• Nymphomania

    Vad är orsaken till att en får känslor för någon annan än sin partner?

    Det sägs att de flesta nångång, framförallt under ett längre förhållande, får känslor för någon annan, men det väsentliga är ju om man väljer att agera på känslorna.

    Då till min fundering, om man blir förälskad/får känslor för någon annan innebär det alltid något av följande:
    * Man är osäker på sin relation/man är inte rätt för varandra/ man är inte lycklig i relationen 
    * Man är polyamorös 

    Eller vad anser ni och kan det skilja från person till person eller situation?

    Jag har under mina snart 15 år tillsammans med maken blivit förälskad i 3-4 andra personer och det UTAN att sluta älska min partner. Vid 2 av tillfällena var vårat äktenskap kantstött och under påfrestning, men inte de övriga gångerna.
    Jag har inte agerat på känslorna trots att de varit besvarade. Men eftersom det återkommer så har jag börjat fundera på om jag är polyamorös eller om det är nåt jag saknar något i äktenskapet...  
    Jag skulle dock aldrig kunna tänka mig att leva som poly av flera anledningar. Min man skulle aldrig gå med på det heller då han är väldigt monogam. Och jag är för svartsjuk, och han med. Skulle inte funka.
    Jag är öppen och både visar känslor och kan prata om dom, är tydlig osv i vår kommunikation men min man har lite svårt att prata om känslor och ja, det mesta sånt. Han är mer praktisk lagd öht. 

  • Svar på tråden Vad är orsaken till att en får känslor för någon annan än sin partner?
  • Anonym (Isa)

    Nej jag tror ju inte iaf att man varken behöver ha något problem, eller liknande i sitt förhållande efter så lång tid..
    Eller att man skulle vara polyamorös..bara för att man blir lite förälskad..

    Tycker det är stor skillnad på att bli förälskad och att älska någon..och om man agerar på känslorna eller inte..

    Man kan ju bli mer eller mindre förälskad eller kär (eller älska) annat än någon speciell person.
    Eller då kanske man kallar det något annat..men det kan vara en liknande känsla..

    .

  • Nymphomania

    Ja men precis, Isa. Jag tänker också att det ena inte utesluter det andra. Alltså att kärleken jag/en person känner för sin partner inte behöver bli påverkas av att man känner starkt för nån mer.
    Jag tänker dock att i poly-relationer pratar man ibland om Primär-partner och sekundär, därför jag känner mig lite åt polyamorös-hållet. 
    Min man är ju min stora kärlek, och jag kommer aldrig välja bort honom. Men trots det kan jag bli förälskad i andra. 

  • Tukt

    Jag tänker att just för att det är känslor så är det också svårt att göra en klockren analys. 
    Tänker redan det med att få känslorna. Hur mycket känsla krävs det för att det ska bli en "grej" och därmed kunna vara antingen det ena eller det andra?
    En känsla kan ju också vara lite av det där att en drömmer om något annat. Bara för att det är mänskligt. Det behöver ju inte vara fel på huset man bor i, eller att man vill ha flera hus, bara för man kan tjusas av något annat.

  • Nymphomania

    Svar till Tukt: Mycket väl formulerat och tänkvärda ord. Känslor är ju faktiskt väldigt avancerade saker.
    Och precis som du säger, man kan ju älska sitt hem och absolut inte ha några planer på att byta bostad eller köpa en till, men att gå på visning eller bara drömma om nåt annat boende är ju mänskligt. 

  • Anonym (För män tror jag)

    För män tror jag att det är för att de inte vänder sig till sina manliga kompisar för att prata om sina relationsproblem utan till sina tjejkompisar/kvinnliga kollegor. 

    Så är relationen i en svacka, han får stöd och råd av en kvinna som nog ofta tar hans parti och han känner att det är lätt att prata med henne, lättare än sin fru och så får han en crush på henne.

    Tyvärr vet jag inte hur mitt eget kön eller ens jag själv resonerar men jag tror jag har rätt bra koll på män vad gäller sådant. Hade jag vart straight hade jag blivit världens bästa flickvän så bra koll tror jag mig ha.

  • Anonym (Gräset)

    Gräset är ofta grönare på den andra sidan, är det enkla svaret.

  • Less is more

    Det är väl inte så konstigt att man kan råka tycka om andra ?  99% som du korsar din väg med kanske du inte blir kär i.

    Däremot  den där 1% som du då möjligen hamnar i något sammanhang med någon period under de där 15 åren.

    Det kallas personkemi. 

    Hur som helst behöver man inte agera på känslorna om man är nöjd med sin partner därhemma. Lite konstigt ändå om du säger att du inte agerat på känslorna men ändå vet att din crush känner samma sak? Då har ju du och crushen outat den lilla förälskelsen med varandra ? 

    Man ska ju inte ge syre till elden ju, då fortsätter de brinna. Ge syret till din man istället.

  • Anonym (ett år)

    Det är vanligt att främst kvinnor blir snabbare uttråkade när man flyttat ihop, redan inom 1 år. Många vill öppna upp förhållandet och kunna träffa andra. Finns mycket att läsa om varför.
    Kolla på Youtube, Nadia Bokody (Secret fantasy most women have)

  • Anonym (ett år)
    Nymphomania skrev 2023-11-26 20:21:01 följande:

    Jag har under mina snart 15 år tillsammans med maken blivit förälskad i 3-4 andra personer och det UTAN att sluta älska min partner. Vid 2 av tillfällena var vårat äktenskap kantstött och under påfrestning, men inte de övriga gångerna.
    Jag har inte agerat på känslorna trots att de varit besvarade. Men eftersom det återkommer så har jag börjat fundera på om jag är polyamorös eller om det är nåt jag saknar något i äktenskapet...  


    Det är vanligt att män får känslor för kvinnor som de vet är upptagna? Hur vet du att känslorna var besvarade?
  • Less is more

    Vill även  samtidigt tillägga till mitt svar ovan att man samtidigt får tillåta sig att känna tacksamhet och glädje för all den positiva energi får av andra.  Men var privat, håll gränserna.Du behöver inte outa allt du känner. En del av det långa  vuxenlivet.

Svar på tråden Vad är orsaken till att en får känslor för någon annan än sin partner?