• Anonym (A)

Detta med VAB

Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:41:14 följande:
    Men då borde man ju inte få vabba alls heller? 

Vad menar du? I normala fall förlorar man inkomst eftersom man är på arbetet men måste stanna hemma. I ert fall finns redan en vårdnadshavare hemma. Så den som arbetar behöver inte vabba.

Om två barn är är sjuka och båda föräldrarna arbetar, tror du då att båda får vabba? 

• Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:46:52 följande:

Det är ju inte bara en fråga om att mäkta med för egen del - just nu sover jag ungefär 3 h per natt och ammar heltid då barnet vägrar flaska. Barnet vägrar också ligga ensam. Att då kunna gr ett sjukt barn det det behöver är ju inte helt möjligt.
    Hur löser ni det då? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 14:46:52 följande:

Det är ju inte bara en fråga om att mäkta med för egen del - just nu sover jag ungefär 3 h per natt och ammar heltid då barnet vägrar flaska. Barnet vägrar också ligga ensam. Att då kunna gr ett sjukt barn det det behöver är ju inte helt möjligt.
    Fast det är ju just det är, en fråga om att mäkta med. Det är ju därför du vill att pappan också ska vara hemma.
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:17:05 följande:

Jo men då borde man ju (med logiken att man ska kunna ta hand om de barn man har) ha löst det så att om barnet blir sjukt kan man vara hemma.

Jag är inte emot tanken att man ska kunna ta hand om de barn man har, däremot tycker jag det ibland känns lite konstigt med hur systemet är uppbyggt.

Eller ja, egentligen är jag väl mest otroligt trött efter att ha vabbat en kräksjuk tvååring samtidigt som jag är föräldraledig för en kräkbebis på två månader, som jag inte vill ska smittas av min kräksjuka tvååring. Båda barnen med behov att vara nära mig. Som sover 3 h per natt ungefär.
    Och saknar avlastning av annan släkt.

Men då kan ju din man hjälpa dig. Varför gör han inte det? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-04 19:42:16 följande:
    Alla jobb är inte bara att vara hemma från. Jag skulle önska det, men det har visat sig att VAB är helt okej med arbetsgivaren men att vara hemma och avstå lön och ersättning är det inte. Och jag vill ju helst inte att han ska riskera jobbet.

Jag skulle väl mest bara önskat stt det vore aningens aningens enklare. Så man fick ett lufthål nånstans. Med sjukdomar konstant och HNBbarn är jag ärligt talat bara körd i botten. Jagg hoppas bara det blir lite lättare framöver.

Fast hans arbetsgivare vet ju inte om han anmäler vab eller inte. Så det är bara att lägga in om vab. 

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2023-12-04 19:51:29 följande:

Anonym (A): Självklart vet också arbetsgivaren om man lägger in vab. 

Är själv arbetsgivare och jag kan inte se vad anställda lägger in på FK. 

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2023-12-04 20:24:15 följande:
    Nej, men du ser vad den anställde lägger in hos dig och du kan även bli uppringd av fk som undrar om det stämmer att medarbetaren har tagit vab. 
    Ja, det ser jag. Men om TS man inte lägger in hos FK så kommer de aldrig att ringa hans arbetsgivare. Då fuskar han inte. Han får ju vara ledig för vård av barn av sin arbetsgivare. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-05 00:20:33 följande:
    Det har jag inte sagt. Får en vabba som skäl för ledighet på jobb om den andra är föräldraledig alltså?

Ja, eftersom han vabbar när han är hemma. 

Reglerna om att två inte får vabba finns hos Försäkringskassan, inte hos arbetsgivaren. 

• Anonym (A)
    Anonym (Va?) skrev 2023-12-05 05:52:29 följande:
    Man kan ljuga, det kan man alltid.
    Om man är oärlig vill säga.

Hans ag vet väl att du är hemma och är ledig om dagarna?
    Jag hade då inte vågat fuska som din partner, kommer lögnen fram så blir det klassat som olovlig frånvaro. Det kan sluta illa.
    Fel. Han är hemma för vård av sjukt barn, vilket han har rätt till.

Däremot får han inte någon ersättning från FK. 
Svar på tråden Detta med VAB