Anonym (Nybörjare på jul) skrev 2023-11-22 13:34:30 följande:
Fira jul med barn men ingen familj
Jag och sambon är uppväxta i familjer som antingen är dysfunktionella eller bara inte har gjort julafton till en grej. Vi har ingen släkt att fira jul med, så det är bara vi två och barnen (små).
Jag vill dock göra julafton till en mysig grej för oss. Vill alltså ha tips på hur man kan göra, vad gör ni andra som är "ensamma" men ändå har barn?
Planen är frukost (det alla vill ha). Öppna paket efter frukost så barnen kan leka förmiddagen.
Lunch kanske risgrynsgröt?
Barnen sover middag, kolla på Kalle och äta lite fika i soffan när de vaknar?
Sedan middag, julmat.
Finns det något mer att göra, tänka på? Jag har alltså aldrig haft en riktig julafton, men vill ge mina barn något att se fram emot när de blir större och större.
Om barnen är små så har ni ju alla chanser att ge dem en rolig jul!
Ni kan ju börja redan i december att preppa lite inför julen med adventskalender, fira advent, julpyssel, Nisse-dörr kanske?
Bestäm en dag när ni köper gran och klär den.
När mina barn var små så åt vi själva julbordet som lunch, för barnen orkade inte annars. Sen åt vi ofta resterna från kulbordet som middag. Det är ju en smaksak, men gröt till lunch skulle blivit för lite mat för mina barn när de var små. Hellre gröt till middag i så fall.
Sen kanske ni ska planera in någon utevistelse? För att låta stissiga barn springa av sig lite?
När mina barn var små hade vi ungefär den här rutinen:
Morgon: en julklapp i julstrumpan som de öppnade direkt på morgonen. Ofta en leksak som kunde hålla dem sysselsatta, tex målarbok, legobyggsats eller liknande.
Frukost: vanlig frukost eller smörgås med julskinka eller risgrynsgröt.
Förmiddag: lek och promenad utomhus.
Lunch: julmaten.
Eftermiddag: lek och pyssel, kanske leka ute igen. Sen Kalle Anka (fast mina barn fattade aldrig riktigt grejen, men de får ju mycket tecknat ändå).
Direkt efter Kall, ca kl 16.15: tomten kommer, julklappsutdelning.
Middag: julmaten igen, eller annan mat om man hellre vill.
kväll: leka lite, läggdags.