• jensi87

    Treo och graviditet?

    Vet att Treo inte rekommenderas under graviditet, men jag tycker mig inte hitta information om hur stora riskerna är att det på något sätt ska skada fostret? Jag känner mig nästan desperat, är i vecka 8 och har fruktansvärd huvudvärk typ 3 dagar i veckan. Det är så illa att jag kråka, och mår ju dessutom illa av graviditeten och måendet är katastrof nu. Jag har en bebis på 5 månader som jag måste ta hand om, och det är så tufft när jag mår så här. Treo är det enda som hjälper - vågar man ta en tre då och då? Eller är det helt uteslutet? 

  • Svar på tråden Treo och graviditet?
  • oshark

    Jag skulle inte göra det, prata med en läkare om andra alternativ.

    Från Janusmed: "Risk finns för bland annat för tidig slutning av ductus arteriosus, minskad mängd fostervatten och nedsatt njurfunktion hos fostret och den nyfödda."

    Dessutom innehåller Treo koffein, jag vet dock inte hur mycket. 

    Det finns även forskning som visar på att användning av paracetamol under den första trimestern kan ha en negativ påverkan på fostrets framtida fertilitet, så i Norge har de ändrat rekommendationern för gravida att varken använda paracetamol eller ibuprofen. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag tycker du skall söka läkarvård för din huvudvärk, det är inte normalt att ha ont i huvudet så ofta. Är det pga spänningshuvudvärk så prova avslappning, mindfulness eller yoga.

  • Sara 472

    Är det vanliga Treo? Inte Comp? Då hade jag inte ens tvekat om det är som du beskriver. I vecka 8 visste jag inte ens om att jag var gravid och så är det för många. Det är säkert den blodförtunnande effekten som gör att den inte rekommenderas till gravida.

  • yny

    Rekommenderar att kolla på janusmed (hemsida) där man kan söka på olika läkemedel och se vilken eventuell påverkan det kan ha under graviditet.

    Länken går till "vanliga" Treo, om det är någon annan Treo du funderar över så sök på den istället

    janusmed.se/fosterpaverkan 

  • FtS70

    Kan vara klokt att avstå hela graviditeten. Risken för kardiovaskulära missbildningar ökar signifikant.

  • oshark
    Sara 472 skrev 2023-11-28 10:49:24 följande:

    Är det vanliga Treo? Inte Comp? Då hade jag inte ens tvekat om det är som du beskriver. I vecka 8 visste jag inte ens om att jag var gravid och så är det för många. Det är säkert den blodförtunnande effekten som gör att den inte rekommenderas till gravida.


    Nej det är inte den blodförtunnande effekten. 
  • jensi87
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-28 10:27:12 följande:

    Jag tycker du skall söka läkarvård för din huvudvärk, det är inte normalt att ha ont i huvudet så ofta. Är det pga spänningshuvudvärk så prova avslappning, mindfulness eller yoga.


    Det vet jag att det inte är :) ja, det är spänningshuvudvärk, avslappning hjälper inte. Jag bär på en bebis hela dagarna och har väldigt känsliga axlar, nacke och käkar som lätt blir spända. Massage fungerar dock (tillfälligt), men det är praktiskt svårt att få till som lösning när det är så pass ofta. Men jag ska prata med MVC om de har förslag på någon alternativ behandling man kan prova. 
  • jensi87

    Tack för era svar! Låter ju onekligen som att det inte är värt det med så allvarliga potentiella risker? Får höra med MVC om de har något annat förslag på vad man kan prova! All Alvedon i världen hjälper tyvärr inte Obestämd

Svar på tråden Treo och graviditet?