Inlägg från: Anonym (Esset) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Esset)

Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?

Fick mina nya progressiva glasögon för två veckor sen men jag ser sämre och suddigare främst på långt håll, i dom nya jämfört med mina gamla.

Det är dom nyaste och dyraste glasen som finns av en värdsledande tillverkare så det kan inte hänga på att själva glaset är dåligt. Jag har alltid haft deras glas förut och aldrig haft problem men det här är en ny generation av glas däremot.

Min optiker har mätt upp att allt stämmer och kollat glaset och ser inga fel på det. Min syn snabbkollades igen också och receptet ska stämma. Det hade dessutom bara en skillnad på 0,25 från mina gamla så det är ju ingen jättestor skillnad.

Vad kan vara fel? Ös på med alla förslag ni kan så får jag försöka bena ut vad felet kanske är i just mitt fall.

• Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?
  • Anonym (Esset)
    EnAnonumius skrev 2023-11-27 16:19:17 följande:

Har din optiker mätt dina pupiller så att glasen sitter rätt mot pupillerna?

Mina första progressiva glasögon jag hade så såg jag inte ett skit, det var "suddigt".
    De mätte allt och de kollade och jodå styrkorna var rätt osv... Optikern fattade inget så hon gick och rådfrågade en annan optiker i butiken..
    Hon kom ut igen och så mätte hon pupillerna.  Då visade sig att mina progressiva glas hade inte blivit optimerade efter pupillerna, de hade missats av sliperiet. De var "off" med en mm.  Så det beställde in nya glas och då blev det rätt.

Optikern ritade ut pupillerna och dubbelkollade och en kollega tittade på det också och det satt exakt där det skulle så det är inte det i mitt fall.

Jag glömde att skriva att med båda glasen (samtidigt så att säga) så ser jag suddigt på långt håll och på ena ögat är det som om det vore lite smuts på glaset men det är inte det. Det är kollat av två optiker flera gånger att det inte är fel på glaset men känslan för mig är smuts på ett öga och suddigare syn än mina gamla glasögon totalt sett.
  • Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 16:43:41 följande:
    Lustigt, min svärmor har exakt samma problem med sina nya progressiva. Allt ska vara rätt, men hon ser uselt. Får jag fråga om det är Synoptik du varit hos?
    Det är inte Synoptik jag har varit hos. Vad ska din svärmor göra? Har optikern erbjudit sig att fixa problemet? Min optiker har sagt att dom skickar in glasen om jag vill för att testas men jag tänkte ge det ett tag till först.
    Tecum skrev 2023-11-27 16:49:15 följande:

Hade optikern någon teori? Jag har haft progressiva i många år men när jag bytte i somras upplevde jag något liknande som du. Jag såg sämre än innan på långt håll men det har blivit bättre nu. Det tog dock flera månader så jag undrar om den tiden krävdes för att ögonen skulle "ställa om sig"?

Vad jobbigt för dig, jag vet hur det är. Var det stor skillnad i styrka på dina glas?  Optikern har inte haft någon teori direkt utan har testat allt som går att testa förutom att skicka in dom.

Det enda som sades var att jag kanske inte "tål" dom allra nyaste glasen och måste gå tillbaka till generationen före. Men jag tycker det verkar märkligt. Ska man inte klara av dom nyaste och bästa glasen? Var dina glas dyra eller lite billigare? Var det samma sorts glas du har haft tidigare? Har du något extra jobbigt synfel? Det har inte jag utan bara lite "vanlig" ålderssynsproblem. Jag har haft samma märke på glas i flera år men nu hade det kommit en ny generation som jag köpte denna gång.

Jag är nyfiken på vad det ens finns för verkliga orsaker till våra problem om receptet är rätt, om pupillerna sitter rätt, om det är toppklass på glasen och inget fel på glasen  vad kan det då vara?

• Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 17:39:05 följande:
    Min svärmors optiker menar på att allt är rätt och att det inte finns mer att göra. Hon har haft glasögonen i flera månader och ser inte bättre med dem för det.
    Så hennes optiker vill inte byta glas eller skicka in det? Vad dåligt isf. Min optiker ska det inte falla någon skugga på för dom försöker alltid tills kunden är nöjd. Frågan är bara hur jag ska bli nöjd när vi inte vet vad som är fel.
    Tecum skrev 2023-11-27 19:08:12 följande:
    Mina tillhör de dyrare men om det var senaste modell vet jag inte. Jag uppfattade att det var samma typ av glas som tidigare. Jag är gravt närsynt men har inget annat synfel. Det jag tänkt på är däremot att när man blir äldre blir man mer långsynt och därför visade syntestet att de nya glasen behövde vara lite svagare än de jag hade innan. Kanske ligger förklaringen där, att ögonen behövde tid att vänja sig?
    Det glaset jag fick kom för bara ett par månader sen så då gissar jag att du har "äldre" modell. Får se om jag hänger med i hur du menar; Du hade starkare glas innan och nya sänktes lite pga att du är äldre nu? Och att dom då är för starka eller svaga nu? Det jag har hört av en annan optiker förut är att om det är suddigt så är det fel recept, dvs för starkt eller för svagt recept. Såvida glaset inte har något fel eller sitter fel såklart. Men det känns bra nu för dig?

• Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 19:41:08 följande:

En del klarar inte av de senaste generationen av progressiva glas, det är sällan men det händer.
    Ett progressivt glas har alltid störningar i glaset och ju starkare styrkor du har och framförallt ju mer hjälp du har på nära håll desto mer störningar.
    En annan sak som kan hända är att du i butiken har en mer "ödmjuk" hållning och sedan när du går sträcker på dig och hamnar fel i glaset. Ser du bättre om du sänker hakan?
    Mår du illa/känner dig yr,  eller ser du bara dåligt?
    Om du är gravt närsynt, hur sitter bågen? Kommer bågen långt ifrån ögonen störs du mer av störningarna men du får även annan effekt av styrkorna. Med gravt närsynt tänker jag minst -6 till -7D
    Sen finns det en liten liten klick som aldrig fixar progressiva glas, men de brukar ha det tufft med yrsel, suddig syn och att de inte kan läsa 

Vad roligt att en optiker tar sig tid.
    Jag har haft progressiva glasögon i 7-8 år och jag har alltid haft det "bästa" glaset av en specifik världsledande tillverkare och det har inte varit något problem förut. Men nu med det sprillans nya glaset från samma tillverkare så blev det problem. Fast det behöver kanske inte vara glasets fel förstås.

Mina styrkor är 2,25 och 2,50 och astigmatism så jag tror inte att synen är så illa väl? Det ökades nu med bara 0,25.

Jag testade att sänka och höja huvudet men det blir ingen nämnvärd skillnad. Med mina gamla glasögon så är det även klarare bild om jag inte ändrar huvudet men vrider blicken i sidled medans dom nya har suddig bild åt sidan också.

Jag mår inte illa eller känner mig yr men det känns inte toppen heller. Does that make sense? Bortsett från att jag inte får bra skärpa på främst långt och lite på mellanlångt håll så känns det som sagt som att ena ögat har ett smutsigt glas, något som konstant stör där liksom. När jag tar på mina gamla glasögon så känns allting så bra och jag andas ut.

Optikern fick justera bakom öronen 10 gånger (!!!) men det skaver och trycker fortfarande men dom sitter bra framtill. På näsan, ögonen och ansiktet sitter dom som dom ska och det har två optiker även kollat alla gånger dom justerade bågarna.

Om du fick gissa; tror du att det är just dom glasen jag inte fixar eller att det är något annat fel? Jag har haft samma optiker alla år och det har alltid funkat bra innan.

• Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 17:39:05 följande:
    Min svärmors optiker menar på att allt är rätt och att det inte finns mer att göra. Hon har haft glasögonen i flera månader och ser inte bättre med dem för det.
    Tillägg till mitt andra svar till dig; Har hon begärt att få pengarna tillbaka eftersom att det inte funkar för henne? Eller man kanske inte kan få pengarna tillbaka med just glasögon? Jag har ingen aning faktiskt.
  • Anonym (Esset)
    Anonym skrev 2023-11-27 21:00:02 följande:

Jag ser alltid sämre i nya innan ögonen vant sig. Måste tvinga mig att använda dem ett par veckor, sen kan jag inte vara utan. Men i början är det alltid ansträngande och man måste tvinga sig att använda dem.

Hade precis tänkt fråga hur länge det är rimligt att det ska ta att vänja sig och när det är dags att ge upp? Jag har aldrig behövt vänja mig förut utan det har funkat från början.
  • Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 21:25:10 följande:

Det låter ju inte som de sitter fel. Oftast när man inte trivs med sina nya progressiva är det justering och det tror jag att din optiker behärskar mer än väl. Antagligen har du fått högre add (mer hjälp på nära håll) och då får du dessvärre ett snävare synfält.

Nej, du har inga starka styrkor, så de spökar nog inte...
    Du har haft progressiva tidigare, och eftersom du upplever glaset som smutsigt  så jag hade låtit optikern skicka inglasen, hittar de inget fel så kanske du behöver byta båge, optikern kanske får justera styrkan.

Den som sålt glasögonen till dig vill att du ska vara nöjd, alla ställen jag jobbat på har gjort vad de kan, och i värsta fall rekommenderat en annan lösning.

Spontant, baserat på dina inlägg så tror jag att det är
    1. Fel på glasen, vilket leverantören får kolla upp.
    2. Du har fått mer hjälp på nära vilket ger mer störningar i glaset, kanske behöver man medvetet sänka det och sedan öka nästa gång när du vant dig. Du kommer då få hålla lite längre ut vid läsning men få mindre störningar. 

Hoppas att det löser sig!

Jag tror inte heller att det är justeringen. Optikern tittade i sin verkstad på glaset med någon speciell lampa eller nåt men såg inget knas men leverantören bör nog kolla det om det inte ger sig snart. 

Jag är 99% säker på att optikern bara ändrade på långt håll och inget alls på nära/läsavståndet så då borde det inte vara det du skrev om störningar i glaset väl? Ursäkta för alla frågor men jag lever för att lära mig nya saker om allt och inget. Solig

Det du skrev om bågar var intressant.Vad brukar vara fel om man måste byta båge? Min båge ger mycket men lagom med glas runt hela ögat eller hur jag ska uttrycka mig och bågen ser varken stor eller liten ut på mig.

Jag hoppas också att det löser sig och tackar ödmjukast för allas tankar i ämnet.

• Anonym (Esset)
    Anonym (Py) skrev 2023-11-27 21:06:57 följande:
    Hon har begärt pengarna tillbaka och begärt nya glas, men de ber henne ständigt vänta ännu mer. Nu har det gått flera månader, utan att hon kommit någonstans. 
    Jag skulle kräva pengarna tillbaka om jag var henne eftersom att dom inte fixar problemet. Hon får väl gå till ARN i värsta fall.
    Tow2Mater skrev 2023-11-27 21:12:35 följande:
    Progressiva har suddig bild åt sidan, de är gjorda så. Skaffade precis mina forsta progressiva, och kan inte ha dem - skulle måsta vrida på huvudet konstant for att se hela datorskärmen, även en liten laptopskärm. Och det är inget fel säger optikern. (For mig funkar det på långt håll och att läsa, men inte det där mellanläget att se datorskärmen.)
    Det stämmer att det är suddigt åt sidan normalt sett men dessa nya bättre glas är suddigare än mina gamla glas från förra generationen så det är konstigt.

Att ha progressiva vid datorn är hemskt och inget jag klarar ens i 10 minuter. Jag skulle satsa på andra glasögon för datorn om jag var du.
    Tecum skrev 2023-11-27 21:31:58 följande:
    Det stämmer, de sänkte styrkan lite. Det känns bra nu men det tog väldigt mycket längre tid än det brukar när man byter glas. På något sätt har jag vant mig, om det är att ögonen anpassat sig eller jag vant mig vid att se sämre vet jag inte...
    Jag antar att det är svårt att veta om du ser sämre än förut eller om det är rätt och du har vant dig. Hur blir det om du jämför med dina gamla glasögon? Vilka känns bäst?

• Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-27 22:07:56 följande:
    Ett glas kan bli för tekniskt, inte helt ovanligt att en kund klagar på ett bra glas men när man gör det bara lite enklare så funkar det. Jag har själv ett av värstingglaset och tycker mycket bättre om mitt enklare glas. Min kollega däremot tycker att det nyaste glaset är som ett rena drömmen!
    Om du har ett så nytt glas så tänker jag att du borde ha gjort mätningar i en maskin, be dem göra om de mätningarna (du står framför en spegel och maskinen mäter hur båge sitter på dig). 
    Jag har försökt googla vilken leverantör som kommit ut med ett nytt glas, men det verkar inte vara några nya glas som lanserats senate året (jag är så sjukt nyfiken, alltid)

Höjer man styrka på avstånd så måste man ge mer hjälp på nära håll för att få samma läsning.

Hur bågen sitter påverkar väldigt mycket och ibland behöver man rekommendera en annan båge. Det handlar om hur långt ifrån ögat den sitter, hur kupig den är, hur mycket den vinklar in mot kinden, hur stort glaset är. Tyvärr går branchen mer och mer mot att kränga glasögon och mindre mot att faktiskt avråda från bågar som inte är optimala för dig och dina förutsättningar (då får man skäll för att man inte säljer).
    Där ser man... bättre är inte alltid bättre alltså. Det är inget fel på att vara nyfiken och vilja lära sig saker. Jag vill inte skriva ut namnet och kasta skit på ett bra märke men om jag säger världsledande och AI glas så kommer du nog att fatta.  Jag har alltid varit supernöjd med deras tidigare glas.

Jag har gjort spegeln förut men inte hos den här optikern för dom har ingen spegel. 

Det kanske var dumt att byta glasögon för bara 0,25 höjning? Det var jag som ville det men jag kanske borde ha väntat tills det var 0,50. Jag är nästan säker på att det bara var styrkan som höjdes och inget i läsdelen. Var det fel gjort i så fall?

Jag har fullt förtroende för min optiker och jag blev avrådd från en annan båge för att den skulle funka sämre rent tekniskt så jag tror inte att det är bågens fel. Min optiker brukar ha bra koll på det.

Jag börjar tro att det är glaset som spökar, endera ett faktiskt fel på det eller att det är för "bra" och inte passar mig bara. Det är väl egentligen bara dom alternativen kvar mest troligt? Och fel recept förstås.
  • Anonym (Esset)

Struntsamma! Jag behöver inte skydda deras varumärke kom jag på. Det är Essilors senaste AI glas jag pratar om. Du hittar nog mer på en engelsk sökning.

• Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-28 09:05:09 följande:

Jag jobbar själv med essilors produkter och har nu googlat lite och deras bästa glas är fortfarande ett glas för man behöver ta hänsyn till bågens förutsättningar. Jag vet att essilor kräver en speciell surfplatta för dessa glasen och jag tror att man kan göra mätningen med surfplattan istället för spegeln (jag jobbar själv med spegeln och inte surfplattan så jag är osäker). Med tanke på hur dyra de glasen är så kan du absolut be optikern göra om mätningen, kanske är det fel värde inskrivet på beställningen och då blir det ju inte bra. Vi skickar in de här värdena med beställningen för att optimera glaset efter just dina förutsättningar med den bågen. Jag tycker ändå att det låter som din optiker vill lösa det så fortsätt ha en dialog med honom/henne så ska du se att det löser sig...

Måste se om jag förstår dig rätt nu. Det nya AI glaset MÅSTE man använda spegeln eller en surfplatta till för att resultatet ska bli bra? That makes sense eftersom att det ska förutse hur du tittar osv. Så om då mina har mätts ut på gammalmodigt sett så är det förmodligen därför som det är knas?

Min man köper glasögon på ett annat ställe och han har AI glasen och älskar dom. Men han fick stå i den där spegeln hos sin optiker med bågarna han hade valt.

Optikern har redan mätt om, dubbelkollat recept mot ordern och mätt mina pupiller igen, kollat på glaset så problemet ligger förmodligen inte där.
    Men du har säkert knäckt gåtan när du säger att man behöver spegel/surfplatta för att det ska bli bra. Med tanke på vad du skriver så blir jag tveksam på om det ens med lite tur skulle kunna bli bra utan spegel/platta när det säkert ska lira ihop för att AI:n ska komma till rätta. Har jag fel?

Jag är som tur är inte orolig för att min optiker kommer att krångla för dom är jättebra att ha att göra med.

Men är mina alternativ att begära pengarna tillbaka om jag vill ha AI glas eftersom att dom inte har spegel/platta (och gå nån annanstans för det) eller att gå tillbaka till förra generationens glas och då få mellanskillnaden på glasen tillbaka?
  • Anonym (Esset)
    Elin pelin skrev 2023-11-28 17:03:18 följande:
    Jag jobbar inte med AI-glaset men har tittat på en film från essilor med engelsk och fransk representant och där pratar de om den här spegeln. Eftersom jag inte jobbar med detta glaset och inte fått information om det så jag kan mycket väl ha fel i detta. Jag tycker att det låter konstigt att din man stått vid spegeln men inte du. Frågan är om ni har samma glas eller om din optiker gjort något galet.

Essilors näst nyaste glas har också tagit hänsyn till människors beteende men inte blandat in ai och där behövs de extra mätningarna.

Vill du kan jag kolla om jag har någon info om glaset på jobbet imorgon, i leverantörens produktkatalog och återkomma.
    Vi har samma glas det är jag säker på så länge ingen optiker har ljugit för oss vid leveransen. Om du har lust får du såklart jättegärna kolla. Jag antar att du behöver lära dig ändå tills ni börjar sälja det.

Men vad tror du om det här? Jag gick till min mans optiker idag och han mätte ut pupillerna, kollade att glasen stämde i någon maskin med mitt recept och allt var korrekt. MEN eftersom att jag ser suddigt så blev han misstänksam på själva receptet och gav mig en sorts glasögon som jag skulle lägga på mina egna.

Och när han gjorde det med 0,25 svagare glas så kunde jag plötsligt läsa på långt håll utan att anstränga mig alls! Det blev även lättare att läsa på ett papper än med mina nya glasögon. Jag tittade typ 100-nånting meter bort och kunde läsa skyltarna lätt som en plätt och samma på 40-50 meter bort och på ett papper.

Så hans slutsats var att eftersom att mina nya glasögon blev bra med hans svagare glasögon ovanpå så är mina nya glasögon för starka. Han tror det är problemet och inte själva AI glasen. Jag vet inte men jag vet att jag inte ansträngde mig med hans glas ovanpå mina. Hur låter det här för dig?

Är det så så har inte min styrka förändrats alls på nästan två år förutom astigmatism-cylindern. Det konstiga är att min optiker fick samma recept för 9 månader sen som nu.

Tur att du inte skrev något personligt!  Men om du vill ta bort ditt namn så kan du ju anmäla ditt inlägg så tar moderator säkert bort det.

• Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-29 19:22:30 följande:

Det nyaste glaset (som heter xr och enligt leverantören är utvecklat med hjälp av ai) kräver att man gör mätningarna i spegeln. Så där har du ett möjligt fel.

Om optikern håller fram -0,25 så låter det som du behöver annan styrka. Det händer ibland att man får fram lite fel styrka i rummet och då brukar det märkas när man ställer sig med kunden i butiken. Ibland gör man det redan under undersökningen för man får en känsla av att det kan vara behövligt, ibland först om kunden inte är nöjd, men oftast behövs det inte utan man har kommit fram till rätt resultat i rummet.

Gå och prata med din optiker, ifrågasätt varför du inte gjort mätningar i spegeln (ev går det med en surfplatta, lite osäker på det) och om du inte kan ha fått för starka. Det är inte pinsamt att säga att du pratade med en annan optiker och de trodde det. Ibland gör vi kontroller på andra optikers resultat för att kunderna vill det och generellt är det god stämning mellan olika optiker (vi är kollegor på konkurrerande butiker!)

Anonym (Optiker) skrev 2023-11-29 19:25:24 följande:

Glömde att skriva att det står i produktinformationen att det krävs mätningar där du står vid en spegel.

Det förvånar mig inte det minsta att man måste köra spegeln för att få rätt på nya XR glasen. Min man fick ju stå med nya bågarna på sig och vrida och vända sig framför den och det låter ju högst rimligt med tanke på hur dom nya glasen ska funka.

Jag pratade med min optiker idag som sa att dom självklart byter glas så jag har inget att klaga på där. Dom har alltid tagit ansvar och varit jättebra att ha att göra med. Mitt problem är bara att det är i min hemstad långt bort dit jag inte ska på ett tag. Men, men... Jag berättade vad min mans optiker hade gjort igår och min egen hade bara dubbelkollat styrkan inne i rummet och inte med glas på mina glasögon som mannens optiker gjorde. Och det var ju där det gjorde stor skillnad på mig. Det var liksom glasklart (haha) med glas på glasögonen men i rummet på tavlan så var det typ omöjligt att avgöra vad som var bäst. 

Min optiker sa att när dom jobbade med spegeln för 5+ år sen så fick dom mer fel än rätt så därför har dom valt att inte ha någon. Men dagens glas verkar ju kräva det så där blir dom nog tvungna att tänka om.

Frågan är om min optiker går tillbaka till mitt två år gamla recept (eftersom att dom nya behövdes sänkas 0,25 verkar det som) om det blir bra ändå med XR glas eftersom att min optiker inte har spegeln...
    Jag är ganska förbluffad över att min syn inte verkar ha ändrats på 2 år förutom astigmastism. Fast det är ju så klart jättebra för min del så jag klagar inte på det! Skrattande

Jag är så tacksam för att du har tagit dig tid att hjälpa en främling och tagit reda på saker och förklarat för mig. Du är guld värd. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-11-29 20:41:31 följande:

Klart man vill hjälpa om man kan, och det är ofta självklart för oss men man måste förstå att för kunden är det ofta rena grekiskan. Hade jag frågat något om din profession så hade du gjort detsamma. Men tack för dina fina ord!
    Jag är glad att höra att du är nöjd med optikern trots att det strular. Även om de flesta optiker vårdar sina kundrelationer är det kul att höra när de gör det.
    Hoppas att det inte tar för lång tid innan du får rätt glas!

Och det är inte ovanligt att synen ligger stabilt i många år men kan sedan börja ändras igen, medan några aldrig blir stabila.

Tack för all hjälp du har givit i ämnet.
    EpicF skrev 2023-11-29 22:57:26 följande:

Kan vara så att du helt enkelt inte tål den senaste varianten av glas. 

Hade jag varit du så hade jag bytt glas till samma som tidigare. 

Jag funderade på samma sak. Speciellt då ändringen ändå är så liten vad jag förstår men ändå gör att synen försämrats så mycket men jag får höra vad optikern säger när jag kommer dit.

• Anonym (Esset)

Jag har en till fråga till Optiker om du är kvar eller någon annan som vet.

Nu har jag testat fram och tillbaka i lugn och ro och dom nya är bättre på nära och mellan-avstånd än mina gamla. Det är på avstånd som är längre än typ 50+ meter som det blir suddigt.
    Så att titta långt bort eller titta på vägskyltar och sånt är jättejobbigt och jag måste komma mycket närmare än normalt för att se vad skylten säger men att läsa en digitalklocka 7-8 meter bort eller vad det står på en handkräm på soffbordet är mycket lättare med nya glasögonen.

Så vad felas när det är på långt avstånd som det är suddigt? Tror du att det är själva glasen som inte passar mig då trots allt? Jag har inte haft möjlighet att prata med min egen optiker igen än för jag kom på det här igår när jag testade. Sen verkar det ju rimligt att min syn borde ha blivit 0,25 sämre på 2 år och att jag borde klara den omställningen. Eller?

• Anonym (Esset)
    Anonym (Optiker) skrev 2023-12-16 23:25:09 följande:

Ledsen för sent svar, har sträckläst böcker istället för familjeliv Glad
    Det kan absolut vara att du inte kan acceptera den lilla styrkeändringen, för visst var det som så att en optiker höll fram andra glas framför och du då såg bättre?!
    Ibland är det så att även om vi mäter fram en ny styrka så kan inte kunden acceptera den och vi får ta den gamla. Du bör dock ha med dig att ändrats styrkan på långt håll så påverkas även seendet på mellan- och näravståndet. Glaset du har ska ju dessutom vara optimerat för just dig i din båge så bara det faktum att du inte gjort mätningarna kan påverka. Jag tror att det främst är avsaknaden av mätningar, ev i kombination med ändringen på styrkan som påverkar.

Hade du varit min kund hade jag
    1. Gjort ny undersökning där vi gått ut på gatan med resultatet i en provbåge och stämt av styrkan.
    2. Gjort (om) mätningarna i spegeln
    3. Kollat justering noggrant

Lycka till, jag ska försöka vara inne lite mer här så bolla gärna med mig (och författaren har inte skrivit fler böcker än...)

Åh, om du har sträckläst flera böcker så måste dom ha varit riktigt bra. Det är alltid härligt när man inte kan sluta läsa en bok eller serie.

Det stämmer att jag såg bättre på långt håll med svagare provbåge utomhus med en annan optiker.
    Du bör dock ha med dig att ändrats styrkan på långt håll så påverkas även seendet på mellan- och näravståndet. Menar du att om optikern sänker styrkan på långt håll så sänks den på mellan-och nära också och blir sämre med andra ord? Då blir det svårt att välja vilket avstånd jag ska se sämre på, haha.
    Jag antar att du menar att jag inte har gjort mätningar för att jag inte stod i spegeln.

Jag får se hur det artar sig när jag åker tillbaka och kan få hjälp av optikern som jag köpte glasögonen av. Tråkigt bara att ha nya glasögon som inte är så bra men det är sånt som händer ibland förstås. Med mina gamla ser jag bra och skarpt på långt håll men blir bländad så det skär i ögonen på kvällen av mötande bilar och pga astigmastism-cylindern som är fel (numera) på dom så blir mobilen sned. Med dom nya så ser jag suddigare och får ont av en av armarna vid örat för att dom måste justeras. Det ska inte vara lätt tydligen.

Funderar faktiskt också på att gå tillbaka till X design som väl är glaset innan det här nya. Jag tycker att jag såg skarpare åt sidorna med gamla glasen utan att vrida huvudet medans jag måste titta rakt på något nu för att se skarpt.

Tack för att du har lärt mig lite nya saker. Och God Jul om vi inte hörs här innan dess.
Svar på tråden Ser sämre i nya progressiva glasögon men varför?