• Anonym (S)

Tolka provsvar

Hej! Jag har mått dåligt ett tag och har en läkare som krånglar och dröjer. Har fått tillbaka några provsvar som jag undrar lite över. Det är hemoglobin: 117, p-järn: 7 och transferrinmättnad: 0.10. Ska jag ligga på och få någon slags utredning eller något utskrivet? Eller ska jag typ äta mer jordgubbar och spenat? Hehe! Jag är inte gravid.

• Svar på tråden Tolka provsvar
  • Anonym (S)

Nu har jag varit hos läkaren. Jag har järnbrist och ska äta järntabletter tre(!) gånger om dagen. Om mina provsvar inte ser bättre ut efter en månad ska jag få en skjuts järn intravenöst. Om tre månader bör mitt järnvärde ha stabiliserats. Du som döpte dig till läk här i tråden, antyder ditt namn på att du skulle vara läkare?

• Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 14:41:30 följande:

Hjälp vilka amatörsvar du fått tidigare i tråden. TS, du har järnbrist med ett värde på 117, hade varit intressant och se vad ditt ferritin ligger på, det mäter järnförådet i kroppen. Hur som så bör du äta järntabletter. Bra att du ska tillbaka till läkaren.

Haha ja det verkar som att jag fick lite missvisande svar. Din bedömning stämde väl in med läkaren som jag träffade idag. Jag tror att järnförrådet är det där p-järn som ligger på 7, kan det inte vara så? 
  • Anonym (Läk)
    Anonym (S) skrev 2023-12-08 10:51:54 följande:
    Enbart en Hb 117 är inte järnbrist. Inte heller de andra proverna indikerar på järnbrist. 

Om du ska kunna få svar på det du frågar så måste du delge all information. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Läk) skrev 2023-12-08 11:00:03 följande:
    Enbart en Hb 117 är inte järnbrist. Inte heller de andra proverna indikerar på järnbrist. 

Om du ska kunna få svar på det du frågar så måste du delge all information. 

Eller så slutar du svara så tvärsäkert trots att du saknar information. 

• Anonym (Läk)
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-08 11:34:13 följande:

Jag svarade utifrån den informationen ts gav. Menar du att jag ska anta att ts inte givit all information från början? 
    Är det något du alltid brukar anta här på familjeliv? 
  • Anonym (Li)

Bra att du fick hjälp TS och synd att du fick en del ohövliga svar. Tror nog att många som kommenterar på familjeliv är ensamma och/eller mår dåligt, och vissa verkar avreagera sig på andra skribenter. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Läk) skrev 2023-12-08 11:43:51 följande:
    Jag svarade utifrån den informationen ts gav. Menar du att jag ska anta att ts inte givit all information från början? 
    Är det något du alltid brukar anta här på familjeliv? 

Självklart finns ofta, inte alltid, mer än vad TS skriver att ta hänsyn till. 

Med tanke på det du själv skrev i inlägget jag svarade på, så undrar jag varför du bad TS om mer information. Du behövde ju inte mer info för att självsäkert svara. Ett svar som sedan inte alls stämde med läkarens. 

• Anonym (Läk)
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-08 13:22:14 följande:

Självklart finns ofta, inte alltid, mer än vad TS skriver att ta hänsyn till. 

Med tanke på det du själv skrev i inlägget jag svarade på, så undrar jag varför du bad TS om mer information. Du behövde ju inte mer info för att självsäkert svara. Ett svar som sedan inte alls stämde med läkarens. 

Jag har inte bett ts om mer information. Jag svarade utifrån den informationen som gavs vilket då inte indikerar på järnbrist. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Läk) skrev 2023-12-08 13:26:36 följande:
    Jag har inte bett ts om mer information. Jag svarade utifrån den informationen som gavs vilket då inte indikerar på järnbrist. 
    Förstår du inte varför flera här reagerat på din respons till mig? Ett lämpligare svar, om man nu ska gå efter din uppfattning, hade ju då varit: du kan absolut ha en järnbrist med dom värdena, men det kan jag inte svara på utan mer information.

Sen vet jag inte vilken mer information du behöver. Ålder och kön då eller? För att ha ett lågt Hb som är precis det lägsta värdet inom referens, i kombination med lågt p-järn är en brist enligt den läkaren på vårdcentralen som jag faktiskt träffade idag. Och att jag kvalar in för järndrop chockade mig! :(
  • Anonym (S)
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-08 11:34:13 följande:

Håller mig dig. Det hade varit bättre att påpeka för mig att det saknas info i så fall. Nu fick jag ju helt fel bild av den användarens svar. 
  • Anonym (Läk)
    Anonym (S) skrev 2023-12-08 17:52:32 följande:
    Förstår du inte varför flera här reagerat på din respons till mig? Ett lämpligare svar, om man nu ska gå efter din uppfattning, hade ju då varit: du kan absolut ha en järnbrist med dom värdena, men det kan jag inte svara på utan mer information.

Sen vet jag inte vilken mer information du behöver. Ålder och kön då eller? För att ha ett lågt Hb som är precis det lägsta värdet inom referens, i kombination med lågt p-järn är en brist enligt den läkaren på vårdcentralen som jag faktiskt träffade idag. Och att jag kvalar in för järndrop chockade mig! :(
    Enbart utifrån de värden du uppger hade du inte järnbrist. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Li) skrev 2023-12-08 13:08:51 följande:

Bra att du fick hjälp TS och synd att du fick en del ohövliga svar. Tror nog att många som kommenterar på familjeliv är ensamma och/eller mår dåligt, och vissa verkar avreagera sig på andra skribenter. 

Tack så mycket! Ja, så är det nog, jag hade med i bakhuvudet när jag startade tråden. Ibland tycker jag att familjeliv är ett bra forum att bolla tankar i, men ibland är det destruktivt och många onödiga påhopp och diskussioner.
  • Pope Joan II
    Anonym (Läk) skrev 2023-11-29 14:11:19 följande:
    Tolka provsvar
    Du ligger inte lågt utan inom referans. Så varför ska läkaren höra av sig när inget är fel?

Togs några andra prover på dig? 
    "Referans", haha!

TS: Anonym (Läk) är ingen läkare, det är ju EpicF som har svarat dig här och hon har så gott som alltid fel (förutom att hon alltså verkligen inte är läkare). 
  • Anonym (Li)

Dessutom är nedre referens för järn 9, så jo, värdet 7 tyder på järnbrist

• Anonym (Läk)

PopeJoan: Vem tror du att jag är? 

• Pope Joan II
    Anonym (Läk) skrev 2023-12-08 18:25:38 följande:

PopeJoan: Vem tror du att jag är? 

Tror?  
    Det står i mitt förra inlägg för de som kan läsa. 
  • Anonym (Läk)
    Pope Joan II skrev 2023-12-08 20:15:34 följande:
    Tror?  
    Det står i mitt förra inlägg för de som kan läsa. 
    Sorry, men vi är inte samma person. 

Dessutom har hon (?) väl aldrig påstått sig vara läkare? Tror bestämt hon är sjuksköterskan/intesivvårdssjuksköterska. 
Svar på tråden Tolka provsvar