• Anonym (Sinnes)

Var på tidslinjen placerar vi Mio...

Och Ronja?

Jag och 2 kompisar är i planeringsstadiet av vårt gymnasiearbete som är ganska stort. Vi ska tillsammans göra 12 historiskt riktiga outfits baserade på Astrid Lindgrens böcker. Sånt som karaktärerna verkligen kunde ha klätt sig i alltså, inte film/teaterkostymer. Men vi har stött på problem med Ronja och Mio. Ronja utspelar sig väl "på medeltiden" men medeltiden sträcker sig ju över flera århundraden och modet stod inte stilla. Vad gäller Mio så finns samma slags fundering men också ramhistorien/"nutiden".

De andra berättelserna var mycket lättare att placera i tiden. 

Någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Var på tidslinjen placerar vi Mio...
  • Anonym (Fia)

Ronja hade jag lämnat utanför projektet eftersom den utspelar sig i en sagovärld. Bosse (Mio) bor ju i Sthlm först. Boken är skriven 1954, så jag hade utgått från att den utspelar sig då.  

Jättekul projekt förresten! Jag hade så gärna varit med! :) 

• Anonym (Fia)

Och Landet i fjärran är ju också en sagovärld, precis som Nangiala, och kan därför inte tidsbestämmas. Så tänker jag iaf. 

• Anonym (Sinnes)
    Anonym (Fia) skrev 2023-12-05 16:55:14 följande:

Ronja hade jag lämnat utanför projektet eftersom den utspelar sig i en sagovärld. Bosse (Mio) bor ju i Sthlm först. Boken är skriven 1954, så jag hade utgått från att den utspelar sig då.  

Jättekul projekt förresten! Jag hade så gärna varit med! :) 

Vi ska ha ihop 12 outfits så vi vill försöka få ihop en tidslinje med alla/nästan alla och sen välja vilka vi faktiskt gör. Om vi inte lyckas få med alla på tidslinjen är det ok men vi har inte gett upp än.

Jag tycker också att det var en jättebra idé av min kompis. Jag ser så fram emot detta. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Sinnes) skrev 2023-12-05 17:32:40 följande:
    Vi ska ha ihop 12 outfits så vi vill försöka få ihop en tidslinje med alla/nästan alla och sen välja vilka vi faktiskt gör. Om vi inte lyckas få med alla på tidslinjen är det ok men vi har inte gett upp än.

Jag tycker också att det var en jättebra idé av min kompis. Jag ser så fram emot detta. 
    Lycka till och ha så roligt!, hälsar en som jobbar med historisk textil och också gjorde ett dräkthistoriskt projektarbete på gymnasiet. :) 
  • Anonym (orion)

Ronja skulle jag placera tidig medeltid 1100-1200. Finns lite kristna referenser, Helvetesgapet t.ex, så efter kristendomens införande ca 1100, men fortfarande rätt så laglöst som det var innan striden mellan Svear och Götar tog slut ca 1250. 

Det finns också stenhus i Ronja, så efter vikingatiden som tog slut 1050.

Mio skulle jag placera lite senare i högmedeltid 1200-1300 pga Riddar Kato.

• Anonym (M)
    Anonym (orion) skrev 2023-12-05 18:01:57 följande:

Ronja skulle jag placera tidig medeltid 1100-1200. Finns lite kristna referenser, Helvetesgapet t.ex, så efter kristendomens införande ca 1100, men fortfarande rätt så laglöst som det var innan striden mellan Svear och Götar tog slut ca 1250. 

Ronja = sagovärld. Går bort. 

Mio/Bosse levde i Stockholm på 1950-talet, inte något 1200-1300-tal där. 
  • Anonym (E)

Mycket av Astrid Lindgrens arbete är fantasy. Dvs tidlöst.

Lättare med berättelser som Saltkråkan, Bullerbybarnen och Rasmus på luffen och tex Madicken.  

• Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2023-12-05 18:57:26 följande:

Lättare med berättelser som Saltkråkan, Bullerbybarnen och Rasmus på luffen och tex Madicken.  

Vilket också är Astrid Lindgren
  • Anonym (Sinnes)
    Anonym (orion) skrev 2023-12-05 18:01:57 följande:

Bra resonemang. Tack. 
  • Anonym (Sinnes)
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 18:15:00 följande:
    Ronja = sagovärld. Går bort. 

Mio/Bosse levde i Stockholm på 1950-talet, inte något 1200-1300-tal där. 
    Fast är Ronja egentligen mer sagovärld än Nils Karlsson-Pyssling, Lustiggök, En natt i Maj eller Sunnanäng? Eller för den delen Mio min Mio? Det är en debatt vi har haft flera gånger. 
  • Anonym (Sinnes)
    Anonym (E) skrev 2023-12-05 18:57:26 följande:

Jag skulle vilja säga precis tvärt om att det mesta är förankrat i verkligheten, ibland med fantastiska inslag. Bara tre skulle jag kalla ren fantasy och tidlöst är inte riktigt samma sak som fantasy. Du kan till din lista över icke-fantasy lägga till Emil, Lotta, Kalle Blomkvist, de flesta av småsagorna. Pippi och Karlsson plus resten av småsagorna är också just verklighet med fantastiska inslag. Sen vet jag inte om det är så många kvar. Jag har aldrig läst Katti-böckerna och böckerna om barn i olika länder känns inte aktuella direkt. 

Egentligen är detta inte så intressant för vårt projekt men som litterär diskussion är det ju det.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Sinnes) skrev 2023-12-05 19:30:52 följande:
    Jag skulle vilja säga precis tvärt om att det mesta är förankrat i verkligheten, ibland med fantastiska inslag. 

Håller med. Men jag tycker att just Ronja har mycket liten verklighetsförankring jämförelsevis. Mio min Mio börjar i en väldigt realistisk miljö innan det dyker upp en annan värld. 

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 19:10:18 följande:
    Vilket också är Astrid Lindgren
    Eeeh ja det var ju därför jag nämnde dem. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Sinnes) skrev 2023-12-05 19:30:52 följande:
    Jag skulle vilja säga precis tvärt om att det mesta är förankrat i verkligheten, ibland med fantastiska inslag. Bara tre skulle jag kalla ren fantasy och tidlöst är inte riktigt samma sak som fantasy. Du kan till din lista över icke-fantasy lägga till Emil, Lotta, Kalle Blomkvist, de flesta av småsagorna. Pippi och Karlsson plus resten av småsagorna är också just verklighet med fantastiska inslag. Sen vet jag inte om det är så många kvar. Jag har aldrig läst Katti-böckerna och böckerna om barn i olika länder känns inte aktuella direkt. 

Egentligen är detta inte så intressant för vårt projekt men som litterär diskussion är det ju det.

Pippi och Karlsson är fantasy för mig i alla fall. Det är knappast realism med en urstark flicka och en flygande liten gubbe. 

Lycka till med kläderna i alla fall! 

• Anonym (orion)

Tycker inte att Ronja är fantasy på samma sätt som Ringarnas Herre och liknande. Själva rumpnissarna må vara fantasi, men miljön och stämningen i historien är tydligt inspirerad av verkligheten som den var när järnåldern där alla egentligen var med i laglösa rövargäng övergick till medeltid. Ronjas vägran att efterträda sin far som rövarhövding och freden som slöts mellan rövarsläkterna är symboliska beskrivningar av denna utveckling. Astrid Lindgren kunde sin svenska historia.

• Anonym (Fia)
    Anonym (E) skrev 2023-12-05 21:35:42 följande:

Pippi och Karlsson är fantasy för mig i alla fall. Det är knappast realism med en urstark flicka och en flygande liten gubbe. 

Lycka till med kläderna i alla fall! 

Just karaktärerna Pippi och Karlsson är ju sagofigurer, men de är placerade i en mycket realistisk miljö med rätt tydliga tidsmarkörer. Många böcker är ju skrivna så. Harry Potter, Magiska bokhandeln, Oändliga historien, Handbok för superhjältar och Percy Jacksson mfl. 
  • Anonym (E)
    Anonym (orion) skrev 2023-12-05 22:03:28 följande:

Tycker inte att Ronja är fantasy på samma sätt som Ringarnas Herre och liknande. Själva rumpnissarna må vara fantasi, men miljön och stämningen i historien är tydligt inspirerad av verkligheten som den var när järnåldern där alla egentligen var med i laglösa rövargäng övergick till medeltid. Ronjas vägran att efterträda sin far som rövarhövding och freden som slöts mellan rövarsläkterna är symboliska beskrivningar av denna utveckling. Astrid Lindgren kunde sin svenska historia.

Det finns bokstavligen ett 20-tal olika sorters fantasy-berättelser. Det finns exvis historical fantasy som är förankrad i historien alternativt liknar en historisk period samt har inslag av magiska/övernaturliga element.
  • Anonym (E)
    Anonym (Fia) skrev 2023-12-06 08:40:48 följande:
    Just karaktärerna Pippi och Karlsson är ju sagofigurer, men de är placerade i en mycket realistisk miljö med rätt tydliga tidsmarkörer. Många böcker är ju skrivna så. Harry Potter, Magiska bokhandeln, Oändliga historien, Handbok för superhjältar och Percy Jacksson mfl. 
    Absolut. Därför är det säkert lättare att hitta kläder som passar till de böckerna. Men de är definitivt fantasy. 
Svar på tråden Var på tidslinjen placerar vi Mio...