Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

    Ljuga om abort

    Förloppet är väldigt likt ett spontant missfall.


    Abort med cytotec
    Du får en tablett på ditt möte på mottagninge, sen får du med dig de resterande tabletterna. Dessa tas inom en viss tid från första tabletten, förslagsvis när du är hemma själv. Vill minnas att det är 4 tabletter som ska stoppas in i slidan.
    Om inget hänt inom typ 4 timmar tar man 2 till(lite osäker på exakt tid och mängd)
    Du får som mensvärk, varierar från person till person hur kraftig. Och blödningen är rätt kraftig. Ha största bindorna hemma, många behövs. Kan vara skönt att stå i duschen.


    Så när det väl börjat blöda är det som ett vanligt missfall.


    Hemskt ledsen över din situation, hoppas du får möjlighet att separera snart och leva livet som du vill.

  • Anonym (O)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-27 10:41:01 följande:
    Tack för du tog dig tid att svara

    gör det mer ont ju längre gången man är? Läste på 1177 att man får stanna på sjukhuset eller åka hem, vet du vad som avgör det?

    har skrivit till dom och inväntar svar men vill ha alla svaren nu

    tack för dina stöttande ord, det hoppas jag också

    Jag tror det gör ondare ju längre du gått men det är olika för alla.

    Det beror på vilken vecka du är i.
    jag gjorde en hemma i v9 som var som en extrem mens.
    Sen hade jag ett uteblivet missfall där man gör samma sak för att få ut det. Den graviditeten hade stannat i v9 men upptäcktes typ v12. Då fick jag välja om jag ville vara hemma eller på sjukhus. Hade jag varit en dag senare så hade de inte låtit mig välja utan då hade det varit sjukhus, men vet inte exakt var gränsen går och hur de räknade.
    Den gången hade jag fruktansvärt ont i 30 min innan det drog igång, påminde mer om en miniförlossning med värkar varannan minut.  (då hade jag fött ett barn, det kan såklart påverka hur kroppen tar det) Plus att jag fick dra ut en del som satt fast. Förlåt för mycket info. Men efter 2-3 timmar lugnade det sig.


    (mitt spontana missfall slutade aldrig blöda, så då fick jag söka vård. Alla situationer är olika/unika.)

  • Anonym (O)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-11-27 11:53:37 följande:
    Då förbereder jag mig för det värsta, är längre gången än så

    så då får jag troligtvis stanna på sjukhuset, får man det om det är missfall också eller enbart abort senare i graviditeten? (Innan den sista tillåtna veckan för abort)

    förstår du inte kan svara på allt men du känns som du har någorlunda koll och uppskattar att du hjälper mig  
    Jag låg en natt på sjukhus efter mitt missfall. Behövde blod då jag förlorat så mycket. 

    Hade jag börjat blöda kraftigt efter v15 så hade jag åkt till akuten av oro för att kolla upp om det är missfall eller om bebisen mår bra. Det kan ju vara en anledning till att du sökt vård. Du började blöda kraftigt, åkte in för att kolla upp det och de kunde se att det stannat av och eftersom du var så långt gången så vill de ha kvar dig. antingen för att du blöder kraftigt, behöver ta tabletter/skrapas för att få ut allt, eller om du är typ v16 eller senare tror jag det liknas vid en förlossning där man typ föder ut barnet. Jag fick som sagt dra ut mitt som avstannat i v9...

    Jobbar inte inom vården så har inte helt koll men har lite olika erfarenheter och hört mycket i samband med det jag själv gått igenom.
  • Anonym (O)
    Anonym (dra) skrev 2023-11-27 18:37:20 följande:
    Och vad ska TS säga/göra när mannen vill till att hon ska uppsöka vård antingen för att konstatera aborten eller försöka rädda barnet eller få hjälp för att bli undersökt så allt är OK med henne efteråt? Och vill följa med henne dit? Och hur ska hon från början lägga fram till sin man att hon förlorat barnet? Märker man att nåt är fel som vid ett missfall så uppsöker man väl sjukhus? Du tror inte han undrar varför hon inte gjort något eller uppsökt vård?
    Ts kommer behöva genomföra aborten på sjukhuset så hon kan ju meddela mannen efter några timmar. Jag skulle gissa att sjukvårdspersonalen har tystnadsplikt gentemot mannen om han vill hämta henne.
    Om hon säger att hon åkte in till sjukhuset för att hon började störtblöda och de ville ha kvar henne eftersom hon var så långt gången, så är ju inte det något konstigt.
Svar på tråden Ljuga om abort