• Anonym (Björk Lönn Asp)

Varför sitter spiralerna plötsligt inte kvar?

Jag har haft spiral i stora delar av mitt vuxna utan problem, men plötsligt stöter jag ut den ena spiralen efter den andra. Har testat flera olika sorter, nu senast en hormonspiral. Har fött tre barn och är 40+.

Någon som varit med om något liknande? Vad berodde det på? Hur löste det sig?

• Svar på tråden Varför sitter spiralerna plötsligt inte kvar?
  • Anonym (Patricia)

Min barnmorska berättade för mig att det beror på kraftigare sammandragningar i livmodern och just speciellt vid mens/blödningar som är rikliga.  Oftast i samband med övervikt.
    Du blir äldre och blödningar kan bli värre med tiden ju närmare Du kommer klimakteriet.  Jag fick sluta med spiral just därför att jag stötte ut flera stycken ju äldre jag blev oavsett om det var koppar eller hormonspiraler. 
    Kan vara värt och kanske ta en undersökning hos gynekolog och se hur din livmoder mår. 

• Anonym (Maya)

Vad jobbigt! Du kanske kan prova p-stav istället? 

• Anonym (Björk Lönn Asp)
    Anonym (Patricia) skrev 2023-12-04 12:30:04 följande:

Min barnmorska berättade för mig att det beror på kraftigare sammandragningar i livmodern och just speciellt vid mens/blödningar som är rikliga.  Oftast i samband med övervikt.
    Du blir äldre och blödningar kan bli värre med tiden ju närmare Du kommer klimakteriet.  Jag fick sluta med spiral just därför att jag stötte ut flera stycken ju äldre jag blev oavsett om det var koppar eller hormonspiraler. 
    Kan vara värt och kanske ta en undersökning hos gynekolog och se hur din livmoder mår. 

Tack för svar! 😊 Det är det som är så märkligt, jag hade inte mens när min senaste spiral stöttes ut och jag är inte det minsta överviktig heller. Nu har jag satt in en ny spiral och kollat med ultraljud att den verkligen är rätt placerad, men åker den också ut blir det en utredning hos läkare.
Svar på tråden Varför sitter spiralerna plötsligt inte kvar?