• Anonym (Y)

Grovt bröd

Kan någon ge exempel på grovt bröd?
    Ska äta det enligt tandläkares rekommendation men vet ej vad som räknas som det.

• Svar på tråden Grovt bröd
  • Anonym (Hårt)
    Anonym (Y) skrev 2023-11-23 12:14:54 följande:
    Grovt bröd

Ska äta det enligt tandläkares rekommendation men vet ej vad som räknas som det.

Knäckebröd, wasa husman t ex.
  • Anonym (Fajber)

Jag brukar äta Grötbröd och Kärnsund

• Anonym (Bagare Bengtsson)

Grovt bröd är väl sånt som inte går att klämma ihop till en degig klump, T.ex. så finns det ett bröd som heter Lingongrova, men det är väldigt sött och ogrovt så det skulle jag inte kalla för ett grovt bröd, namnet till trots.

Fazer Rågkusar är grovt. Bröd som innehåller mycket fullkorn och gärna hela korn är grovt. Titta efter bröd med hög fiberhalt och låg sockerhalt.

• Anonym (N)
    Anonym (Bagare Bengtsson) skrev 2023-11-23 12:45:26 följande:

Grovt bröd är väl sånt som inte går att klämma ihop till en degig klump, T.ex. så finns det ett bröd som heter Lingongrova, men det är väldigt sött och ogrovt så det skulle jag inte kalla för ett grovt bröd, namnet till trots.

Fazer Rågkusar är grovt. Bröd som innehåller mycket fullkorn och gärna hela korn är grovt. Titta efter bröd med hög fiberhalt och låg sockerhalt.

Lingongrva räknas som grovt bröd och är dessutom ett bra bröd. Både för tänderna och kroppen. 
  • Anonym (Fajber)
    Anonym (Bagare Bengtsson) skrev 2023-11-23 12:45:26 följande:

Ja, Lingongrova är för sött, satsa på Lingongrova Special. 
  • Anonym (Bagare Bengtsson)
    Anonym (Fajber) skrev 2023-11-23 12:53:31 följande:
    Ja, Lingongrova är för sött, satsa på Lingongrova Special. 
    Nja, skillnaden dem emellan är hårfin. Jag skulle nog välja bort sötat bröd överhuvudtaget.
  • Anonym (Fajber)
    Anonym (Bagare Bengtsson) skrev 2023-11-23 13:01:55 följande:
    Nja, skillnaden dem emellan är hårfin. Jag skulle nog välja bort sötat bröd överhuvudtaget.
    Jag kände stor skillnad. Förr köpte jag Gott Gräddat men de ändrade receptet 2 ggr så det blev sämre varje gång. Köper bara nyckelhålsmärkt nu.
  • OlgaElvira
    Anonym (Y) skrev 2023-11-23 12:14:54 följande:
    Grovt bröd

Med grovt bröd avses bröd med högt fiberinnehåll. Vi brukar köpa detta, 10 % fibrer. https://www.willys.se/produkt/Ragbrod-Mustigt-101273778_ST
    W
    asa Husman är ett hårt bröd med hela 20 % fibrer.
    Läs på förpackningen och se hur mycket fibrer som det innehåller.
Svar på tråden Grovt bröd