• Anonym (mamma)

Tonåring som "zoomar ut" fullständigt?

Det här är en grej som gör oss lite oroliga för att vi inte riktigt förstår vad som händer. 
    13-åring som är frisk och allt sånt. Men senaste typ halvåret har det hänt återkommande att han zoomar ut, mitt i ett samtal "fryser han", blir helt tom i blicken och bara helt okontaktbar. Han beskriver det själv som att han blir helt tom i huvudet. Sen ett par sekunder senare blir det som vanligt igen. 

Vi vet ju inte om detta händer i skolan också men hemma är det återkommande. 

Vad är detta?

• Svar på tråden Tonåring som "zoomar ut" fullständigt?
  • Sunflora

Det kan vara epilepsi eller någon annan form av anfall första steget är att boka en tid på vårdcentralen. 

• Anonym (.)

Min tonåring både säger, samt gör samma som din gosse..
    Men förklarar det mer som att han "processar vad som sägs/ från vem som helst som än säger någonting.

Och ju mer jag tänker på det så gör jag det självmant med och helt omedvetet också. "Fryser' samma som att stanna upp och lyssnar, tänker ett par sekunder, "Va sa h*n åt mig precis".. och kort paus, "Vad är lämpligt att svara vederbörande på detta då." Har lite svårt för att hålla tempo att 'svara snabbt i samhället, håller inte sig inom ramen för hur man svarar och alla människor, normen har lite svårt för att en människa behöver lite längre tid på sig att svara och att det är någonstans märkligt beteende.
    Mot att man hellre svarar korrekt och ordentligt och rätt, så istället måste man svara snabbt och då är det kanske lättare att det blir fel ibland när man pratar med folk' osv.

• Anonym (Ep)

Det skulle kunna vara absensepilepsi. Dock tror jag det oftast kommer trötthet efter. Boka tid på vc så lotsar de er vidare vid behov.

• AndreaBD
    Sunflora skrev 2023-11-27 08:04:16 följande:

Det kan vara epilepsi eller någon annan form av anfall första steget är att boka en tid på vårdcentralen. 

Tänkte också det. Men, i tonåren? Det brukar väl börja mycket tidigare?
  • Anonym (mamma)
    AndreaBD skrev 2023-11-27 08:30:12 följande:
    Jag har redan tidigare googlat på det där som hette absence- epilepsi och det stämde inte in alls faktiskt. 
  • Sunflora
    AndreaBD skrev 2023-11-27 08:30:12 följande:
    Man kan få det i vilken ålder som helst min mamma fick sitt första epilepsianfall när hon var över 40, det är inte det vanligaste men det händer.
  • Anonym (hamb)

Vill minnas att epilepsi är ärftligt på mödernet.

Jag tycker ni ska kolla upp det.

• Anonym (Epilepsi)

Det låter som absens epilepsi, min syster fick så att hon försvann bort med blicken några sekunder, särskilt när hon var trött eller stressad, och det var epilesi fick hon veta i vuxen ålder.

• Anonym (Epilepsi)
    Anonym (mamma) skrev 2023-11-27 12:08:48 följande:
    Jag har redan tidigare googlat på det där som hette absence- epilepsi och det stämde inte in alls faktiskt. 
    på vilket sätt stämde det inte? Av det du beskrivit här låter det likt iallafall: 

Från neuro.se om absens:
    ?Den här typen av anfall, som förr kallades petit mal, är en annan form av primärt generaliserat anfall. Dessa anfall varar endast några sekunder och har inte lika många och tydliga symtom. Du blir frånvarande, stirrar kanske tomt framför dig och svarar inte på tilltal. Du minns inget av anfallet efteråt, men kan kanske uppleva det som att du tappat tråden. Absenser kan komma åtskilliga gånger per dag.?
  • AndreaBD
    Anonym (hamb) skrev 2023-11-27 12:26:04 följande:

Vill minnas att epilepsi är ärftligt på mödernet.

Jag tycker ni ska kolla upp det.

Det KAN vara ärftligt, men det finns gott om epilepsi som inte är ärftlig. 
Svar på tråden Tonåring som "zoomar ut" fullständigt?