Jättebråk med tonåringen, behöver råd
Oj... Ett sådant agerande hade fått topplocket att ryka hos mig. Du agerar betydligt lugnare än vad jag hade gjort.
Har iof aldrig varit med om något liknande trots 6st ungar. Han har ingen respekt för dig och din auktoritet. Hade någon av mina ungar gjort eller sagt så hade de fått ett straff de hade kommit ihåg.
Barn som inte städar hanterar jag genom att sitta i rummet och observera och peka på vad som ska städas. Har en timer, mellan 10-20 min ska de städa sen är de klara. Ser oftast betydligt bättre ut efter det. Upprepa varje dag tills det är klart.
Är det hjälpa till hemma. Samma sak. Observerera och peka på vad som ska göras tills det är klart.
Alla uppgifter ska ha ett synbart slut. När de är klara så har de varit duktiga och får göra vad de vill, det är belöningen.
Efter ett tag inser de att mycket händer på kort tid om de jobbar och att de inte kommer undan. Lättare att bara göra det.
Att göra sig själv till ett offer och spela på barnens dåliga samvete tror jag är en farlig strategi i förlängningen.