-
Jättejobbigt inlägg att skriva men jag vet inte vad jag ska göra så behöver råd. Har en son som nyss fyllt 2 som så ofta jagar och vill busa med hunden hårdhänt genom att slå och kasta leksaker på honom. Vi försöker hela tiden prata med sonen om att hunden inte vill leka om han ligger och vilar, vi avleder med annat mm. Men det blir ju konflikter mellan hunden och sonen varje dag och hunden är på helspänn när sonen är nära. Jag har dessutom en liten bebis hemma så kan inte alltid punktmarkera sonen och ingripa direkt. Lägenheten är avdelad i 2 med grind så hunden kan vara i sovrummen men oftast så vill han ju vara där vi är och står och gnyr vid grinden.Hunden morrar ofta när sonen är nära och gör utfall mot sonen om han är på hunden samt har nuddat med tänderna någon gång. Jag förstår på hunden att han inte vill bita sonen men inte vet hur han ska göra för att få vara ifred. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till? Min mamma gick bort hastigt i våras alldeles för tidigt, annars har planen alltid varit att hunden kan flytta till dom i perioder om det behövs. Men pappa har fullt upp nu med att orka med deras hund så nu finns inte det alternativet kvar? pappa är både äldre än vad mamma var samt har sjukdomar som gör att han har svårare att orka.Sonen älskar ju hunden och jag vill verkligen kunna ge mina barn en uppväxt med djur men jag vet inte hur det ska gå. Ibland leker dom också ihop, har dragkamp eller kastar leksaker. Jag tycker så synd om hunden (som ju faktiskt var här först) vars tillvaro blivit så mkt jobbigare med barn och mindre fokus från mig. Tidigare tränade jag mycket med hunden, gosade i timmar i soffan etc.Behövde bara skriva av mig, kanske någon som varit igenom samma eller har några råd att komma med?
-
Svar på tråden Sonen elak mot vår hund
-
Det låter jobbigt...
Jag har haft hundar i hela mitt liv..och det är en ynnest att få växa upp med hundar (o andra djur).
Ni kanske redan har provat detta, men du har inte skrivit om det i din TS..
Istället för att tala om för eran son hur han inte ska agera mot hunden..
Har ni provat att bara visa honom hur han ska bete sig istället...Utan att säga något speciellt..(ja ni kan väl säga bra när han gör rätt) men poängen är att barn gör inte det som föräldrarna säger, utan dom gör som föräldrarna gör!
Om ni istället bara visar er son vad han ska göra istället, genom att själva visa först hur man gör-gällande hunden- så är chansen stor att han börjar härma er..
Sen är det ju bra om hunden alltid har en "flyktväg" så den kan gå undan om den skulle tycka att er son är för jobbig..Då beh den inte känna att den måste markera..
En trygg hund markerar inte (väldigt sällan iaf) så om ni kan göra så att hunden känner sig lite tryggare på något sätt, så är det ju bra..Tex genom att den alltid har en "flyktväg" eget rum eller egen space..osv så kommer hunden förhoppningsvis känna sig tryggare.
Sen om du har tränat mycket med hunden tidigare, men slutat med det nu så kan det vara en av anledningarna till att den börjat markera också..Inte enda anledningen, men delvis..
Kanske du kunde kombinera lite lätt hundträning och samtidigt visa din son hur man hanterar en hund, kanske? -
Svaret är enkelt.
Du ryter i åt barnet att den får lägga av. Man behandlar ett djur snällt, o så visar du hur. Annars får han inte gå nära!
Ska det behöva sluta med att hunden till slut säger ifrån misshandeln och därmed avlivas?
Du kan inte prata med en 2 åring och tro att den ska förstå. En 2åring märker av färger i såsom känslor ifrån sina föräldrar och inget annat.
Det är bra om barnet blir rädd för dig när det kommer till hunden. Då kommer den att sluta.
Och beklagar din tragiska bortgång av din mamma o så vidare. Men det är du som har skaffat hund och det är du som har skaffat barn. De ligger i ditt ansvar och du är skyldig till att hålla alla trygga.
Så sluta med daltandet NU! -
Hur är han mot bebisen? Min 3,5 åring leker hårdhänt med sin lillebror som idag är 10 månader så han klarar lite mer. Men han lär sig att leka hårdhänt tillbaka. Så håll koll på det...
Det enda man kan göra är att säga till honom om och om igen att vara försiktig, kanske sätta honom i ett annat rum om han inte sköter sig. Kanske lite tidigt för ett så litet barn, men då kan han lära sig att man får bara leka med mamma, bebis och hunden om man är snäll och försiktig. Förklara att hunden får ont och kan bli arg. Fråga vad han skulle tycka om någon slängde något på honom. Som sagt, han kan vara för liten för att förstå det. Det finns en risk att till slut kommer hunden säga ifrån själv, säkert inte så att han kommer bita hårt men kanske kommer 2-åringen bli rädd och lära sig på det sättet? Jag är en sån som tycker att djur har rätt att försvara sig, även om det inte är kul när det händer ens egna barn.
Bara fortsätta vara envis och visa vad som är rätt. Ge beröm när han gör rätt, glöm inte det! -
Kan du inte skydda hunden mot barnet så får du försöka omplacera hunden, tillfälligt eller permanent. Låter som att det är en tidsfråga innan det smäller. Och nej det innebär inte att hunden är aggressiv men den försöker ju säga ifrån.
-
Tvååringar är hopplösa, men det betyder inte att det kommer att vara det för alltid. Klarar ni er bara igenom kommande halvår så tror jag att ni kommer att ha en helt annan situation.
Fortsätt att separera dem och håll dem alltid åtskilda när inte en vuxen är inom armslängds avstånd. För att göra det mer acceptabelt för hunden så se till att bulla upp med tuggben, frysta kongar (låt gärna hunden äta all sin mat fryst i en kong) och andra favoriter som håller hunden nöjd och sysselsatt på sin sida avgränsningen.
Lär sonen bra sätt att interagera med hunden.
Jag gillar tex att sätta barnet på ett bord eller på diskbänken och därifrån kan hen "träna" hunden, alltså ge ett kommando och sedan kasta ner godis till hunden, eller kasta en boll eller annan leksak till hunden. Detta ska vara kul för både hund och barn så använd godis som hunden verkligen gillar och trick som är roliga för sonen.
En annan bra lek är kurragömma: platsa hunden och göm dig och sonen innan ni kallar på hunden. Låt sonen kasta en belöning till hunden när den hittar er.
En lek som kommer att träna både hund och barn är att leka staty. Busa runt tillsammans varpå du med jämna mellanrum ropar "staty!" och alla, inklusive barn och hundar, måste vara helt stilla innan buset börjar igen (det är ok att ge ett kommando och en godisbit i början tills hunden fattar vitsen med leken).
Alla dåliga interaktioner avslutar ni omedelbart genom att skilja dem åt. Hunden får ett tuggben och sonen får inget alls - möjligen att du i uttråkad ton upprepar regler om att vara respektfull mot hunden, men ingen särskild uppmärksamhet eller stor affär. Det ska vara rätt tråkigt och ointressant att försöka vara elak mot hunden. Om det är hunden som morrar så tackar du för att han uppmärksammade dig på att han kände sig obekväm och ger honom ett tuggben att sysselsätta sig med på den andra sidan grinden. Det viktiga under den närmaste tiden är att varken sonen eller hunden får chansen att träna på några negativa beteenden mot varandra.
Försök att koppla barnet till positiva saker i hundens ögon. Ta fram det bästa godiset när barnet är nära. Försök att koppla hundens favoritsaker att göra till barnet. Ge uppmärksamhet och beröm när barnet är i närheten av hunden osv.
-
Jag skulle absolut hålla hunden separerad från barnet. Och försöka omplacera den så fort som möjligt. Aldrig att jag hade låtit barnet vara i samma rum som hunden!
-
Helt klart ett utmärkt svar ☝🏼Anonym (Juno) skrev 2023-11-30 20:56:52 följande:
Tvååringar är hopplösa, men det betyder inte att det kommer att vara det för alltid. Klarar ni er bara igenom kommande halvår så tror jag att ni kommer att ha en helt annan situation.
Fortsätt att separera dem och håll dem alltid åtskilda när inte en vuxen är inom armslängds avstånd. För att göra det mer acceptabelt för hunden så se till att bulla upp med tuggben, frysta kongar (låt gärna hunden äta all sin mat fryst i en kong) och andra favoriter som håller hunden nöjd och sysselsatt på sin sida avgränsningen.
Jag gillar tex att sätta barnet på ett bord eller på diskbänken och därifrån kan hen "träna" hunden, alltså ge ett kommando och sedan kasta ner godis till hunden, eller kasta en boll eller annan leksak till hunden. Detta ska vara kul för både hund och barn så använd godis som hunden verkligen gillar och trick som är roliga för sonen.
En annan bra lek är kurragömma: platsa hunden och göm dig och sonen innan ni kallar på hunden. Låt sonen kasta en belöning till hunden när den hittar er.
En lek som kommer att träna både hund och barn är att leka staty. Busa runt tillsammans varpå du med jämna mellanrum ropar "staty!" och alla, inklusive barn och hundar, måste vara helt stilla innan buset börjar igen (det är ok att ge ett kommando och en godisbit i början tills hunden fattar vitsen med leken).
Alla dåliga interaktioner avslutar ni omedelbart genom att skilja dem åt. Hunden får ett tuggben och sonen får inget alls - möjligen att du i uttråkad ton upprepar regler om att vara respektfull mot hunden, men ingen särskild uppmärksamhet eller stor affär. Det ska vara rätt tråkigt och ointressant att försöka vara elak mot hunden. Om det är hunden som morrar så tackar du för att han uppmärksammade dig på att han kände sig obekväm och ger honom ett tuggben att sysselsätta sig med på den andra sidan grinden. Det viktiga under den närmaste tiden är att varken sonen eller hunden får chansen att träna på några negativa beteenden mot varandra.
Försök att koppla barnet till positiva saker i hundens ögon. Ta fram det bästa godiset när barnet är nära. Försök att koppla hundens favoritsaker att göra till barnet. Ge uppmärksamhet och beröm när barnet är i närheten av hunden osv.
-
Jag håller med i det du skriver!Anonym (Juno) skrev 2023-11-30 20:56:52 följande:
Och det är ju superbra råd du kommit med här....hur barnet o hunden kan interagera med varandra och hur dom kan leka och träna med hunden tillsammans!
TS här har du fått jättebra råd..