• Anonym (Väninna)

Önskar sig bidrag till bröllopet, hur mycket kan man räkna från varje familj?

Jag har en väninna som ska gifta sig till sommaren, de skulle börja spara med det sket sig och nu kan de inte diskutera  ekonomi för det är så känsligt. (Vill inte ha någon diskussion om den biten tack.) Så ingen av dem sparar. De går inte få dem att skjuta upp bröllopet...

Men istället tänker de sig att de ska önska saker till bröllopet istället för presenter.

Det blir sammanlagt 46 personer. 6 av dem är deras familj, så 40 gäster. Ca 10 familjer.

Klänningen är betald, och lokalen är betald.

Men hur mycket tror ni att varje familj kan stå för? Hur mycket skulle ni gett?

:)

(Jag hade tänkt ge 1000 i bröllopspresent, men det räcker ju ingenstans om det ska bekosta bröllopet...)

• Svar på tråden Önskar sig bidrag till bröllopet, hur mycket kan man räkna från varje familj?
  • Silverjenny

Oj vad konstigt. Jag hade nog tackat nej till att gå för det skulle kännas lite olustigt. Vad händer om budgeten inte håller, kommer de att kräva gästerna på ännu mer pengar då?

Knytkalas som någon skrev, jättebra idé!
    Jag har varit på ett knytis bröllop och det var väldigt lyckat, gott och mysigt.

• Anonym (Lisa)

Vad är det för fel på folk...

Man kan inte be sina gäster om pengar för bröllopet. Visst, de flesta hade säkert gett en present av något slag, men det är en helt annan sak. Ingen behöver veta vad en present har kostat, och det är också skillnad att ge en present för att man är på festen och att själv förväntas vara med och bekosta festen.

Man har den sortens bröllop man har råd med här och nu, eller sparar pengar och väntar tills man har råd med det bröllop man vill ha.

• Anonym (Teres)
    Anonym (Rosie) skrev 2023-11-29 13:08:08 följande:
    Anonym (Teres) skrev 2023-11-29 09:57:18 följande:

De får gifta sig borgerligt och sen boka en restaurang där varje gäst betalar sin egen mat. Eller helt strunta i bröllopsfest. 

Fast varför pratar ni om typen av vigsel? Det spelar ju ingen roll? Man kan ju ha en borgerlig vigsel och bröllop för miljonbelopp eller en liten gratis religös vigsel med bara vittnen? En borgerlig vigsel betyder inte automatiskt att den är billig eller enkel, på samma sätt att en religiös är flådig och påkostad.

Tänkte inte på det. Men det har du så klart helt rätt i! 

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-28 18:00:56 följande:

De har två alternativ.
    1. Ställa inte bröllopet, alternativt skjuta fram och spara.
    2. Inte gifta sig.

Det är fullständigt orimligt att begära att gästerna ska bekosta detta jippo.

Du ser verkligen inte fler alternativ än de 2 du listat?

Om klänning och lokal redan är betalda så får det väl räcka så?
    Anpassa matsäcken efter mun, det blir inga fler utgifter.

De skulle ju även kunna sälja klänningen och se om det går att få tillbaks hyran för lokalen om de ställer in.... o sen bara boka en tid i rådhuset?
    Är det så ont om stålar i hushållet som det verkar så framstår detta nog som det mest pragmatiska alternativet.
  • Anonym (Knas)

har du inte redan startat massor med trådar om detta? Låter helkonstigt att prioritera bröllop om man inte är villig att spara till ens minimum av det som behövs. 

nej, detta låter inte som personer som förtjänar ett bröllop som inte ens kan prioritera och planera för det själva. jag hade som gäst tyckt att det varit väldigt obekvämt med någon som bad om bidrag på det sättet, ytterst ocharmigt.

• Anonym (Vad?)

Ingenting! Man räknar inte med att gästerna ska betala  bröllopet. Herregud!

• Anonym (Coco)

Säg att varje par ger 1000 kronor, 46/2=2,3 23x1000 = 23000. Men en del av gästerna är säkert barn, så max 20 då. Av det ska betalas mat och dryck, med catering runt 400 per person (lite mindre för barn men inte mycket, men säg 18000), fixar de själva (!) säg 150 per person (men tiden det tar!) så ca 7000 istället. 

Nej, de får ställa in bröllopet eller gifta sig med festen på resturang där alla gäster betalar för sig. Kommer alla 46 då?

• Anonym (Coco)

Vad är det för andra trådar?

• Core

Man tar kuvertavgift och avsäger sig presenter i inbjudan, så får var och en själv välja om man vill gå ändå. Jag tycker inte att man kan ta mer än säg 800 per par, resten får man bekosta själv.

Men kan man inte ha en ekonomisk plan ihop är det ett barndtecken för att det inte ska byggas ett äktenskap skulle jag vilja säga

Svar på tråden Önskar sig bidrag till bröllopet, hur mycket kan man räkna från varje familj?