• Anonym (.)

Vill ta bort mig från Ratsit - Men dessa vill ha kopia på ID-Handling - Obehagligt

Jag vill ta bort mig från Ratsit. Men dessa begär kopia på ID-Handling. Det är ju fullkoligt obehagligt.

Är det någon här som tagit bort sig från Hitta.se, Mrkoll och Ratsit?

Hur gjorde ni? Fann inte ni det obehagligt att skicka kopia på ID-Handling, t.ex?

• Svar på tråden Vill ta bort mig från Ratsit - Men dessa vill ha kopia på ID-Handling - Obehagligt
  • Anonym (r)

Så hur skulle du annars visa på du är den som ska tas bort? eh

• Anonym (Linda)

Tycker du det är lika obehagligt att visa ID när du ska hämta ut paket,  hämta mediciner på apoteket eller på systembolaget? 

Det är väl självklart att du måste kunna bevisa att det är dina uppgifter som ska tas bort . Annars kan ju alla ta bort vilka uppgifter som helst på alla möjliga personer. 

• Dr Nail
    Anonym (Linda) skrev 2023-11-29 22:35:03 följande:

Tycker du det är lika obehagligt att visa ID när du ska hämta ut paket,  hämta mediciner på apoteket eller på systembolaget? 

Det är väl självklart att du måste kunna bevisa att det är dina uppgifter som ska tas bort . Annars kan ju alla ta bort vilka uppgifter som helst på alla möjliga personer. 

Fast det är bara Ratsit som kräver en ID-kopia. Och att snigelposta dem. Och inte ens då tar de bort en, utan "döljer i tre år från oinloggade användare). Alla andra (förutom Mr Koll som är ännu mer cancer än Ratsit) erbjuder möjligheten att radera sig med en enkel registrering och sen klicka på en knapp.
  • Dr Nail

Hitta.se är lätt, de är "snälla" i sammanhanget. Ratsit, tyvärr i nuläget bara ID-kopia och snigelpost för att bli dold (inte borttagen). Mr Koll....lycka till med den skiten, de är typ kriminella.

• Anonym (.)
    Anonym (r) skrev 2023-11-29 22:22:56 följande:

Så hur skulle du annars visa på du är den som ska tas bort? eh

felicityporter skrev 2023-11-29 23:43:04 följande:

Vad förväntar du dig egentligen? Att du ska slippa legitimera dig öht?

Att uppvisa sitt legg i andra sammanhang för att visa att man är den man utger för att vara, är inte samma sak som att skicka en kopia på sin ID-Handling, där dessa kan spara kopian. Det är inte likadant som att visa sitt legg och sedan stoppa in sitt ID-kort igen. Hade man begärt att ta kort på ID-handlingen och dessa får kopia på allt, ja, då hade jag tyckt att det var obehagligt i allra högsta grad.

Jag tycker det är fräckt av Ratsit, Hitta.se m.m att utge information om allt och ingenting, utan att man ens begärt om det. Det är bara privat företag/verksamhet, som startat det där tramset. Det är otrevligt!

Hur många skulle ens tacka ja till att vilja synas på sådana sidor, om dessa sidor frågade lov. Jag tror faktiskt att många hade betackat sig.

• Anonym (C)

Jag tycker man skulle kunna välja att ta bort roten till det onda, att kunna välja vilka uppgifter t ex hos Skatteverket som ska vara offentliga. Ratsit är ett otyg.

• Anonym (Linda)
    Anonym (.) skrev 2023-11-30 01:21:21 följande:

Att uppvisa sitt legg i andra sammanhang för att visa att man är den man utger för att vara, är inte samma sak som att skicka en kopia på sin ID-Handling, där dessa kan spara kopian. Det är inte likadant som att visa sitt legg och sedan stoppa in sitt ID-kort igen. Hade man begärt att ta kort på ID-handlingen och dessa får kopia på allt, ja, då hade jag tyckt att det var obehagligt i allra högsta grad.

Jag tycker det är fräckt av Ratsit, Hitta.se m.m att utge information om allt och ingenting, utan att man ens begärt om det. Det är bara privat företag/verksamhet, som startat det där tramset. Det är otrevligt!

Hur många skulle ens tacka ja till att vilja synas på sådana sidor, om dessa sidor frågade lov. Jag tror faktiskt att många hade betackat sig.

Dom behöver inte fråga om lov eftersom det är offentliga uppgifter och delas ut av skatteverket.  

Och Id-kopior finns redan då både pass och körkort är fotat och sparat i diverse register. Så det är ett sånt register din id-handling jämförs mot och sen sparas uppgiften om att du vill ha den dold. Skulle något hända med dig kan denna uppgift vara behjälplig på olika sätt. 
  • Core

Det är synd att vi har ett samhälle där man måste radera sin information. Jag behåller mitt tills vidare offentligt, om något skulle hända barnen nått, eller om jag glömmer plånboken etc så vill jag vara lätt att hitta.

men det kommer med baksidor, helt klart

• Anonym (Casanova)

Ja... Enligt GDPR hade Ratsit, mrKoll, Lexbase och andra cancersvulster varit skyldiga Svenska folket 14 kvantiljoner med kronor i skadestånd.

Men tack vare en uppfinning som heter utgivningsbevis så kan de låtsas att de driver journalistisk verksamhet och föra vilka jävla register som helst och publicera hur som helst.

Vad går att göra? Typ inget alls... Det krävs en lagändring. Eller att någon börjar tolka lagen annorlunda. Tolkningen som är nu är lite märklig om jag förstått saken rätt. Är någon utredning på g men det känns som en konstruktion att skjuta det hela på framtiden.

Svar på tråden Vill ta bort mig från Ratsit - Men dessa vill ha kopia på ID-Handling - Obehagligt