Inlägg från: Anonym (föratt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (föratt)

Detta med VAB

Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:25:50 följande:
    Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

För att det är rimligt att en förälder ska kunna ta hand om alla sina barn. Även när de är sjuka eller har extra behov. Om ni inte kan det så får ni söka avlastning, eller att en förälder är hemma utan ersättning för att stötta upp föräldern som inte mäktar med.
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:41:14 följande:
    Men då borde man ju inte få vabba alls heller? 
    Hur menar du nu? 

Vabbar gör man om barnet inte kan vara på förskolan och föräldrar som jobbar måste vara hemma från jobbet. Barnet är ju inte ensam hemma?
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:46:52 följande:
    Det är ju inte bara en fråga om att mäkta med för egen del - just nu sover jag ungefär 3 h per natt och ammar heltid då barnet vägrar flaska. Barnet vägrar också ligga ensam. Att då kunna gr ett sjukt barn det det behöver är ju inte helt möjligt.
    Det är väl typiskt en fråga om att mäkta med? Och grunden är väl att man bör klara av att ta hand om de barn man skaffar sig.

Om det är så tungt att ta hand om dem så kanske den andra föräldern får vara hemma utan ersättning.
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:26:34 följande:

Fast det är ju inte vabb, så att säga.

Jag är på riktigt rädd att jag av trötthet kommer missa min tvååring som av sjukdom är vingligare än vanligt men ändå vill utmana sig själv, så han ramlar från något bord eller så där hsn ska upp och klättra, för att jag ammar min lilla och inte snabbt kan lägga bort barnet. Har säkrat upp allt jag kan men tvååringar är kreativa. 

Så jag är mest rädd att någon ska skada sig för att jag helt enkelt inte räcker till. Har ångest om kvällsrna och ligger och försöker tänka igenom hur jag ska säkra saker och klara nästa dag.

Jag har heller ingen avlastning att få. Mannen kan inte jobba hemma, har ingen annan släkt som kan hjälpa.

Och jag ber verkligen uppriktigt om ursäkt om det sticker i någons ögon, jag är bara trött och det har varit otroligt mycket sjukdom sen bebisen kom - någon har varit sjuk nästan hela tiden. Antingen bebisen så jag inte kan sova eller blir nerkräkt regelbundet eller det stora barnet så jag inte får vila om dagarna. Eller båda. Eller jag.

Jag visste heller inte om reglerna innan  vi skaffade andra barnet, men jag kan erkänna att jag trodde att det skulle kunna vara något lite enklare än precis såhär. 

Om DU är så illa däran av att vara tvåbarnsmamma så kanske du ska vara sjukskriven så kan pappan ta över föräldraledigheten några dagar.
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:23:54 följande:
    jag lever redan på mackor och fil.

sätter jag lillen i babysittern skall den stora dit och kravla över lilla. Som en magnet. 
    Är pappan inte hemma ens utanför sin arbetstid alltså? Eller varför kan han inte ta barnen på kvällen, eller andra tider så att du kan få äta och vila? Kan han inte laga mat när han är hemma ens? Och kanske lite extra så att du kan värma lite rester på dagen?
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:27:17 följande:
    Ja kanske. Det är inte enkelt med en högintensiv 2-åring och en liten som jag inte kan lägga från mig. Bär eller ammar konstant. Enda paus är blöjbyte. Äter min fil vid skötbordet på 3 min.
    Nej, enkelt är det inte. Det vet jag också från den tiden när mina barn var små.
    Men man klarar det, man får liksom bara lov att klara det.

Och visst kan du lägga ifrån dig bebisen, det blir skrik och protester såklart, men det är inte skadligt för bebisen att skrika och vara missnöjd några minuter för att du ska få äta.
  • Anonym (föratt)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 11:45:54 följande:

Bebis somnar på kvällen så då sover jag.

Äter rester med ja.

Det jobbiga r ju nu när stora r sjuk och hemma. 

Nu har lilla amma tklart så nu kan kah inte svara mer.

Så du äter annat än mackor och fil alltså? Bra, du behöver näring för att orka!

Och pappan är hemma och kan hjälpa dig när han inte arbetar? 

Det är jobbigt, ingen tvekan. Men fortfarande inget man inte förväntas klara av. Och fortfarande inget som skattepengar ska sponsra bara för att det är tungt en period med stå småbarn.
  • Anonym (föratt)
    Anonym (.) skrev 2023-12-05 13:19:47 följande:
    Då behövde man inte bli sjukskriven från dag 1, kanske är så nu men som jag skrev var det ett tag sedan som jag själv hade småbarn. Min man tyckte det var självklart att vara hemma när jag var så utmattad att jag knappt höll mig på benen. Jag bara sjukanmälde mig till Försäkringskassan. 
    Och det kan vara rimligt, om ena föräldern är sjuk så tar den andra över föräldraledigheten.

Men det är inte samma sak som att en förälder ska vabba 2-åringen för att den föräldralediga föräldern inte orkar ta hand om båda sina barn samtidigt. 
Svar på tråden Detta med VAB