• Bruno97

    Hjälp mig med en svår sits

    Hjälp mig med en svår sits😞
    Igår så skickade jag till min syster när jag önskar ha min reveal. Vilket var på uppesittarkvällen då jag tänkte att de måste inte vara så stort men ändå att familjen är samlade och de kan bli en mysig stund ihop. Jag fick som svar att hon inte vill det pga julen är stressig och att uppesittarkvällen bara ska vara mysig.
    Då blev jag lite nere och tog detta med min mor. För jag kände lite att ska min syster få bestämma när jag vill ta reda på könet, lite som att de är bättre att hon bestämmer datum för inget man säger duger. Min mor skulle då ta kontakt med min syster och prata med henne.
    Idag ringer mamma upp och berättar att de är känsligare än vad vi trodde för henne. Då hon inte fått igång sin ?. efter avslutad Ppiller så vet hon inte hur eller om de kan få barn. Jag förstår till fullo att det är jobbigt men samtidigt så känner jag att jag inte kan få vara lycklig i min bubbla eller att någon i familjen kan vara glada för min skull då det bara tänker på hennes reaktion.
    Så till min fråga som kanske går igenom samma eller gjort. Hur ska man göra för att själv inte går ner i hennes negativitet? Och hur ska man göra med sin reveal som man själv ska känna lycka över? 
  • Svar på tråden Hjälp mig med en svår sits
  • Anonym (Stina)

    23 december är väl en dum dag? Och varför reveal över huvud? Är det en amerikansk tradition värd att importera?

  • molly50

    När jag fick reda på könet så berättade jag det för de som ville veta.
    Så det kanske räcker att du gör så istället för att berätta inför alla på uppesittarkvällen om det är känsligt för din syster?
    Uppesittarkvällen ska ju vara en myskväll ändå.

  • Anonym (...)

    Oj, jag fattar av sammanhanget vad "reveal" betyder i det här sammanhanget, men tycker inte att det känns som nåt viktigt eller värt nåt. Det är antingen en kille eller tjej, liksom. Jag skulle avstå från det helt och hållet. Det är nog tillräckligt jobbigt för din syster att vara i din närhet och höra barnprat utan att det ska läggas ännu mer fokus på det än det redan är. 

  • Anonym (Love)

    Vadå för reveal? 


    Könet tar man väl reda på vid ultraljud, och sen vet man det, och säger det till folk som frågar, eller håller det för sig själv? 


    Att hålla på med nått jäkla jippo, dessutom dan före julafton, känns verkligen märkligt och töntigt. 


    Team systern all the way. 

  • Anonym (Lis)

    Om det är känsligt för systern så ta det inte på jul. kommer vara jobbigt nog för henne med julfirande när du är gravid och hon osäker på om hon ens kan få barn.

    Förhoppningsvis kommer hon må bättre efter utredning och om ett tag är nog hon också gravid, men just nu får du visa extra empati.

    Ha din reveal nån vecka innan jul eller i början på nästa år. Bjud in syster så hon inte känner sig utesluten. Och vill hon inte komma så kan du ju berätta för henne innan så blir det kanske ett fint förtroende att du berättar för henne innan.

  • Anonym (Oppe)

    Förstår att du vill glädjas åt din graviditet, och det har du verkligen all rätt att göra! 

    Men precis som att du vill att din syster ska ta hänsyn till din vilja och glädje, måste du likväl kunna visa hänsyn till att hon tycker att det är jobbigt.

    Som flera andra skrivit tidigare kan du ju glädjas åt sin graviditet utan att det behöver trampa på din systers tår. Ha en reveal om du vill det men ta inte illa upp om dim syster inte vill vara med? Alternativt strunta i reveal och berätta istället om någon frågar. Jag hade aldrig reveal när jag var gravid, hade personligen känts väldigt konstigt, och var lika glad över min graviditet för det - men klart du ska ha en reveal om du vill det! 

    Sen kan det kanske vara en idé att faktiskt prata med din syster istället för att gå genom er mamma? Det hade jag också tyckt känts konstigt... Ni kanske kan få större förståelse för varandras känslor om ni sätter er ner och pratar om det. Då kanske en kompromiss kommer på köpet också.

  • Bruno97

    Förstår er men de som är problemet är att hon har själv tagit i akt till att göra både reveal och babyshower utan att jag bett henne göra det. Så hon vill göra de men vill samtidigt inte göra de när jag vill. Så de är inte så himla lätt att veta vad hon vill. Om hon nu tycker de är jobbigt varför ska hon ens ta hand om det?

  • Bruno97

    Problemet med att prata med systern är att hon ändå inte kan säga rak ut vad hon tycker och tänker för som exempel så var de helt okej att jag ska säga till mina kollegor där en nyligen fått mf men när de gäller syrran så är de inte okej. Så man får dubbla signaler så de är skit svårt att veta vad hon vill. Hon säger inte jag tycker inte detta utan ska komma på annat och då vet man inte om de är de eller om hon bara försöker slingra sig undan.

    jag vill ha en reveal då jag är glad över att vi ska få barn och vill såklart njuta av den tiden med min familj. Så antingen får ju hon bara bita ihop eller så får hon bara säga själv att hon vill avstå och då kommer jag förstå henne helt. Men de hon gör är att ta bort min glädje och få glöjde av min familj för hon gör som hon gör. De är ju liksom inte varje dag/år man är gravid och framförallt inte med första efter mf.


    Anonym (Oppe) skrev 2023-11-28 13:18:39 följande:

    Förstår att du vill glädjas åt din graviditet, och det har du verkligen all rätt att göra! 

    Men precis som att du vill att din syster ska ta hänsyn till din vilja och glädje, måste du likväl kunna visa hänsyn till att hon tycker att det är jobbigt.

    Som flera andra skrivit tidigare kan du ju glädjas åt sin graviditet utan att det behöver trampa på din systers tår. Ha en reveal om du vill det men ta inte illa upp om dim syster inte vill vara med? Alternativt strunta i reveal och berätta istället om någon frågar. Jag hade aldrig reveal när jag var gravid, hade personligen känts väldigt konstigt, och var lika glad över min graviditet för det - men klart du ska ha en reveal om du vill det! 

    Sen kan det kanske vara en idé att faktiskt prata med din syster istället för att gå genom er mamma? Det hade jag också tyckt känts konstigt... Ni kanske kan få större förståelse för varandras känslor om ni sätter er ner och pratar om det. Då kanske en kompromiss kommer på köpet också.


  • Bruno97

    Vi har bett henne kontakta vården men hon liksom bara väntar in då internet säger att de kan ta ett år innan osv och då känner jag att vill man inte lyssna på vårt råd att ta tag i saken så kan man inte heller stoppa andra. Visst hon kanske är rädd för svaret och självklart kommer man då ha mer förståelse men så länge hon inte tänker söka hjälp så blir de svårt att förstå henne.

    absolut blir de kanske inte de bästa nära till julen men de är ju då släkten har tid annars är vi alla iväg på allt möjligt så vet inte när de skulle passa annars.

    absolut en ide men som jag skrev tidigare så har hon själv valt att ta hand om reveal och babyshower så blir svårt att inte ha med henne. Så jag snackade med mamma att hon får prata med henne att de är bättre att hon avstår och att jag hittar annan som kan göra de om hon tycker de är för jobbigt. Men de verkar inte som hon vill släppa de ändå. Så vene, hmmm


    Anonym (Lis) skrev 2023-11-28 13:11:47 följande:

    Om det är känsligt för systern så ta det inte på jul. kommer vara jobbigt nog för henne med julfirande när du är gravid och hon osäker på om hon ens kan få barn.

    Förhoppningsvis kommer hon må bättre efter utredning och om ett tag är nog hon också gravid, men just nu får du visa extra empati.

    Ha din reveal nån vecka innan jul eller i början på nästa år. Bjud in syster så hon inte känner sig utesluten. Och vill hon inte komma så kan du ju berätta för henne innan så blir det kanske ett fint förtroende att du berättar för henne innan.


  • Anonym (r)
    Bruno97 skrev 2023-11-28 15:09:45 följande:

    Förstår er men de som är problemet är att hon har själv tagit i akt till att göra både reveal och babyshower utan att jag bett henne göra det. Så hon vill göra de men vill samtidigt inte göra de när jag vill. Så de är inte så himla lätt att veta vad hon vill. Om hon nu tycker de är jobbigt varför ska hon ens ta hand om det?


    Verkar mest vara du som är problemet. Genderreveal som ett event gör man inte kring jul utan det får stå för dig om du vill ha något mer än att säga könet till de som undrar. Klart julen kan vara jobbig om hon vill bli gravid, den ska inte hijackas av dig.


     


    Att hon inte fått tillbaka sin mens efter...ja? Det kan ta tid, ni har ingen aning om vad hon gör utan att säga till er och även hos vården är det lång väntetid för ej akuta saker.

Svar på tråden Hjälp mig med en svår sits