Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Hjälp får inte sova pga amning

EpicF skrev 2023-12-05 19:12:13 följande:
    Så nu helt plötsligt har ni börjar gå upp 05-05.30 vilket är en rätt normal tid. Tidig med fortfarande  normal. 
    Jag är ju vaken 0330-05/0530 och växlar mellan att försöka söva med amning eller med vyssning av klagande barn. Så det är inte direlt att jag vilar.
  • Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2023-12-05 19:25:20 följande:
    Det ändrades snabbt må jag säga...
    Vad är skillnaden om jag är vaken och försöker få barnet stt somna om med amning eller om jag och barnet är vakna i ett annat rum då?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-05 22:08:42 följande:
    Om bebisen inte gnäller efter amning vad är då problemet? Somna om! 
    Bebisen gnäller och skriker när den inte somnar om där kl 0330-04. Läs vad jag skriver!
  • Anonym (Trött)

Nu har vi vsrit uppe sen 0230 med amning och försök till omnattning. Gick isäng 1830. 

Men ni ksnske tycker jag sover då iom stt vi är kvar i rummet?

• Anonym (Trött)
    Så nu helt plötsligt har ni börjar gå upp 05-05.30 vilket är en rätt normal tid. Tidig med fortfarande  normal. 
    Nu har vi vsrit uppe sen 0230 med amning och försök till omnattning. Gick isäng 1830. 

Men du kanske tycker jag sover då iom att vi är kvar i rummet?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ojdå) skrev 2023-12-06 07:54:37 följande:

Så du har möjligheten att sova mellan 19-04 (give and take). Utan uppvak? 

Vilken dröm det hade varit. Jag förstår att det är drygt att vakna tidigt och göra dag men hade jag fått möjligheten att sova 8-9 timmar utan att bli väckt så hade hade jag tackat och tagit emot. Vid 3 månader vaknade bägge mina var och varannan timme. Med det sagt så betänk att detta är en begränsad period. Det kommer bli bättre. Din liten är fortfarande väldigt liten än och har inte hittat sina sömnrutiner än :)

Läser ingen tråden?

Nej. Inte utan uppvak.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Lagom anpassning) skrev 2023-12-06 08:21:58 följande:

Jag förstår att det är jobbigt, och rent krasst så är det bara att "jobba med* att försöka få situationen lite mer anpassad till vad som fungerar i vardagen.

Jag tänker att man som förälder faktiskt letar efter de där sakerna som löser situationen liite bättre och att det går åt båda håll med de små.

Efter att ha sovit några år nu och "bara " blivit väckt någon gång i veckan, kan jag med rätt stort självförtroende säga att det faktiskt bara är att acceptera vissa saker och jobba med det som fungerar.

Jag läser att du får obruten sömn innan midnatt och tänker att det är en toppen kompromiss med en 3 månaders. Vidare är dagsljus reglerande för sömn. Precis som vi morgontrötta  gärna ska ha dagsljus på morgonen, ska de morgonpigga gärna ha mörker på morgonen och dagsljus vid 15-18.

Grattis till ett barn som kommer att komma upp på morgonen i skolan... Och inte orka festa med nnattugglorna

Dagsljus vid 15-18 är ju en utmaning nu. Kanske det som spökar med.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 10:21:43 följande:
    Nej, varför skulle jag eller andra tro att du sover bara för att du är i sovrummet och du skriver att ni varit uppe sedan 02.30? Men å andra sidan så kan du mycket väl ha sovet men du var iallefall uppe vid 4-tiden. 

Det är en fas ditt barn går igenom, det går över. 
    Du anklagade mig för att ha ljugit om tiderna.
  • Anonym (Trött)
    Här.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 11:21:35 följande:
    Nej, Varför skulle jag det. 

Det var du själv som skrev att ni gick upp 05-05.30. 

Och även du som skrev att ni varit vaken sedan 02.30
    Att gå upp är inte samma som att ha sovit till en viss tid.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 11:45:09 följande:
    Påstod jag det?n

Kan du annars förklara vad du menade med att jag ju fick sova till 5-530? 

Du skrev: ? Så nu helt plötsligt har ni börjar gå upp 05-05.30 vilket är en rätt normal tid. Tidig med fortfarande  normal. ?

Jag har aldrig påstått att jag fått sova till 5-530. Att gå upp då är en normal men tidig tid men det är onormalt att varje natt vara vaken från 0330 -04 till dess.

Så vad menade du med kommentaren?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Juli) skrev 2023-12-06 08:09:38 följande:

Då har du ju sovit tillräckligt iaf. Men jag förstår att det är skitjobbigt med så sned dygnsrytm. Bebisar ändrar vanor titt som tätt. Förmodligen kommer dygnsrytmen ändras. Så ha förtröstan!

I ditt fall hade jag försökt hålla bebisen vaken lite senare för varje kväll (typ en kvart i taget) och se om det går. Kanske funkar det om bebisen får en tupplur under sen eftermiddag. Att ni söver vid 17 och väcker efter en halvtimme/timme. 

Ja precis. Så sned dygnsrytm är väldigt kämpigt i längden eftersom man är trött på fel tider på dagen då.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 12:27:32 följande:
    Det var du själv som skrev det. 
    Jag har inte skrivit att jag fått sova till 05-0530. Sluta ljug.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Lagom anpassning) skrev 2023-12-06 12:40:00 följande:
    Ja, det är ju en utmaning nu för alla att just få någon halvtimme dagsljus per dag. Det viktiga är att inte ha dagsljuset för tidigt på morgonen, utifrån att det triggar en tidigt uppvaknande hos vissa.

På samma sätt som vissa behöver tända lampan tidigt och försöka få som på förmiddagen, är det bra för vissa att faktiskt försöka flytta dygnet rätt igenom.

Med detta sagt vill jag åter vara tydlig med att man får ta en sak i taget med de små. Vissa barn är hemska på nätterna.
    Prblemet nu är ju att kunna vara människa för resten av familjen. Går jag upp 0330 är jag ju väldigt trött tre timmar före normalt så att säga och mina mattider blir också helt knasiga.

Jag hoppas bara det vänder relativt snart. Kan absolut vakna 05, men när det blev 0330 börjar det kännas som jag lever ett parallellt liv.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 13:00:26 följande:
    Nej, det har inte jag heller skrivit. Jag påpekade att du skrev att ni nu gick upp 05-05.30 istället för 03.30. Vilket ju borde vara en framgång. Eller? 
    Nej? Skillnaden är ju bara att jag har ett vaket och därefter gnälligt och skrikande barn i sängen och försöker natta om där, eller att jag sittammar på sångkanten istället för i soffan. Absolut ingen skillnad alltså.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Klara) skrev 2023-12-06 15:02:50 följande:

När min yngsta var liten fick jag gå upp vid halv fyra i flera år,  han sov helt enkelt inte längre än så på morgonen. 
    Dock sov han middag en timme minst varje dag, som tur var. 

Så var det tills han var två,  kanske tre år. 
    Sen kompenserade han det med att sova till lunch så fort tillfälle bjöds tills han var närmare tjugo.  Halvt omöjligt att få upp ungen till skolanunder tonåren. 

Nånstsns är det ändå trösterikt att läsa att man inte är ensam.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Klara) skrev 2023-12-06 16:39:30 följande:
    Nej, inte var det roligt att gå upp så tidigt inte.
    Men allt har sin tid.

Det kommer en dag när du ser tillbaka på detta och ändå skrattar lite åt minnet, att du verkligen fixade det.

Positivt tänkande! 

Tack! Jag är rätt van att funka med sömnbrist sen innan men inte att just justera dagarna på ett sånt extremt sätt.

Märker att det är en enorm skillnad hur dagarna känns om jag tex varit uppe mkt nattetid men får sova kl 5-6 mot läget nu när det inte blir mer sömn efter kl 330-4. Det är säkert mkt psykologi i det men just att vakna från sömn normal tid gör en otrolig skillnad för mig av nåt skäl även om antalet timmar är desamma.

• Anonym (Trött)
    Aliona skrev 2023-12-06 20:43:56 följande:
    Men kan inte pappan ta hand om barnen på morgonen innan jobbet då så att du får sova lite av vargtimmarna? Hur dags går han upp och hur dags går han till jobbet?
    Går upp 06, åker 0615, så nej. 
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 20:59:31 följande:
    Då kan han gå upp en timme tidigare och ta bebisen så att du får sove den timmen. Eller 1.5h tidigare.

Det är väl hans barn också?
    Klassiskt FL, skamma pappan.

Går han upp tidigare vaknar vårt andra barn som han nattar ensam och som samsover med honom, ofta på honom. 
  • Anonym (Trött)
    Aliona skrev 2023-12-06 22:05:36 följande:

Varför inte. Det äe bara en-en och en halv timme skillnad för honom, så han kan gå upp lite tidigare, ta hand om bebisen så du får sova lite. Han ska ju ändå upp.

Som sagt, så gjorde vi när en jobbade och den andra var föräldraledig. Man måste hjälpas åt om man ska klara den kämpiga tiden. 

Han gör redan det genom att ta allt på kvällarna några timmar. 

Och som sagt. Går han upp vaknar vårt andra barn.

Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning