• Anonym (S)

Tolka provsvar

Hej! Jag har mått dåligt ett tag och har en läkare som krånglar och dröjer. Har fått tillbaka några provsvar som jag undrar lite över. Det är hemoglobin: 117, p-järn: 7 och transferrinmättnad: 0.10. Ska jag ligga på och få någon slags utredning eller något utskrivet? Eller ska jag typ äta mer jordgubbar och spenat? Hehe! Jag är inte gravid.

• Svar på tråden Tolka provsvar
  • Anonym (Lis)

Köp blutsaft eller järntabletter och börja ät lite lätt. Var väl inga katastrofvärden?

• Anonym (S)
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-29 00:09:06 följande:

Köp blutsaft eller järntabletter och börja ät lite lätt. Var väl inga katastrofvärden?

Okej tack! Jag har ingen aning. Jag försökte googla men det är svårt när man inte har någon uppfattning. Ser ju att jag ligger lågt men min läkare hör aldrig av sig!
  • Anonym (Läk)
    Anonym (S) skrev 2023-11-29 06:47:00 följande:
    Okej tack! Jag har ingen aning. Jag försökte googla men det är svårt när man inte har någon uppfattning. Ser ju att jag ligger lågt men min läkare hör aldrig av sig!
    Du ligger inte lågt utan inom referans. Så varför ska läkaren höra av sig när inget är fel?

Togs några andra prover på dig? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Läk) skrev 2023-11-29 14:11:19 följande:
    Du ligger inte lågt utan inom referans. Så varför ska läkaren höra av sig när inget är fel?

Togs några andra prover på dig? 
    Det var små stjärnor markerade vid provsvaren, till exempel svaret för järn, det var inte alls inom referens
  • Anonym (järnet)
    Anonym (S) skrev 2023-11-28 23:25:54 följande:
    Tolka provsvar

Hej! Jag har mått dåligt ett tag och har en läkare som krånglar och dröjer. Har fått tillbaka några provsvar som jag undrar lite över. Det är hemoglobin: 117, p-järn: 7 och transferrinmättnad: 0.10. Ska jag ligga på och få någon slags utredning eller något utskrivet? Eller ska jag typ äta mer jordgubbar och spenat? Hehe! Jag är inte gravid.

Om det är järn du vill äta mer av så kan du glömma både jordgubbar och spenat. De innehåller knappt nåt järn alls, och upptaget från vegetabilier ligger på omkring 5-10% så de livsmedlen är verkligen inga bra källor till järn.

Man med mycket järn är främst animaliska livsmedel, rött kött, lever, leverpastej, blodpudding. Sen finns det vegetabilier som har en del järn också, främst baljväxter och nötter/frön, tex pumpafrön. 
  • Anonym (Läk)

117 är inom referans. 

• Yllop

Det 

Anonym (S) skrev 2023-11-28 23:25:54 följande:
    Tolka provsvar

Normalvärdet på Hb och transferrinmättnad varierar med kön. 
    P-järn och Hb har olika normalvärden beroende på ålder. 
    Omöjligt att säga om detta är normalt eller inte när vi inte vet hur gammal du är eller vilket kön du har.

• Anonym (S)
    Jag fick en kallelse till läkaren nu under kommande vecka, så då får jag höra det riktiga svaret. Ska fråga varför provsvaret är markerat med en stjärna om det nu är inom referens enligt läkare på Familjeliv Flört

Jag är kvinna 27 år.
  • Anonym (M)

Hjälp vilka amatörsvar du fått tidigare i tråden. TS, du har järnbrist med ett värde på 117, hade varit intressant och se vad ditt ferritin ligger på, det mäter järnförådet i kroppen. Hur som så bör du äta järntabletter. Bra att du ska tillbaka till läkaren.

• Anonym (Läk)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 14:41:30 följande:

Hjälp vilka amatörsvar du fått tidigare i tråden. TS, du har järnbrist med ett värde på 117, hade varit intressant och se vad ditt ferritin ligger på, det mäter järnförådet i kroppen. Hur som så bör du äta järntabletter. Bra att du ska tillbaka till läkaren.

Ett HB 117 är långt ifrån järnbrist utifrån de provsvaret. 
Svar på tråden Tolka provsvar