• Anonym (solo quist)

Jag älskar julmat men

i år blir jag helt ensam på jul. Jag separerade från min sambo på sensommaren, barnen kommer vara hos honom på jul. Andra i min familj reser bort i år, ingen är hemma. 

Jag har inget emot att vara ensam på jul, kommer sakna att ha barnen här så klart men annars. Den stora funderingen jag har är just julmaten. Jag är så van vid att laga mat för många till jul och att saker går åt men ensam? Jag skulle inte ens äta en liten sillburk själv men jag vill hemskt gärna ha sill. Det är ju ingen idé att göra en julskinka som väger mindre än 2 kg, det är slöseri med energi. Och massa andra tankar jag har. Köttbullar måste vara i alla fall 500 gram köttfärs för mindre går inte att köpa. Bröd måste bakas så jästen används upp. Och så vidare

Ni andra som är ensamma eller kanske 2, hur gör ni med julmaten`? Vad har ni valt bort? Vad köper ni istället för något annat? Delar ni upp det så ni kanske äter någon del av julbordet till lunch och en annan till middag?

Giv mig alla edra tips!

• Svar på tråden Jag älskar julmat men
  • Limajo

De jular jag har firat själv har jag köpt julmat på en delikatessbutik där jag bor. Lite sill, lax och skinka mm på lösvikt. Ofta mer än en portion för att slippa köpa fånigt lite men all maten håller ju några dagar så det går ändå åt. 

• Anonym (Mimi)

Kolla om det inte finns någon affär eller restaurang i närheten som säljer jultallrikar.

• Anonym (solo quist)
    Limajo skrev 2023-12-02 15:38:54 följande:

De jular jag har firat själv har jag köpt julmat på en delikatessbutik där jag bor. Lite sill, lax och skinka mm på lösvikt. Ofta mer än en portion för att slippa köpa fånigt lite men all maten håller ju några dagar så det går ändå åt. 

Anonym (Mimi) skrev 2023-12-02 15:40:51 följande:

Kolla om det inte finns någon affär eller restaurang i närheten som säljer jultallrikar.

Jag får kolla om affären har något sånt men de har ingen delidisk så det är lite tveksamt. Dessutom vill jag laga mat själv. Att sitta sysslolös i 16 timmar på julafton lockar inte direkt.
  • klyban
    Anonym (solo quist) skrev 2023-12-02 15:27:27 följande:
    Jag älskar julmat men

i år blir jag helt ensam på jul. Jag separerade från min sambo på sensommaren, barnen kommer vara hos honom på jul. Andra i min familj reser bort i år, ingen är hemma. 

Jag har inget emot att vara ensam på jul, kommer sakna att ha barnen här så klart men annars. Den stora funderingen jag har är just julmaten. Jag är så van vid att laga mat för många till jul och att saker går åt men ensam? Jag skulle inte ens äta en liten sillburk själv men jag vill hemskt gärna ha sill. Det är ju ingen idé att göra en julskinka som väger mindre än 2 kg, det är slöseri med energi. Och massa andra tankar jag har. Köttbullar måste vara i alla fall 500 gram köttfärs för mindre går inte att köpa. Bröd måste bakas så jästen används upp. Och så vidare

Ni andra som är ensamma eller kanske 2, hur gör ni med julmaten`? Vad har ni valt bort? Vad köper ni istället för något annat? Delar ni upp det så ni kanske äter någon del av julbordet till lunch och en annan till middag?

Giv mig alla edra tips!

Gå på julbord är ett alternativ, så har man avklarat julmaten.

Sen annars julskinkan går ju ha på mackan, eller göra någon pastasås med den eller någon annan skinkrätt
    Bröd går frysa in, men annars känns inte det som direkt betungande och slänga delar av en 3,5:- jäst.
    Köttbullar måste vara helt omöjligt att inte äta upp, kanske om du har konstig saker i som.
    Men vi gör simpla köttbullar med salt och peppar bara, och sen går dessa steka upp och göra tex köttbullar och spagetti eller annan rätt med köttbullar.

När vi var små och alla bodde hemma, så åt vi julmat flera dagar i rad.
    Nu senare år ser jag till så det blir typ max 2ggr eget och sen brukar dom bjuda på en jullandgång på jobbet.
    Finner detta mer än nog.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (?)

Jag hade kollat lite om det finns någon organisation som ordnar julfirande för ensamma.  I många städer finns det

Annars hade jag gjort två små burkar sill, gravat en liten bit lax, gjort köttbullar, lussebullar, köpt några skivor skinka, revben. Hade blivit mat för många dagar och det som inte går åt hade jag fryst in.  

• Anonym (?)

Eventuellt hade jag bakat en del favoritkakor och gett bort mycket. Behållt lagom till mig själv

• Anonym (Abc)

Vi är visserligen familjen men man äter ju inte så mycket på fyra heller plus att vi vill ha en jul utan krav så vi köper allt färdigt utom köttbullarna. 

Liten burk sill (är bara en i familjen som äter sill) som räcker över julhelgen), litet paket färdigskivad julskinka (också bara en som äter), litet paket färdig gravlax, liten burk färdig rödbetssallad. Koka potatis och ägghalvor samt laga ordentligt med köttbullar så det räcker till nyår.

Så mitt råd är väl helt enkelt att köpa allt färdigt utom köttbullar och duka upp en riktig myshjul med tända ljus och ta hand om dig själv.

• Anonym (Singel)

Jag gör den julmaten jag gillar mest sen fryser jag in allt jag inte hinner äta i tid exempelvis bröd. Det finns färdigskivad julskinka att köpa en förpackning brukar vara runt 200 gram satsa på det. 

Efter jul får man äta rester sillen kan man exempelvis äta med kokt potatis och gräddfilssås. Man kan äta köttbullarna med makaroner eller potatismos. Brödet tinar man allt eftersom och har till frukost (med julskinka)

Istället för en stor gräddost köper jag babyBell jag tycker det är lika gott. 

• Anonym (Frossa)

Jag har förstått att Julen numer handlar om att trycka i sig en massa mat snarare än att bry sig om andra, så jag går all in och frossar den högtid på året då det är "kutym" att göra det. Så kan man känna sig som en riktigt mätt och bukstinn egoist.

• Tow2Mater

En burk sill håller ju månader i kylen, ät resten till påsk :)

Min julmat håller sig till just en burk sill och om det finns, tre påsar frysta lussekatter, om jag bara kan ta mig iväg till IKEA och köpa dem. Måste övervinna latheten nån kväll. Och beställa Cadbury chokladägg, som är min jultradition som faktist även de andra äter.

Satsa på ett fåtal saker du absolut vill ha, skippa resten.

Svar på tråden Jag älskar julmat men