• Emala

    Knutar istället för tofsar?

    Verkar som att "alla"  gör knutar (eller hur man ska beskriva det) i stället för vanliga tofsar i sina barns hår.
    Jag är en äldre mamma och min dotter föddes förra året.
    Jag gör vanlig tofs/tofsar eller fläta på henne, men ser att de allra flesta flickor har knut eller knutar.
    I veckan när jag hämtade min dotter på förskolan, var hennes två tofsar omgjorda till två knutar istället.
    Observera att jag är bara nyfiken på om det finns någon anledning till att göra just knutar?    
    Jag är inte arg eller kränkt,  utan bara nyfiken! 

  • Svar på tråden Knutar istället för tofsar?
  • OlgaElvira

    Det där har jag också settt, det är mycket mer annorlunda hår uppsättningar idag. Jag vet att det idag går att hitta exempel på nätet med olika sätt att göra knutar, flätor tofsar, med filmer som tydligt visar hur man gör. Jag har själv fixat med mina barnbarns hår, mycket uppskattat av dem. 
    Sök på frisyr barn på youtube så får du fram instruktionsvideor i massor. 

  • fjanten

    Njae, kanske är "omodernt" här var jag bor, men här har långhåriga barn oftast håret utsläppt, flätat eller i hästsvans/hästsvansar. Beroende på hur man gör knutar så kan det ju slita rätt mycket på håret och göra det jobbigare att borsta igenom, så jag undviker knutar på mina tjejer. Föredrar flätor så går det snabbt att borsta igenom och sedan fläta nya om stressiga vardagsmornar.

  • Emala

    Min dotter är drygt 1,5 år så hon bryr sig inte om vilka frisyrer andra barn har.    Inte jag heller.
    Var mest nyfiken på hur det kommer sig att alla barn numera har knutar istället för tofs.  

  • MeEmmA

    Jag har föredragit knutar i håret på min dotter under lössperioder. Har hon sitt långa hår frity så har lössen flyttat dit direkt. Känns också som att håret stannar kvar i knutar bättre. 

  • Emala
    MeEmmA skrev 2023-11-30 16:15:08 följande:

    Jag har föredragit knutar i håret på min dotter under lössperioder. Har hon sitt långa hår frity så har lössen flyttat dit direkt. Känns också som att håret stannar kvar i knutar bättre. 


    Tack för svar, ja det är kanske mer praktiskt med knutar då! 
  • Emala

    Min dotter har inget tjockt hår, utan rätt tunna och fina hårstrån, har inte haft problem med tovor eller så ännu. 

Svar på tråden Knutar istället för tofsar?