Inlägg från: Granen123 |Visa alla inlägg
  • Granen123

BF aug 2024

Mamapolarbear skrev 2023-12-11 14:23:02 följande:

Det måste inte vara missfall, men det kan ju vara det. Jag fick en störtblödning i vecka 12+4 i förra graviditeten och nu springer det en aktiv och frisk pojke runt hemma hos oss. Jag trodde det var kört pga mängden blod, men blödningen avtog på 15 min och sedan kunde jag få ett akut UL där jag fick se det tickande hjärtat. Blödning är inte alltid lika med missfall även om det ofta kan vara det. 

Det bästa är att prata med vårdpersonal ifall man blir orolig. Ring gyn eller din barnmorska för råd. Har det slutat blöda? ❤️ håller tummarna för dig 💕

Tack så mycket för ert stöd. Jag fick ju som sagt en större mensliknande blödning imorse (vid 07-tiden) i samband med att jag skulle gå på toaletten. Efter den blödningen har jag i princip inte blödigt något mer.

Har haft lite svagt molande värk i magen till och från men det har jag haft under hela graviditeten fast i perioder. Har inte haft något smärta alls eller värre värk än vanligt. Jag tycker det är konstigt att det liksom bara kom en större blödning och sedan dess har det inte kommit något mer, varken i bindan eller trosskyddet jag haft i under resten av dagen. Inte heller vid något av de övriga toalettbesöken idag. Bortsett från ett toalettbesök. 

Vid lunchtid gick jag på toaletten, då kom det något som var i storlek av 1,5-2 cm, lite blodaktigt trådigt eller slemmigt men svårt att avgöra faktiskt vad det var om jag ska vara ärlig. Tog en bild bara för att ha dokumenterat det. Men utöver den slemgrejen kom liksom inget blod alls. Och har som sagt inte blödigt något mer under dagen men varje toalettbesök innebär ångest och oro för vad jag ska möta. 

Har pratat med min barnmorska över telefon idag för stöd och rådgivning. Hon tipsade om en gynmottagning som jag ännu inte hade provat ringa. Alla andra jag ringt idag har antingen bett mig avvakta eller har haft fullbokat. Den jag ringde som min BM tipsade om, hos dem fick jag en tid i min hemstad kl 06.45 på onsdag så jag slipper ge mig iväg till stockholm på onsdag kl 17.15 som jag hade bokat privat sen tidigare och där jag även hade fått betala närmare tusen kronor. 

Men oavsett vad så vill jag inget hellre än att få bekräftat ifall detta var ett missfall eller inte. Har helt och hållet gått in med inställningen att det var/är det, även om jag trodde att jag skulle blöda mer om det var ett missfall? Men det är så otroligt olika hur ett missfall kan te sig har jag förstått. Vissa får ju inte heller ont alls öht. Lever fortfarande lite på hoppet om att det ska visa sig finnas ett pickande hjärta där på onsdagmorgon men försöker stålsätta mig inför att det med största sannolikhet inte kommer att vara det. Det är nog först då den största sorgen kommer komma ikapp mig också. Även om jag känner mig väldigt ledsen, nedstämd och tom just nu också... 
  • Granen123

Imorgonbitti har jag tid för vul, då får jag veta om jag har fått ett missfall som jag misstänker att jag fick igår? det har varit och är en otroligt plågsam väntan. Denna ovissheten äter upp mig inifrån. Vill bara få besked så jag kan få börja sörja, har varit svårt att sörja ordentligt utan slutgiltigt besked, även om jag ställt in mig helt och hållet på att jag har fått missfall.? 

• Granen123

Kl 06.45 imorse var jag och min sambo på gynkliniken?. Vi fick se ett pickande hjärta 😭😭😭❤️❤️❤️❤️ Vi hade redan ställt in oss på att vi fått missfall så känslorna var verkligen all over the place.

Nu vet jag att ett tickande hjärta inte är någon garanti alls för att slippa missfall framöver, men med tanke på blödningarna jag haft och att vi redan trodde att vi förlorat det vi önskat allra mest så blev det överväldigande. Till och med gynekologen fick torka bort en tår ur ögat. 🥲

• Granen123

Tack så jättemycket 😍❤️🥹 Svävar runt på mina rosa moln som jag egentligen har gjort enda sedan 24/11 då jag plussade, alla de glada, lyckliga, förväntansfulla och pirriga känslor jag känt men som hastigt rycktes ifrån mig måndag morgon till och med imorse onsdag morgon. Det har varit 48 långa timmar med konstant oro, ångest, nedstämdhet, sorg?

Det var utan tvekan de två mest psykiskt påfrestande dygnen jag varit med om.. ovissheten, rädslan, oron, sorgen? men så kom istället den enorma lyckan, pirret, glädjen och kärleken tillbaka imorse när vi för första gången fick se ett pickande hjärta på skärmen? åh får tårar och gåshud bara jag skriver om det ögonblicket 🥺🥹🥲❤️❤️❤️❤️ Jag var så inställd på att hon inte skulle se något, på sin höjd ett embryo men utan hjärtaktivitet, alternativt en hinnsäck men tom. Trodde jag skulle få med mig tabletter hem för att hjälpa missfallet på traven? så åkte vi istället hem med motsatt besked😭❤️ Detta ?firade? jag och sambon med att stanna till på ett bageri på vägen hem och köpte med oss färskt bröd som vi åt till frukost framför lucia-tåget på tv 🥹❤️

• Granen123
    MagganTop skrev 2023-12-13 15:00:49 följande:

Wow vad härligt Granen123! vilken vecka är du i? Hjärta

Jag är i v. 6+1 🥰
  • Granen123
    Villblimamma98 skrev 2023-12-13 19:39:15 följande:

Granen123 grattis! ❤️ hoppas allt fortsätter att se bra ut. Jag har mitt ultraljud i morgon och är så jävla nervös...

Tack 🙏🏻❤️ Lycka till imorgon❤️ jag kommer kika in här som jag regelbundet gör om dagarna och hoppas på positiva besked ifrån dig (om du känner att du orkar uppdatera här). Jag vet exakt hur nervositeten känns och ter sig? jag håller alla tummarna för dig imorgon ❤️❤️
  • Granen123
    MagganTop skrev 2023-12-13 19:05:49 följande:
    Spännande! Det är jag med beräknat på sista mens 😍 har dock inte ul förrän om två veckor
    Men vad kul att du har exakt samma, 6+1 😃 en föjeslagare på dagen😅 
  • Granen123
    Lugnoro skrev 2023-12-13 16:53:13 följande:

@granen123 vilken lättnad med ultraljudet! 

Ja en sådan obeskrivlig lättnad, hade svårt att ta in vad hon sa först. Allt kändes så overkligt. Hamnade i någon slags chock då jag hade ställt in mig helt på att jag hade fått missfall. Kunde inte hålla tillbaka tårarna när jag tillslut lyckades ta in att hjärtat faktiskt pickade? det kändes bara för surrealistiskt, overkligt men helt helt underbart. Har ju aldrig varit gravid tidigare och jag och min sambo har kämpat länge. Att få se ett tickande hjärta inuti min kropp.. så overkligt och så mycket känslor. Kommer bära med mig det ögonblicket för resten av mitt liv 🥺🥹❤️
  • Granen123
    Villblimamma98 skrev 2023-12-14 16:53:53 följande:

Hade precis ultraljudet. Allt såg bra ut. Grät när hon sade att bebisen levde. Den mätte exakt 7+0 som den ska ❤️ bf 1/8

Gud så härligt 😍🙏🏻
  • Granen123

Jag är nu inne i v 9+3. På måndag har jag en tid bokad för nipt och ultraljud. Då har det gått nästan 3 veckor sedan jag senast såg ett tickande hjärta på skärmen. Är så nervös men vill samtidigt bara spola fram tiden. Någon annan som ska göra nipt? Detta är min första graviditet så allting är nytt och känns fortfarande väldigt overkligt. 

• Granen123

Okej :) Jag har valt att göra nipt på ett ställe i Sthlm där dem hade kort svarstid, endast 2-6 arbetsdagar. 

Är väldigt nervös för vad provsvaren ska visa men vill ju samtidigt få svar så snart som möjligt. Tydligen ringer dem för att meddela provsvar samt skickar skriftligt. 

Jag hat valt att göra nipt för de tre mest ?vanligt förekommande? kromosomavvikelserna. Men tydligen kunde man välja att kolla alla kromosomavvikelser på detta ställe, velade länge om jag skulle göra det eller inte.. är min första graviditet som sagt så är inte alls så insatt. 👀 

• Granen123

Idag ska jag göra ultraljud och nipt. Är så ofantligt nervös, hoppas innerligt att allt ska se bra ut idag. Svaret på nipt kommer inom 2-6 arbetsdagar. Någon annan som gjort nipt hos vasamamman i Sthlm? 

• Granen123

Ja vi vill gärna ta reda på det också 🙈 Men är osäker på hur man får veta det, hade önskat få veta men inte över telefonen kanske utan skriftligt så att vi själva kan välja att ?öppna? beskedet när vi önskar få veta 😍 

• Granen123

Åh vad bra, det är precis så jag önskar också. Så vi själva kan välja att ta reda på könet när vi önskar. Vi tänkte ev också göra en gender reveal med familjen alternativt öppna ?brevet/resultatet? under vår Thailandsresa som vi åker iväg på i slutet av januari. På en speciellt utvald plats ta reda på könet. Får se vilket av det de blir 🥰 

• Granen123

Tack det gick bra på ultraljudet idag 😭❤️❤️❤️ Sådan enorm lättnad att få se den lilla parveln. Idag såg vi tydligt  rörelserna också, hur h*n sprattlade runt där inne i magen😳😍. Fick även höra hjärtslagen slå. Så häftigt. Nu var det även tydligt att den hade små ben och små armar också tillskillnad från senast🥹. Nu är det bara att invänta provsvaren som hon trodde skulle komma på fredag eller måndag.. jag hoppas ju innerligt att de hinner komma innan helgen då vi har tänkt berätta för mina syskon på lördag. Vi ska dit för att fira min lillebror som har fyllt jämt och bo på hotell. Hade varit så fint att få berätta för dem tillsammans då 🥰

• Granen123

Dem ringde precis ifrån vasamamman och berättade att inga avvikelser hade hittats på NIPT-testet 😭😭❤️❤️ Har varit en så orolig väntan sedan jag lämnade provet i måndags? har tänkt berätta för alla mina syskon i helgen så kändes extra skönt att det här beskedet kom nu. 😭😍😍❤️❤️

Nu till en fråga.. vid inskrivningen sa vi till barnmorskan att vi önskade göra kub-testet. Då hade vi inte bestämt oss för att göra nipt-testet ännu. Vi hade första inskrivningssamtal väldigt tidigt efter vi fått veta att jag var gravid. Så vi fick en tid bokad för kub dagen innan vi ska resa iväg till Thailand, om ca 2 veckor. 

Nu till min fråga, är det exakt samma kromosomavvikelser dem letar efter på KUB? Kan dem se något på kub som vi inte redan har fått svar på genom NIPT? Jag gör ju väldigt gärna kub-testet ändå för att få se att bebisen lever innan vi drar iväg på 2 veckors semester. Men jag vet ju också att man inte ?ska? eller ?bör? göra kub av den enda anledningen att man bara vill göra ultraljudet?. Jag ska träffa min barnmorska på måndag för att lämna blodprover och ta cellprov då jag haft cellförändringar och gjort konisering för 3 år sedan. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig gällande det här med att vi redan har gjort nipt privat och betalat en massa pengar ur egen fika redan. Kommer vi bli nekade att göra kub? Någon som vet? Får man veta något annat på kub? Om inte annat så skulle det kännas tryggt att få se bebisen på ultraljudet och då har ju bebisen växt på sig lite så man kanske kan se lite mer än det vid tidiga ultraljud. 

Vet inte alls hur kub går till då detta är min första graviditet så sitter ni inne på lite information eller pepp så får ni hemskt gärna dela med er 🥰🥰

• Granen123

Hej, jag är utomlands 2 veckor. Är i 14+0. Jag fick i helgen små röd-bruna flytningar som pågick till och från under hela helgen. Såklart var vi fast ute på en öde ö men igår söndag åkte vi tillbaka in till fastlandet och fick skjuts till sjukhuset. Jag var sååå orolig för MA eller pågående missfall. På sjukhuset gjorde dem ultraljud, kändes som en eeeevighets väntan medan läkaren undersökte ultraljudsskärmen. Han hade världens stenansikte och sa inte ett ord på flera minuter. Jag var nästan helt säker på att det inte gått vägen. Tillslut säger sjuksköterskan som var med vid undersökningen ?där är hjärtat som slår!!? Tror hon både såg och förstod min oro mer än den manliga läkaren. 

Jag hade tur att det slutade blöda igår men nu på morgonen (måndag morgon här) blöder det lite igen. Jag blev ordinerad vila i två dagar och om blödningarna inte blev värre eller upphörde efter 2 dygn så kunde jag leva på som vanligt. Men nu blöder det lite igen. Kommer lite rosa på pappret när jag torkar mig. Synligt som syns. Är livrädd. Hade lika gärna kunnat få detta hemma i Sverige och att bli ordinerad vila här är inte direkt jobbigt. Ligger bara i skuggan i en solstol och vilar hela dagarna. Mår i övrigt bra. Har inte haft några magsmärtor eller andra känningar. Det är bara rosa flytningar som även var lite brunaktiga i helgen men nu är dem rosa. Igår såg vi bebisen och hjärtat slog, fick även höra hjärtljuden. Försöker lugna mig med det. Åker hem på lördag och tänker boka en tid hos min barnmorska så fort vi kommer hem som får kolla upp varför blödningarna uppstår. 

Är det någon annan som haft något liknande? Googlar jag så får jag upp hundra olika anledningar till varför man kan få så här så jag blir inte klokare av det. Men det blir lättare att acceptera om jag får veta vad det beror på? om det går att hitta någon orsak: nu går jag runt som på äggskal och är konstant orolig, rädd och nervös över pågående missfall? 🥺🥺🥺

• Granen123

Över en natt hände något med min panna, jag har fått en explosion med småfinnar över precis hela pannan. Har inte haft några som helst problem med huden eller hyn under graviditeten. Tills nu. 

Har någon annan varit med om något liknande? Vet att huden kan påverkas under graviditeten men jag tycker det är så konstigt att det bokstavligen kom över en natt så här, vilket så klart fick mina hjärnspöken att gå igång och börja oroa sig också.. :( 

Svar på tråden BF aug 2024