Inlägg från: Anonym (Daisy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Daisy)

Känslor i sig är inte otrohet

Tecum skrev 2023-11-27 17:19:49 följande:

Du är otrogen, inte för att du har känslor för honom men för att agerar på dem. Du uppmuntrar honom genom att säga vad du känner och att det är så starkt. Det är fel att diskutera så intimt med någon annan än din man. 

Vad är det som du menar är så intimt?

Jag kan då inte se någonstans att det varit speciellt intimt i ts kontakt med amerikanen.

Dock tror jag att amerikanen är en bluff, såna som man läser om lite här och där. Som grundlurar kvinnor, som inte är någon amerikan utan en organiserad brottsling i ett nätverk i Afrika.

• Anonym (Daisy)
    Anonym (putte) skrev 2023-11-27 17:27:08 följande:

Att agera på det sättet du gör ts är värre otrohet än att hamna i säng med random person på en konferensresa. Det finns inget förmildrande att agera för att fördjupa sin relation och utforska den förälskelse som har påbörjats.

Det finns alltid ett enkelt test om man vill veta om man sviker sin respektive.
    Om du skulle berätta vad du gjort och gör, skulle han då känna sig sviken och bedragen? I så fall sviker du och bedrar honom.

Man är inte mindre otrogen för att man ljuger om det man gör.

Det är här du borde se skillnaden på otrohet och andra svek.
    Ts är inte otrogen men hon beter sig illa med sitt hemlighetsmakeri.

Otrohet? Nej.
    Svek? Ja.
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-27 17:52:57 följande:
    Nja, det finns sexuell otrohet och det finns emotionellt otrohet, och båda ÄR otrohet.

klarasamtal.se/kanslomassig-otrohet-vad-ar-det-och-hur-kan-det-se-ut/

Och båda är ett svek ja.
    Din länk är inte faktabaserad evidens.

Ja, båda är ett svek. Men bara en är otrohet. Om du frågar mig och jag utgår givetvis från hur jag tycker och känner.

Kan berätta att det är skönt att inte vara överkänslig.
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-27 18:31:20 följande:
    Om du har någon bättre fakta som visar att sextjatta med andra INTE är otrohet får du gärna dela med dig det. 

Tyvärr räknas inte vad du TYCKER som faktabaserad evidens så bättre än så får du nog åstadkomma om du vill diskutera med "faktabaserad evidens".

Fakta har inget med över eller underkänslighet att göra Daisy, fakta är fakta och dina argument är allt annat än fakta, de är känsloargument.
    Appropå?
  • Anonym (Daisy)
    Tecum skrev 2023-11-27 18:56:53 följande:
    TS skriver att hon brukar snacka sex med manliga vänner och att hon och amerikanen "delade med sig av allt". Plus att hon och han berättar hur de känner och att TS har dåligt samvete gentemot sin man. Kan det bli mer intimt?

Men du har förstås all rätt att tycka det är okej att göra så. Vad tycker din partner?

Han kan mycket väl vara amerikan men jag håller med om att han förmodligen är en sån som grundlurar kvinnor. Troligen är han gift och har familj. 
    Detta handlar inte om mig.
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (putte) skrev 2023-11-27 19:34:22 följande:

Visst kan man göra det till en fråga om ord och semantik även om det i slutändan är en subjektiv fråga vad man är överens om inom relationen. Otrohet är en form av svek, givetvis.
    Svek i en relation handlar om att man bryter löften inom relationen. Kanske lovat att flytta ut på landet eller att stanna hemma med barnen eller att man plötsligt ändrar sig om att skaffa (fler) barn etc.

Pratar vi om begreppet trohet så handlar det om att man är ärlig och visar varandra kärlek och respekt. När man bryter mot detta och agerar på en förälskelse i hemlighet på ett sätt som sårar och skadar partnern så är det själva definitionen av otrohet.

Tro mig, lögnerna och sveket att partnern öppnar sig och pratar om sina innersta intima känslor med en annan som man blivit förälskad i är mycket värre än ett enstaka fysiskt snedsteg.

Ganska många tror att det bara är snopp i snippa som är otrohet.
    Visst, om man pratar om gränser inom relationen, vad som är ok och inte så kanske vissa skulle acceptera sånt. Det finns även de som tillåter enstaka hångel och fylleligg.

Jag är rätt övertygad om att de allra flesta som drabbas av den typen av otrohet som TS talar om skulle föredra att det i stället varit ett snedsteg på fyllan, rent fysiskt men utan känslor.

Det är din åsikt och jag respekterar den.
    Jag delar den dock inte, som du nog förstår.
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 16:35:49 följande:
    Var nånstans ser du att TS skrivit att hon vill ha input?
    Hela hennes trådstart är ju en MONOLOG där hon deklarerar att det hon gör är rätt och inte otrohet. Det är absolut ingen DIALOG. 

Och efter att folk börjar skriva så har det ju blivit pinsamt tydligt att TS är totalt ointresserad av något som inte stämmer med vad hon vill tro.

Du menar att TS inte beter sig självupptaget?
    Och vad är ett självupptaget beteende om inte ett annat namn för ett narcissistiskt beteende?
    Synonymer till självupptagenhet
    www.synonymer.se/sv-syn/sj%C3%A4lvupptagenhet
    Nåja, du kanske ska lyssna på detta. Det sändes i P1 igår.

sverigesradio.se/avsnitt/narcissism-en-missuppfattad-diagnos
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 17:07:24 följande:
    Eller så borde du kanske försöka lära dig vad en DIAGNOS är för något innan du postar saker du bevisligen inte förstår?

Står det "narcissism är ett missuppfattat beteende" eller står det diagnos?
    Om det står diagnos, KAN det kanske då vara så att det man pratar om där är enbart en FAKTISK diagnostiserad personlighetsstörning och INTE narcissistisk beteende i allmänhet?

Du verkar fortfarande inte ha fattat att de är två skilda saker utan verkar fortfarande tro att narcissism BARA syftar till patologisk narcissism som i en diagnostiserad personlighetsstörning.

Jag förslår att du läser på lite... här har du en bra början

www.google.com/search&safe=active&ssui=on

Narcissism kännetecknas av en överdriven självbild och självhävdelse, samt en bristande självkännedom och empati. Den patologiska narcissismen ska skiljas från den vardagliga narcissism som finns hos de flesta människor i form av ett självbekräftande behov, vilket bland annat grundar sig i viljan att känna sig omtyckt.
    Ta du och lyssna på det jag länkade inte du babblar vidare.
    Orkar inte läsa mer än de första 20 orden i din kommentar då jag förstår att du inte gjort det. Återkom gärna sen.
Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet