• Mamma 80

Sluta med Minifom, hur gör man?

Ja, som rubriken lyder, hur gör man/hur har ni gjort då ni slutat med Minifom?

Fleix är 2 månader nu och som jag har förstått ska man inte ge Minifom längre än till 3 månaders ålder (Felix mage är mkt bättre nu än vad den var för en månad sen så nog har det hjälpt en hel del) så det börjar väl att bli dags att sluta med dessa droppar snart.

Ska man sluta tvärt eller ha en avvänjningsperiod?
    I nuläget har vi slutat att ge dropparna på natten, han äter 1 mål på natten, och på morgonen, men sen får han det de övriga 4 måltiderna.

Tidigare fick han 20 droppar men nu blir det bara 15. Ska vi dra ner det till 10 droppar på de måltiderna som han får det fortfarande?

Tacksam för svar!

/Linda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-28 11:40:05:
    Fleix...hih, Felix heter han ju;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-01 20:58:33:
    VI slutade rakt av med Minifom och har inte haft några osm helst problem sen dess. Känns nästan som att han blev bättre i magen UTAN minifom:)

• Svar på tråden Sluta med Minifom, hur gör man?
  • HaJoMi

Jag slutade när Gustav blev 3 månader och vad jag minns gjorde jag det bara tvärt av.

• Little Mama

Vi bara slutade.. Det gjorde vi när Filip var 4 månader

• Prego75

Vi bara slutade efter det att dottern blivit 12-16 veckor och koliken lugnade sig...

• SuziQ

jag slutade oxå vid 12 eckor och tror jag gav först vid en måltid sen lade vi av helt

• maxmille

vi bara slutade tvärt en dag, och det var då inga problem sen dess. han var ca 3månader när vi slutade med minifom

• Stjärnstopp

På barnkliniken har jag fått rekommendation att sluta vid 6 månaders ålder.

• NatalieS

På bvc sa sköterskan att jag absolut inte skulle sluta tvärt av utan dra ner från 15 droppar till 10 och sen till 5 och sen sluta.

• Vintervila

Vi drog ner på det för när vi provade att sluta tvärt så fick han jätteont i magen.

• miamorsan

Vi slutade tvärt när han hade börjat rapa ordentligt efter måltiderna. Han var då ca 10 veckor gammal o vi hade hållt på i en månad ungefär. Inga problem.

• bomman

Dra ner sakta på dropparna! Min tjej fick minifom innan och vi slutade rakt av en dag vilket gav resultatet att hon hade jätte ont i magen en hel natt. Skrek och skrek. Hon brukar annars sova lugnt hela natten.
    Vi fick börja igen med dropparna och trappade ner låångsaamt.

• Tvillingfarsa

Vi slutade tvärt, fick inga problem av vad vi märkt.

//Stolt pappa till Nathalie och Isabell
  • Klara06

håller med bomman. vi slutade tvärt men fick börja igen, vid nästa försök trappade vi ner. jag slutade ge nattetid ,oftast glömde jag bort det då. sen blev det mer sällan dagtid oxå. hon hade ont vid enstaka tillfällen de första 2 veckorna men nu inga problem

• Elias och Tuvas mamma

ska dom bara ha dom te dom e 3 månader.. Läkaren sa att min som hade kolik när han va över 4 månader.. såå jag fick börja me dom dåå.. :/

Mamma Till Elias 18-11-2005
  • 4barnsMom

Såg att du slutat nu. Jag kan tillägga att vi fick en ny, pigg och jätteglad bebis när vi slutade med dom. Jag är nog lite putt för att vi haft dom alls!

Kunde ju haft glad kille längre då

• VICKY82

Vi slutade tvärt när tjejerna var ca 2,5 månad och vipps så var vi tillbaka där vi började skrik skrik skrik

Svar på tråden Sluta med Minifom, hur gör man?