Inlägg från: Anonym (rationalisera mera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rationalisera mera)

Känslor i sig är inte otrohet

Om det du säger stämmer så borde det väl inte vara några problem att diskutera det öppet med din man.... men det vill du såklart inte göra, men anser ändå att det du gör är ok.

Man ska aldrig underskatta människors förmåga att ljuga för sig själva för att döva sitt dåliga samvete.Drömmer

Anonym (Daisy) skrev 2023-11-27 17:31:34 följande:
    Det är här du borde se skillnaden på otrohet och andra svek.
    Ts är inte otrogen men hon beter sig illa med sitt hemlighetsmakeri.

Otrohet? Nej.
    Svek? Ja.
    Nja, det finns sexuell otrohet och det finns emotionellt otrohet, och båda ÄR otrohet.

klarasamtal.se/kanslomassig-otrohet-vad-ar-det-och-hur-kan-det-se-ut/

Och båda är ett svek ja.
    Anonym (Daisy) skrev 2023-11-27 17:30:21 följande:

Vad är det som du menar är så intimt?

Jag kan då inte se någonstans att det varit speciellt intimt i ts kontakt med amerikanen.

Dock tror jag att amerikanen är en bluff, såna som man läser om lite här och där. Som grundlurar kvinnor, som inte är någon amerikan utan en organiserad brottsling i ett nätverk i Afrika.

Intimitet handlar inte bara om KROPPLSIG intimitet, det kan lika väl handla om känslomässig intimitet.

Går man in i en exklusiv relation så är det ganska givet att sexuell OCH känslomässig intimitet är något man bara har med sin partner, det är därför det kallas för en EXKLUSIV relation och inte en "öppet hus relation". Känner man att man vill ha sexuellt eller känslomässigt utbyte med flera så ska man inte vara i en exklusiv relation öht.

Tyvärr vill folk ofta äta kakan och ha den kvar, dvs ha en exklusiv partner som bara har dig, men själv kunna ha flera så man kan unna sig lite pirr i trosan/kallingarna utan att behöva offra något, och då hittar man ofta på massor med finfina förklaringsmodeller som gör det möjligt för en att göra så utan att spy alltför mycket i munnen när man ser sig själv i spegeln. Men det är inget annat är ren BS för själva faktum att man håller det hemligt för sin partner visar ju tydligt att man VET att det man gör är fel.
    Anonym (Daisy) skrev 2023-11-27 18:15:58 följande:
    Din länk är inte faktabaserad evidens.

Ja, båda är ett svek. Men bara en är otrohet. Om du frågar mig och jag utgår givetvis från hur jag tycker och känner.

Kan berätta att det är skönt att inte vara överkänslig.
    Om du har någon bättre fakta som visar att sextjatta med andra INTE är otrohet får du gärna dela med dig det. 

Tyvärr räknas inte vad du TYCKER som faktabaserad evidens så bättre än så får du nog åstadkomma om du vill diskutera med "faktabaserad evidens".

Fakta har inget med över eller underkänslighet att göra Daisy, fakta är fakta och dina argument är allt annat än fakta, de är känsloargument.
    Anonym (Iris) skrev 2023-11-27 20:17:27 följande:
    Svårt att ta det seriöst från någon som försvarar att hon behandlar sin partner kränkande och nedvärderande genom att flörta och sexchatta med andra män bakom hans rygg.
    Finns inget seriöst med TS öht och det är ju inte speciellt förvånande att det enda hon tar till sig är såna som ger henne medhåll och håller med henne om att det hon pysslar med inte är otrohet, det är såklart "vettigt" och allt annat bara dumt, det är ju standard i den här sortens trådar.

Såna här trådar med människor som TS är alltid irrationella och rent bisarra. Man VET att det man gör är fel för man vågar ju bevisligen inte visa det öppet för sin partner, men ska ändå på något sätt försöka övertyga sig själv (och andra) att det man gör är rätt. Det är ju en studie i självbedrägeri. Drömmer

Och som vanligt så finns det inget i världen som kommer få TS att fatta det för hela hennes självbild hänger på att hon kan fortsätta ljuga för sig själv.
    Liza13 skrev 2023-11-28 23:46:41 följande:
    Ja du har rätt..Det beror ju HELT på vad man själv o den man är tillsammans med tycker är otrohet eller inte..
    Alla ser ju olika på vad dom tycker att gränsen till otrohet går...

Tex...så tyckte min fd sambo att jag var otrogen bara jag tittade på en annan man..
    Medans min nuvarande man inte tycker det är otrohet så länge man inte gör någonting fysiskt..
    Jag själv tycker inte heller att det räknas som otrohet, så länge det inte blir fysiskt..

Så att vara FÖR svartsjuk, eller kontrollerande är inte heller bra..då förlorar man lätt den man tror sig bestämma över..Som min fd sambo..Jag stod inte ut med hans "kontrollbehov" och lämnade.

Oftast så har dom som blir så himla svartsjuka för att partnern bara chattar; pratar eller liknande..dåliga självkänsla och självförtroende..Och vill ha någon sorts "kontroll"
    Men den kontrollen är bara en illusion, där dom lurar sig själva o tror att dom har kontroll.
    När dom egentligen förlorar mer o mer kontroll för varje dag, genom att bete sig som poliser!
    Fast på vilket sätt menar du att förvänta sig att ens partner ska hålla sig till EN både i sexuellt OCH romantiskt utbyte med andra är detsamma som att vara FÖR svartsjuk, kontrollbehov eller svartsjuka öht?

Och vadå "bara chattar".. menar du att chatta med en kompis om goda recept är samma sak som att chatta om hur mycket man älskar varandra och hur trevligt det skulle vara och knulla som kaniner?

Visst är att försöka agera polis meningslöst för vill en person vara otrogen så kommer personen varar det oavsett hur mycket du kontrollerar. MEN det betyder ju inte att alternativet nödvändigtvis är att man måste acceptera att ens partner gör vad som helst med andra. Det kan lika väl innebära att man helt enkelt säger att antigen håller du dig till de gränder vi BÅDA satt eller så kan du dra. Men för att det ska vara möjligt så behöver ju båda vara medvetna om vad som pågår och du tror inte att hela anledningen till att den ene undanhåller det personen gör beror JUST PÅ att personen vet att det är över gränsen?
    Anonym (On point) skrev 2023-11-29 16:20:44 följande:

Det har börjat resoneras om TS syfte med tråden. Detta tycker jag inte om eftersom TS är osäker på om vad hon gör är att beteckna som otrohet vill hon ha input via FL,  

Flera olika svar har hon fått och kan lägga dessa till sin referensram. Till syvende och sist är det hennes referensram hon kommer att gå efter.

Därför är det inte upp till oss att ifrågasätta hennes tråd. Om den är seriös eller ej vet bara hon. 

Att utifrån en tråd start klassificera TS som narcissist är rent oförskämt.  

Var nånstans ser du att TS skrivit att hon vill ha input?
    Hela hennes trådstart är ju en MONOLOG där hon deklarerar att det hon gör är rätt och inte otrohet. Det är absolut ingen DIALOG. 

Och efter att folk börjar skriva så har det ju blivit pinsamt tydligt att TS är totalt ointresserad av något som inte stämmer med vad hon vill tro.

Du menar att TS inte beter sig självupptaget?
    Och vad är ett självupptaget beteende om inte ett annat namn för ett narcissistiskt beteende?

Synonymer till självupptagenhet
    www.synonymer.se/sv-syn/sj%C3%A4lvupptagenhet
    Anonym (On point) skrev 2023-11-29 16:40:57 följande:
    Om man lägger upp en tråd här på FL vill man väl få input ?  Eller har jag fått allt om bakfoten?
    Nja, det beror kanske på vilken slags input man vill ha. Rätt många trådar verkar mest handla om att få andras medhåll för att intala sig att man gör rätt så man kan se sig själv i spegeln utan att kräkas allt för mycket i munnen.

Jag frågar dig igen:
    Var nånstans i TS trådstart se du att hon skrivit att hon vill ha andras input?

Ser du någon slags objektivitet öht i hennes trådstart ELLER inlägg i tråden?
    Anonym (Daisy) skrev 2023-11-29 16:39:54 följande:
    Nåja, du kanske ska lyssna på detta. Det sändes i P1 igår.

sverigesradio.se/avsnitt/narcissism-en-missuppfattad-diagnos
    Eller så borde du kanske försöka lära dig vad en DIAGNOS är för något innan du postar saker du bevisligen inte förstår?

Står det "narcissism är ett missuppfattat beteende" eller står det diagnos?
    Om det står diagnos, KAN det kanske då vara så att det man pratar om där är enbart en FAKTISK diagnostiserad personlighetsstörning och INTE narcissistisk beteende i allmänhet?

Du verkar fortfarande inte ha fattat att de är två skilda saker utan verkar fortfarande tro att narcissism BARA syftar till patologisk narcissism som i en diagnostiserad personlighetsstörning.

Jag förslår att du läser på lite... här har du en bra början

www.google.com/search&safe=active&ssui=on

Narcissism kännetecknas av en överdriven självbild och självhävdelse, samt en bristande självkännedom och empati. Den patologiska narcissismen ska skiljas från den vardagliga narcissism som finns hos de flesta människor i form av ett självbekräftande behov, vilket bland annat grundar sig i viljan att känna sig omtyckt.
    Anonym (Daisy) skrev 2023-11-29 17:17:55 följande:
    Ta du och lyssna på det jag länkade inte du babblar vidare.
    Orkar inte läsa mer än de första 20 orden i din kommentar då jag förstår att du inte gjort det. Återkom gärna sen.
    Det du länkade till handlar om patologisk narcissism och då kommer det såklart handla om just BARA patologisk narcissism och INTE vardaglig narcissism.

Problemet är snarare det du inte verkar fatta att det finns fler sorters narcissism än BARA patologisk narcissism. 

Så återkom när mognat nog för att erkänna för dig själv att du tydligen inte vet vad du pratar om. Först då kommer du kunna bilda dig. För springer du runt och tror på ditt eget BS och är för omogen för att ta reda på om det verkligen stämmer så kommer du såklart aldrig lära dig något. Drömmer
    Anonym (On point) skrev 2023-11-29 17:19:56 följande:
    Men är det inte alltid så att om man lägger upp en tråd vill man ha input. Annars är det väl ingen vits med tråden, kan jag tycka.  Objektivitet existerar inte här. Alla har sina agendor och referensramar.  Där emot tycker jag att det inte är på sin plats att uttala sig, och ibland till och med sätta diagnoser på de som lägger upp trådar eller besvarar dem. 

Är man road av att diagnostisera sina medmänniskor så finns det utbildningar för detta. Men det krävs att man ägnar minst 15 år till studier.

Detta är min personliga åsikt.
    Om man lägger upp en tråd för att få medhåll så finns ju en vits.

Man dövar sitt samvete genom att intala sig att det man gör är rätt och får det bekräftat av andra.

Att kalla en person BETEENDE för narcissistisk är absolut inte att sätta en diagnos, en diagnos sätter man på PATOLOGISK narcissism. Du verkar inte heller ha fattat skillnaden mellan dessa.
    Anonym (On point) skrev 2023-11-30 16:11:41 följande:
    Tyvärr är nog mina kunskaper i psykologi större än dina men det är strunt samma eftersom du verkar ha siktet inställt på att misskreditera TS och hennes avsikter.

Du menar alltså att feedback bara kan vara negativ och inte positiv?  Att hålla med en trådstart är enligt ditt sätt att se det felaktigt?  Man ska alltså vara emot för att få svara på FL?

När det gäller beteenden så vill jag nog tycka att ditt sätt att bemöta TS och även mig i så fall skulle kunna betraktas som narcissiskt.  
    Om du själv behöver skryta om dina kunskaper i psykologi så är det nog ganska troligt att de inte är så stora som du påstår, men det är ju lätt att hävda saker när man inte behöver styrka det. Drömmer

Jag menar det jag skrivit, dina halmgubbar får du står för själv

Enligt ditt sätt att vinkla det så kan ingen kritisera någon utan att vara en narcissist, dvs folk kan bete sig hur narcissistiskt det vill och ingen kan kritisera det utan att själv vara narcissistisk...  märkligt att du med dina ofantliga kunskaper i psykologi inte fattar hur korkat det resonemanget är.Tomte
    Anonym (On point) skrev 2023-12-04 12:21:12 följande:
    Du menar alltså , på fullt allvar att trådstarter måste vara objektiva här på  FL?
    Det skulle innebära att vi fick väldigt få trådstarter här, vilket åtminstone jag tycker vore väldigt synd.  I mitt förra svar avstod jag för att kommentera detta eftersom tanken på FL som ett objektivt forum är mig så främmande.

FL  tillsammans med Flashback är väl något av det mest subjektiva som vi har i vårt samhälle. 
    Här får allas, subjektiva åsikter komma till tals. Glad

Att skrika Halmgubbe i detta forum är lönlöst, då diskussionerna här knappast uppfyller några retoriska regler eller ens gör sken att följa dem.

Eftersom du gärna kastar in diagnoser i dina svar och inlägg så tyckte jag att du kunde få smaka lite av din egen medicin. Naturligtvis är det skillnad på att tala om ett narcissiskt beteende och att ställa en diagnos, men det är omöjligt att avgöra om vad som skrivs i en tråd här pekar på något sådant. Vad du anser vara ett narcissistiska beteenden är subjektivt utifrån den referensram du har och därmed på intet sätt en objektiv observation.Skrattande

Det sista där du raljerar med mina kunskaper i ämnet är bara onödigt från din sida och tyder på en något grandios självbild.Flört
    Har du börjat smutta på julglöggen eller är du bara allmänt förvirrad?

INGEN tråd på FL är helt objektiv och det är inte du heller. När folk gör saker och skriver en tråd om det så kommer andra tycka vad de vill om det, ink att personen beter sig narcissistikt.

Men enligt dig så kan man inte tycka det utan att själv vara narcissistiskt. Drömmer
    Anonym (On point) skrev 2023-12-04 13:45:54 följande:
    Glöggen infinner sig inte förrän den 13:eTomte

Har aldrig påstått mig vara objektivare än någon annan här på FL. 

Dina funderingar kring narcissism verkar gå ut på att klassificera resten av värden som narcissistisk, vilket inte är så konstruktivt. Kanske har du svårt att hålla isär vad som är människans högst vanliga problem med psykologiska diagnoser. 

Endera har din värld av någon anledning psykologiserats så till den milda grad att du ser vanligt normalt mänskligt beteende genom psykologins glasögon. Känner faktiskt igen detta från min ungdom när jag läste min första psykologikurs. Tror att hittade psykologiska förklaringar på hela min familj och mitt umgänge. Tillslut gick det upp för mig att det var vanliga människor trots allt.Glad

Du får tycka och tänka vad du vill och jag får tycka och tänka vad jag vill. Jag tycker att man ska vara försiktig och inte slänga ur sig diagnoser hur som helst. Det finns många andra sätt att utrycka sig på.  

Tyvärr har begrepp som bland annat narcissism blivit lite av ett modeord som ofta använda i vecko- och kvällspressen.  Olika tester som ska visa om chefen är psykopat eller om partnern är narcissist florerar. Jag tycker att detta är olyckligt!

Om vi återgår till  TS frågeställning om huruvida hennes webbkontakter är att se som otrohet är svaret ganska enkelt. Känner hon att hon är otrogen mot sin partner så är hon det.  Det finns inget facit över vad som är att betrakta som otrohet Vi har alla olika referensramarTomte
    Jasså säger du det, men ändå får du nästan andas i en påse över att någon kallar ett extremt egoistisk och självupptaget beteende för narcissistiskt?

Man kan nästan tro att det är en öm punkt för dig  det där....Drömmer
Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet