Inlägg från: Anonym (On point) |Visa alla inlägg
  • Anonym (On point)

Känslor i sig är inte otrohet

Åter igen en salig röra av åsikter om vad som är och inte är otrohet. 

Vi har alla känslor och dessa kan vi inte styra. Vi kan välja hur vi reagerar på dem men känslor är inte otrohet. 

Jag tycker att pratet on vad som är otrohet eller inte är rent nonsens. Är man otrogen så vet man om det. Då har man valt att vara det. Är man osäker så är man med största säkerhet inte det.  Man behöver inte gå omkring och vara rädd för att man ska råka vara otrogen.

• Anonym (On point)

Det har börjat resoneras om TS syfte med tråden. Detta tycker jag inte om eftersom TS är osäker på om vad hon gör är att beteckna som otrohet vill hon ha input via FL,  

Flera olika svar har hon fått och kan lägga dessa till sin referensram. Till syvende och sist är det hennes referensram hon kommer att gå efter.

Därför är det inte upp till oss att ifrågasätta hennes tråd. Om den är seriös eller ej vet bara hon. 

Att utifrån en tråd start klassificera TS som narcissist är rent oförskämt.  

• Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 16:35:49 följande:
    Var nånstans ser du att TS skrivit att hon vill ha input?
    Hela hennes trådstart är ju en MONOLOG där hon deklarerar att det hon gör är rätt och inte otrohet. Det är absolut ingen DIALOG. 

Och efter att folk börjar skriva så har det ju blivit pinsamt tydligt att TS är totalt ointresserad av något som inte stämmer med vad hon vill tro.

Du menar att TS inte beter sig självupptaget?
    Och vad är ett självupptaget beteende om inte ett annat namn för ett narcissistiskt beteende?
    Synonymer till självupptagenhet
    www.synonymer.se/sv-syn/sj%C3%A4lvupptagenhet
    Om man lägger upp en tråd här på FL vill man väl få input ?  Eller har jag fått allt om bakfoten?
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 16:47:59 följande:
    Nja, det beror kanske på vilken slags input man vill ha. Rätt många trådar verkar mest handla om att få andras medhåll för att intala sig att man gör rätt så man kan se sig själv i spegeln utan att kräkas allt för mycket i munnen.

Jag frågar dig igen:
    Var nånstans i TS trådstart se du att hon skrivit att hon vill ha andras input?

Ser du någon slags objektivitet öht i hennes trådstart ELLER inlägg i tråden?
    Men är det inte alltid så att om man lägger upp en tråd vill man ha input. Annars är det väl ingen vits med tråden, kan jag tycka.  Objektivitet existerar inte här. Alla har sina agendor och referensramar.  Där emot tycker jag att det inte är på sin plats att uttala sig, och ibland till och med sätta diagnoser på de som lägger upp trådar eller besvarar dem. 

Är man road av att diagnostisera sina medmänniskor så finns det utbildningar för detta. Men det krävs att man ägnar minst 15 år till studier.

Detta är min personliga åsikt.
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 17:39:16 följande:
    Om man lägger upp en tråd för att få medhåll så finns ju en vits.

Man dövar sitt samvete genom att intala sig att det man gör är rätt och får det bekräftat av andra.

Att kalla en person BETEENDE för narcissistisk är absolut inte att sätta en diagnos, en diagnos sätter man på PATOLOGISK narcissism. Du verkar inte heller ha fattat skillnaden mellan dessa.
    Tyvärr är nog mina kunskaper i psykologi större än dina men det är strunt samma eftersom du verkar ha siktet inställt på att misskreditera TS och hennes avsikter.

Du menar alltså att feedback bara kan vara negativ och inte positiv?  Att hålla med en trådstart är enligt ditt sätt att se det felaktigt?  Man ska alltså vara emot för att få svara på FL?

När det gäller beteenden så vill jag nog tycka att ditt sätt att bemöta TS och även mig i så fall skulle kunna betraktas som narcissiskt.  
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 11:30:52 följande:
    Om du själv behöver skryta om dina kunskaper i psykologi så är det nog ganska troligt att de inte är så stora som du påstår, men det är ju lätt att hävda saker när man inte behöver styrka det. Drömmer

Jag menar det jag skrivit, dina halmgubbar får du står för själv

Enligt ditt sätt att vinkla det så kan ingen kritisera någon utan att vara en narcissist, dvs folk kan bete sig hur narcissistiskt det vill och ingen kan kritisera det utan att själv vara narcissistisk...  märkligt att du med dina ofantliga kunskaper i psykologi inte fattar hur korkat det resonemanget är.Tomte
    Du menar alltså , på fullt allvar att trådstarter måste vara objektiva här på  FL?
    Det skulle innebära att vi fick väldigt få trådstarter här, vilket åtminstone jag tycker vore väldigt synd.  I mitt förra svar avstod jag för att kommentera detta eftersom tanken på FL som ett objektivt forum är mig så främmande.

FL  tillsammans med Flashback är väl något av det mest subjektiva som vi har i vårt samhälle. 
    Här får allas, subjektiva åsikter komma till tals. Glad

Att skrika Halmgubbe i detta forum är lönlöst, då diskussionerna här knappast uppfyller några retoriska regler eller ens gör sken att följa dem.

Eftersom du gärna kastar in diagnoser i dina svar och inlägg så tyckte jag att du kunde få smaka lite av din egen medicin. Naturligtvis är det skillnad på att tala om ett narcissiskt beteende och att ställa en diagnos, men det är omöjligt att avgöra om vad som skrivs i en tråd här pekar på något sådant. Vad du anser vara ett narcissistiska beteenden är subjektivt utifrån den referensram du har och därmed på intet sätt en objektiv observation.Skrattande

Det sista där du raljerar med mina kunskaper i ämnet är bara onödigt från din sida och tyder på en något grandios självbild.Flört
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 12:55:25 följande:
    Har du börjat smutta på julglöggen eller är du bara allmänt förvirrad?

INGEN tråd på FL är helt objektiv och det är inte du heller. När folk gör saker och skriver en tråd om det så kommer andra tycka vad de vill om det, ink att personen beter sig narcissistikt.

Men enligt dig så kan man inte tycka det utan att själv vara narcissistiskt. Drömmer
    Glöggen infinner sig inte förrän den 13:eTomte

Har aldrig påstått mig vara objektivare än någon annan här på FL. 

Dina funderingar kring narcissism verkar gå ut på att klassificera resten av värden som narcissistisk, vilket inte är så konstruktivt. Kanske har du svårt att hålla isär vad som är människans högst vanliga problem med psykologiska diagnoser. 

Endera har din värld av någon anledning psykologiserats så till den milda grad att du ser vanligt normalt mänskligt beteende genom psykologins glasögon. Känner faktiskt igen detta från min ungdom när jag läste min första psykologikurs. Tror att hittade psykologiska förklaringar på hela min familj och mitt umgänge. Tillslut gick det upp för mig att det var vanliga människor trots allt.Glad

Du får tycka och tänka vad du vill och jag får tycka och tänka vad jag vill. Jag tycker att man ska vara försiktig och inte slänga ur sig diagnoser hur som helst. Det finns många andra sätt att utrycka sig på.  

Tyvärr har begrepp som bland annat narcissism blivit lite av ett modeord som ofta använda i vecko- och kvällspressen.  Olika tester som ska visa om chefen är psykopat eller om partnern är narcissist florerar. Jag tycker att detta är olyckligt!

Om vi återgår till  TS frågeställning om huruvida hennes webbkontakter är att se som otrohet är svaret ganska enkelt. Känner hon att hon är otrogen mot sin partner så är hon det.  Det finns inget facit över vad som är att betrakta som otrohet Vi har alla olika referensramarTomte
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-12-04 15:10:58 följande:
    Jasså säger du det, men ändå får du nästan andas i en påse över att någon kallar ett extremt egoistisk och självupptaget beteende för narcissistiskt?

Man kan nästan tro att det är en öm punkt för dig  det där....Drömmer
    Nej, det räcker gott och väl med egoistiskt och självupptaget beteende Flört

Min käpphäst är att i möjligaste mån hindra diagnoser från att användas där de inte hör hemma. Drömmer
Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet