Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 17:35:09 följande:
Det är inte Synoptik jag har varit hos. Vad ska din svärmor göra? Har optikern erbjudit sig att fixa problemet? Min optiker har sagt att dom skickar in glasen om jag vill för att testas men jag tänkte ge det ett tag till först.
Tecum skrev 2023-11-27 16:49:15 följande:
Hade optikern någon teori? Jag har haft progressiva i många år men när jag bytte i somras upplevde jag något liknande som du. Jag såg sämre än innan på långt håll men det har blivit bättre nu. Det tog dock flera månader så jag undrar om den tiden krävdes för att ögonen skulle "ställa om sig"?
Vad jobbigt för dig, jag vet hur det är. Var det stor skillnad i styrka på dina glas? Optikern har inte haft någon teori direkt utan har testat allt som går att testa förutom att skicka in dom.
Det enda som sades var att jag kanske inte "tål" dom allra nyaste glasen och måste gå tillbaka till generationen före. Men jag tycker det verkar märkligt. Ska man inte klara av dom nyaste och bästa glasen? Var dina glas dyra eller lite billigare? Var det samma sorts glas du har haft tidigare? Har du något extra jobbigt synfel? Det har inte jag utan bara lite "vanlig" ålderssynsproblem. Jag har haft samma märke på glas i flera år men nu hade det kommit en ny generation som jag köpte denna gång.
Jag är nyfiken på vad det ens finns för verkliga orsaker till våra problem om receptet är rätt, om pupillerna sitter rätt, om det är toppklass på glasen och inget fel på glasen vad kan det då vara?
Mina tillhör de dyrare men om det var senaste modell vet jag inte. Jag uppfattade att det var samma typ av glas som tidigare. Jag är gravt närsynt men har inget annat synfel. Det jag tänkt på är däremot att när man blir äldre blir man mer långsynt och därför visade syntestet att de nya glasen behövde vara lite svagare än de jag hade innan. Kanske ligger förklaringen där, att ögonen behövde tid att vänja sig?