Anonym (putte) skrev 2023-11-27 19:34:22 följande:
Visst kan man göra det till en fråga om ord och semantik även om det i slutändan är en subjektiv fråga vad man är överens om inom relationen. Otrohet är en form av svek, givetvis.
Svek i en relation handlar om att man bryter löften inom relationen. Kanske lovat att flytta ut på landet eller att stanna hemma med barnen eller att man plötsligt ändrar sig om att skaffa (fler) barn etc.
Pratar vi om begreppet trohet så handlar det om att man är ärlig och visar varandra kärlek och respekt. När man bryter mot detta och agerar på en förälskelse i hemlighet på ett sätt som sårar och skadar partnern så är det själva definitionen av otrohet.
Tro mig, lögnerna och sveket att partnern öppnar sig och pratar om sina innersta intima känslor med en annan som man blivit förälskad i är mycket värre än ett enstaka fysiskt snedsteg.
Ganska många tror att det bara är snopp i snippa som är otrohet.
Visst, om man pratar om gränser inom relationen, vad som är ok och inte så kanske vissa skulle acceptera sånt. Det finns även de som tillåter enstaka hångel och fylleligg.
Jag är rätt övertygad om att de allra flesta som drabbas av den typen av otrohet som TS talar om skulle föredra att det i stället varit ett snedsteg på fyllan, rent fysiskt men utan känslor.
Det är din åsikt och jag respekterar den.
Jag delar den dock inte, som du nog förstår.