något som de kan sysselsätta sog med under dagen.

*julbord så gör vi egna köttbullar och ägghalvor, allt annat (gravad lax, julskinka, rödbetssallad, prinskorv, gott bröd sill ev jansons frestelse, kokt potatis) köper vi färdigt i små paket med färdiga skivor. Delar upp lite. Äter det kalla till lunch och det varma till middag

*Julklappar delar vi ut efter kalle anka

Köper alltid något spel och pussel som man sedan kan pyssla med tillsammans under kvällen.

Vi brukar ha pyjamas fram till efter lunch och efter det fixar alla julkläder, antingen att man klär sig fint, rött eller med julmotiv.

Svar på tråden Fira jul med barn men ingen familj