• Anonym (TS)

Frågor om heminsemination

Ursäka om jag är okunnig men är helt nybörjare på det här... jag och en vän har bestämt oss för att försöka skaffa barn tillsammans men vi ligger inte med varandra. Jag är 36 och känner att min biologiska klocka börjar ticka men jag har inte träffat den rätta, båda vi vill ha barn och är överens om allt runtomkring och båda har testat oss. 

Vi provade igår, då hade han sperman i en kondom och jag tänkte dra upp den med spruta men kondomen fastnade liksom i sprutan .. Hur gör man? Kan jag bara ?tömma? kondomen inne i mig eller behöver jag spruta in det med något? Ska jag hälla upp det i en burk eller så först och sen dra upp med spruta? 
    Han tycker det är lättare med kondom än att komma direkt i en burk ,har läst att det ska gå men förstår inte riktigt hur man gör. 

Borde han försöka komma direkt i en burk istället eller kan vi få det att funka med en kondom? 

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Frågor om heminsemination
  • Anonym (M)

Kan ni inte ligga då? Bättre chans till graviditet om han sprutar i dig. Skönare också.

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2023-11-26 14:16:21 följande:

Kan ni inte ligga då? Bättre chans till graviditet om han sprutar i dig. Skönare också.

Jo det förstår jag men vi är inte ett par , vi tycker väldigt mycket om varandra men vi är inte attraherade av varandra på det sättet. Dessutom är jag  attraherad av kvinnor och tycker av förklarliga skäl inte att det är skönt när en man sprutar i mig.

Snälla, skulle verkligen uppskatta om ni som svarar faktiskt tipsar om hur vi ska lyckas med heminsemination (något som jag vet att många lyckas med) istället för att skriva att jag borde tvinga mig själv att ligga med någon som jag inte är sexuellt attraherad av. 
  • Anonym (Mini)

Vi gjorde som så att mannen sprutade i en burk och sen sög vi upp sperman i en spruta. Funkade klockrent och nu har vi 2 barn som kom till på första försöket.

• Anonym (TS)
    Anonym (Mini) skrev 2023-11-26 14:40:42 följande:

Vi gjorde som så att mannen sprutade i en burk och sen sög vi upp sperman i en spruta. Funkade klockrent och nu har vi 2 barn som kom till på första försöket.

Tack så mycket för svaret och grattis till barnen :) Kanske borde försöka med en burk istället då. Han tyckte det kändes lättare med kondom , kan man hälla ut från kondomen i en burk kanske? Annars får han försöka med bara burk.
  • Friger
    Anonym (TS) skrev 2023-11-26 15:08:37 följande:
    Tack så mycket för svaret och grattis till barnen :) Kanske borde försöka med en burk istället då. Han tyckte det kändes lättare med kondom , kan man hälla ut från kondomen i en burk kanske? Annars får han försöka med bara burk.
    Bara burk i så fall. Kondomer har spermiedödande medel i sig om inte jag missminner mig.

Lycka till!
  • Anonym (TS)
    Friger skrev 2023-11-26 16:09:03 följande:
    Bara burk i så fall. Kondomer har spermiedödande medel i sig om inte jag missminner mig.

Lycka till!

Tack för svar:) Jag läste om den här sorten som vi använder att den inte har det , men det kanske är olika men kanske ändå skulle vara lättare med bara burk. 

Han sa något om att han tyckte det kändes konstigt  men man kanske vänjer sig.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-26 16:25:26 följande:

Tack för svar:) Jag läste om den här sorten som vi använder att den inte har det , men det kanske är olika men kanske ändå skulle vara lättare med bara burk. 

De allra flesta kondomer innehåller spermiedödande medel. Få är utan. 

Om ni ska göra heminsemnation så ska han komma i en steril burk och du sedan tar upp med en steril spruta. Sedan sprutar in i dig. 

Har du koll på din ägglossning? Annars rekommenderar jag att du får kontroll på den först. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-26 16:41:55 följande:
    De allra flesta kondomer innehåller spermiedödande medel. Få är utan. 

Om ni ska göra heminsemnation så ska han komma i en steril burk och du sedan tar upp med en steril spruta. Sedan sprutar in i dig. 

Har du koll på din ägglossning? Annars rekommenderar jag att du får kontroll på den först. 
    Tack för svar! Jo det låter ju bättre.. men menar du att de innehåller det även om det inte står i innegållsförteckningen? Får de verkligen göra så?

Har hyfsad koll på ägglossning , har använt test nu. 
  • Friger
    Anonym (TS) skrev 2023-11-26 16:25:26 följande:

Jag har gjort flera barn på det sättet. Man vänjer sig.
  • Anonym (Gwcwcwcw)

Kondomen har ju sannolikt glidmedel på utsidan, men jag ställer mig även frågade om de även har det på insidan eftersom de är fuktiga även på insidan.
    Glidmedel är inte bra för spermiernas förmåga att röra sig, och lär påverka både rörelsemöjlighet och eventuellt kvalitet på spermierna.
    Tror därför inte detta är bästa leveransmetod

• Anonym (TS)
    Anonym (Gwcwcwcw) skrev 2023-11-26 19:26:37 följande:

Kondomen har ju sannolikt glidmedel på utsidan, men jag ställer mig även frågade om de även har det på insidan eftersom de är fuktiga även på insidan.
    Glidmedel är inte bra för spermiernas förmåga att röra sig, och lär påverka både rörelsemöjlighet och eventuellt kvalitet på spermierna.
    Tror därför inte detta är bästa leveransmetod

Tack för svar! Jo så är det nog , ska kolla upp det lite mer. Läste nånstans att det är ett bra sätt så det var därför vi tänkte att det skulle funka. Men burk är nog bättre låter det som 
  • Aliona

Det går bra med kondom också. Har du läst på RFSL?s websida? De skriver bla om just detta. Om du har svårt att suga upp sperman så kan du bara hälla över i ett glas eller burk först. 

• Anonym (Ssk)
    Aliona skrev 2023-11-26 22:03:47 följande:

Det går bra med kondom också. Har du läst på RFSL?s websida? De skriver bla om just detta. Om du har svårt att suga upp sperman så kan du bara hälla över i ett glas eller burk först. 

Det allra bästa är att göra det i en burk med en gång. Håller man på att hälla över från kondom så dör spermierna fortare. 
  • Aliona
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-28 12:14:18 följande:
    Det allra bästa är att göra det i en burk med en gång. Håller man på att hälla över från kondom så dör spermierna fortare. 
    Varför skulle de göra det? Det tar ju inte många sekunder att hälla över. 
  • Anonym (Ssk)
    Aliona skrev 2023-11-28 12:21:14 följande:
    Varför skulle de göra det? Det tar ju inte många sekunder att hälla över. 
    Därför att de inte tål rumstemperatur... 
  • Aliona
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-28 12:25:01 följande:
    Därför att de inte tål rumstemperatur... 
    Som sagt, det tar inte många sekunder att hälla över och de de klarar sig några minuter i rumstemperatur, om det nu är så att pappan bara klarar det i kondom och de tycker att det är svårt att suga upp dem därifrån.

Klipp av toppen på kondomen. tryck ut det i burk, sug upp med sprutan och inseminera. Om ni gör det i olika rum kan pappan förbereda sprutan, lägga den i atmhålan och ta med den till dig. 
  • Anonym (Ssk)
    Aliona skrev 2023-11-28 12:40:01 följande:
    Som sagt, det tar inte många sekunder att hälla över och de de klarar sig några minuter i rumstemperatur, om det nu är så att pappan bara klarar det i kondom och de tycker att det är svårt att suga upp dem därifrån.

Klipp av toppen på kondomen. tryck ut det i burk, sug upp med sprutan och inseminera. Om ni gör det i olika rum kan pappan förbereda sprutan, lägga den i atmhålan och ta med den till dig. 
    Lägga sprutan i armhålan? Nej, absolut nej. Sprutan ska vara steril, i oöppnad förpackning. 
Svar på tråden Frågor om heminsemination