Inlägg från: Anonym (Optiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Optiker)

Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?

En del klarar inte av de senaste generationen av progressiva glas, det är sällan men det händer.
    Ett progressivt glas har alltid störningar i glaset och ju starkare styrkor du har och framförallt ju mer hjälp du har på nära håll desto mer störningar.
    En annan sak som kan hända är att du i butiken har en mer "ödmjuk" hållning och sedan när du går sträcker på dig och hamnar fel i glaset. Ser du bättre om du sänker hakan?
    Mår du illa/känner dig yr,  eller ser du bara dåligt?
    Om du är gravt närsynt, hur sitter bågen? Kommer bågen långt ifrån ögonen störs du mer av störningarna men du får även annan effekt av styrkorna. Med gravt närsynt tänker jag minst -6 till -7D
    Sen finns det en liten liten klick som aldrig fixar progressiva glas, men de brukar ha det tufft med yrsel, suddig syn och att de inte kan läsa 

• Anonym (Optiker)

Det låter ju inte som de sitter fel. Oftast när man inte trivs med sina nya progressiva är det justering och det tror jag att din optiker behärskar mer än väl. Antagligen har du fått högre add (mer hjälp på nära håll) och då får du dessvärre ett snävare synfält.

Nej, du har inga starka styrkor, så de spökar nog inte...
    Du har haft progressiva tidigare, och eftersom du upplever glaset som smutsigt  så jag hade låtit optikern skicka inglasen, hittar de inget fel så kanske du behöver byta båge, optikern kanske får justera styrkan.

Den som sålt glasögonen till dig vill att du ska vara nöjd, alla ställen jag jobbat på har gjort vad de kan, och i värsta fall rekommenderat en annan lösning.

Spontant, baserat på dina inlägg så tror jag att det är
    1. Fel på glasen, vilket leverantören får kolla upp.
    2. Du har fått mer hjälp på nära vilket ger mer störningar i glaset, kanske behöver man medvetet sänka det och sedan öka nästa gång när du vant dig. Du kommer då få hålla lite längre ut vid läsning men få mindre störningar. 

Hoppas att det löser sig!

• Anonym (Optiker)
    Anonym (Esset) skrev 2023-11-27 21:50:10 följande:
    Det stämmer att det är suddigt åt sidan normalt sett men dessa nya bättre glas är suddigare än mina gamla glas från förra generationen så det är konstigt.

Ett glas kan bli för tekniskt, inte helt ovanligt att en kund klagar på ett bra glas men när man gör det bara lite enklare så funkar det. Jag har själv ett av värstingglaset och tycker mycket bättre om mitt enklare glas. Min kollega däremot tycker att det nyaste glaset är som ett rena drömmen!
    Om du har ett så nytt glas så tänker jag att du borde ha gjort mätningar i en maskin, be dem göra om de mätningarna (du står framför en spegel och maskinen mäter hur båge sitter på dig). 
    Jag har försökt googla vilken leverantör som kommit ut med ett nytt glas, men det verkar inte vara några nya glas som lanserats senate året (jag är så sjukt nyfiken, alltid)

Höjer man styrka på avstånd så måste man ge mer hjälp på nära håll för att få samma läsning.

Hur bågen sitter påverkar väldigt mycket och ibland behöver man rekommendera en annan båge. Det handlar om hur långt ifrån ögat den sitter, hur kupig den är, hur mycket den vinklar in mot kinden, hur stort glaset är. Tyvärr går branchen mer och mer mot att kränga glasögon och mindre mot att faktiskt avråda från bågar som inte är optimala för dig och dina förutsättningar (då får man skäll för att man inte säljer).
  • Anonym (Optiker)

Jag jobbar själv med essilors produkter och har nu googlat lite och deras bästa glas är fortfarande ett glas för man behöver ta hänsyn till bågens förutsättningar. Jag vet att essilor kräver en speciell surfplatta för dessa glasen och jag tror att man kan göra mätningen med surfplattan istället för spegeln (jag jobbar själv med spegeln och inte surfplattan så jag är osäker). Med tanke på hur dyra de glasen är så kan du absolut be optikern göra om mätningen, kanske är det fel värde inskrivet på beställningen och då blir det ju inte bra. Vi skickar in de här värdena med beställningen för att optimera glaset efter just dina förutsättningar med den bågen. Jag tycker ändå att det låter som din optiker vill lösa det så fortsätt ha en dialog med honom/henne så ska du se att det löser sig...

• Anonym (Optiker)

Det nyaste glaset (som heter xr och enligt leverantören är utvecklat med hjälp av ai) kräver att man gör mätningarna i spegeln. Så där har du ett möjligt fel.

Om optikern håller fram -0,25 så låter det som du behöver annan styrka. Det händer ibland att man får fram lite fel styrka i rummet och då brukar det märkas när man ställer sig med kunden i butiken. Ibland gör man det redan under undersökningen för man får en känsla av att det kan vara behövligt, ibland först om kunden inte är nöjd, men oftast behövs det inte utan man har kommit fram till rätt resultat i rummet.

Gå och prata med din optiker, ifrågasätt varför du inte gjort mätningar i spegeln (ev går det med en surfplatta, lite osäker på det) och om du inte kan ha fått för starka. Det är inte pinsamt att säga att du pratade med en annan optiker och de trodde det. Ibland gör vi kontroller på andra optikers resultat för att kunderna vill det och generellt är det god stämning mellan olika optiker (vi är kollegor på konkurrerande butiker!)

• Anonym (Optiker)

Glömde att skriva att det står i produktinformationen att det krävs mätningar där du står vid en spegel.

• Anonym (Optiker)

Klart man vill hjälpa om man kan, och det är ofta självklart för oss men man måste förstå att för kunden är det ofta rena grekiskan. Hade jag frågat något om din profession så hade du gjort detsamma. Men tack för dina fina ord!
    Jag är glad att höra att du är nöjd med optikern trots att det strular. Även om de flesta optiker vårdar sina kundrelationer är det kul att höra när de gör det.
    Hoppas att det inte tar för lång tid innan du får rätt glas!

Och det är inte ovanligt att synen ligger stabilt i många år men kan sedan börja ändras igen, medan några aldrig blir stabila.

• Anonym (Optiker)

Ledsen för sent svar, har sträckläst böcker istället för familjeliv Glad
    Det kan absolut vara att du inte kan acceptera den lilla styrkeändringen, för visst var det som så att en optiker höll fram andra glas framför och du då såg bättre?!
    Ibland är det så att även om vi mäter fram en ny styrka så kan inte kunden acceptera den och vi får ta den gamla. Du bör dock ha med dig att ändrats styrkan på långt håll så påverkas även seendet på mellan- och näravståndet. Glaset du har ska ju dessutom vara optimerat för just dig i din båge så bara det faktum att du inte gjort mätningarna kan påverka. Jag tror att det främst är avsaknaden av mätningar, ev i kombination med ändringen på styrkan som påverkar.

Hade du varit min kund hade jag
    1. Gjort ny undersökning där vi gått ut på gatan med resultatet i en provbåge och stämt av styrkan.
    2. Gjort (om) mätningarna i spegeln
    3. Kollat justering noggrant

Lycka till, jag ska försöka vara inne lite mer här så bolla gärna med mig (och författaren har inte skrivit fler böcker än...)

• Anonym (Optiker)

Får du 0,25 mer minus på avstånd får du (förutsatt att man behåller adden) också 0,25 mer minus på läsningen. Det kan man kompensera med genom att ge mer lästillägg, men mer lästillägg ger ett snävare synfält och på ibland vill man inte vill göra det.
    Rent teoretiskt tror jag inte att x glaset och AI-glaset ska skilja så mycket åt att du inte klarar av det, men jag tror att de behöver göra mätningarna i spegeln för att du ska få ut max av glaset. Och om du byter till vanliga x-glaset se till att de gör mätningarna!
    Om man säljer ett glas som bygger på de här extra mätningarna utan att faktiskt göra mätningarna så får kunden i princip ett glas som motsvarar ett betydligt billigare glas så det tycker jag är att lura kunden. Jämför med att du beställer en Porsche med 250hk och sedan få en volvo med 170hk. Ingen dålig bil, men inte det du betalade för...

Glöm inte att uppdatera när det löst sig!

God jul till dig med!

Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?