Inlägg från: Elin pelin |Visa alla inlägg
  • Elin pelin

Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?

Anonym (Esset) skrev 2023-11-28 13:39:08 följande:
    Måste se om jag förstår dig rätt nu. Det nya AI glaset MÅSTE man använda spegeln eller en surfplatta till för att resultatet ska bli bra? That makes sense eftersom att det ska förutse hur du tittar osv. Så om då mina har mätts ut på gammalmodigt sett så är det förmodligen därför som det är knas?

Min man köper glasögon på ett annat ställe och han har AI glasen och älskar dom. Men han fick stå i den där spegeln hos sin optiker med bågarna han hade valt.

Optikern har redan mätt om, dubbelkollat recept mot ordern och mätt mina pupiller igen, kollat på glaset så problemet ligger förmodligen inte där.
    Men du har säkert knäckt gåtan när du säger att man behöver spegel/surfplatta för att det ska bli bra. Med tanke på vad du skriver så blir jag tveksam på om det ens med lite tur skulle kunna bli bra utan spegel/platta när det säkert ska lira ihop för att AI:n ska komma till rätta. Har jag fel?

Jag är som tur är inte orolig för att min optiker kommer att krångla för dom är jättebra att ha att göra med.

Men är mina alternativ att begära pengarna tillbaka om jag vill ha AI glas eftersom att dom inte har spegel/platta (och gå nån annanstans för det) eller att gå tillbaka till förra generationens glas och då få mellanskillnaden på glasen tillbaka?
    Jag jobbar inte med AI-glaset men har tittat på en film från essilor med engelsk och fransk representant och där pratar de om den här spegeln. Eftersom jag inte jobbar med detta glaset och inte fått information om det så jag kan mycket väl ha fel i detta. Jag tycker att det låter konstigt att din man stått vid spegeln men inte du. Frågan är om ni har samma glas eller om din optiker gjort något galet.

Essilors näst nyaste glas har också tagit hänsyn till människors beteende men inte blandat in ai och där behövs de extra mätningarna.

Vill du kan jag kolla om jag har någon info om glaset på jobbet imorgon, i leverantörens produktkatalog och återkomma.
  • Elin pelin
    Elin pelin skrev 2023-11-28 17:03:18 följande:
    Jag jobbar inte med AI-glaset men har tittat på en film från essilor med engelsk och fransk representant och där pratar de om den här spegeln. Eftersom jag inte jobbar med detta glaset och inte fått information om det så jag kan mycket väl ha fel i detta. Jag tycker att det låter konstigt att din man stått vid spegeln men inte du. Frågan är om ni har samma glas eller om din optiker gjort något galet.

Essilors näst nyaste glas har också tagit hänsyn till människors beteende men inte blandat in ai och där behövs de extra mätningarna.

Vill du kan jag kolla om jag har någon info om glaset på jobbet imorgon, i leverantörens produktkatalog och återkomma.
    Jädra skit, jag ville ju skriva under anonym nick, man ska inte göra andra saker samtidigt som man lagar mat Skrattande
Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?