• Anonym (Blod)

7 åringen kom hem med blod i trosan nu

Dottern fyller 7 om några månader. Idag när vi kom hem sa hon mamma å att jag skulle följa med in på toa. Swn visade hon sina trosor och det var blod i dem. Jag frågade om det hänt nåt på skolan å efter ett tag sa hon att hon åkt pulka å slagit sig. Sen sa hon att vi inte fick prata med någon om det. Hon har varit rätt ledsen med. Klart så blir man ju panikslagen och undrar vad det är som hänt. 
    Vad gör man? 

• Svar på tråden 7 åringen kom hem med blod i trosan nu
  • Anonym (Lisan)

Kontaktar VC.
    Hon kan ha slagit sig men det finns ju också flickor som går in i en väldigt tidig pubertet. Tänker att det också kan vara bra att kolla upp tex UVI.
    Om allt det kan uteslutas så kanske en undersökning behöver göras.

• Anonym (Mor)

Börja med att titta om såret behöver vård. Om det skulle vara något misstänkt kan du fotografera som bevis. Du kan ju fråga om hon själv vill se hur det ser ut, som orsak till att fota (mitt barn har själv bett om det en gång efter att ha slagit sig på en klätterställning). 

Pratar hon obehindrat om snippan hemma eller är det en lite pinsam kroppsdel för henne? Om hon tycker att det är skämmigt att prata om snippan kan det ju vara därför hon inte vill att någon annan får veta, att snippan är privat helt enkelt. 

Om du är orolig att någon medveten ska ha gjort henne illa så finns ett fint material som heter Stopp, min kropp! Där finns bla rådet att lära sitt barn skillnaden på bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är pirriga och spännande - vad hon gjort till dig i julklapp tex. Dåliga hemligheter känns jobbiga och gör en orolig. Dåliga hemligheter ska sluta vara hemligheter. De ska man berätta för någon - även om man lovat att inte säga ngt och det gäller också om en vuxen sagt att man inte får berätta. 

• Anonym (M)

Man skriver inte på familjeliv först av allt utan man tar kontakt med vc/lätt akut beroende på hur allvarligt det är för stunden och man tar också kontakt med polisen. 

Sedan kan du också fundera på att göra en orosanmälan på dig själv efter ditt agerande. 

• Anonym (Blod)

Så du menar jag ska ringa polisen för att hon har blod i trosan? Å göra en polisanmälan?

• Anonym (M)
    Anonym (Blod) skrev 2023-12-05 18:30:25 följande:

Så du menar jag ska ringa polisen för att hon har blod i trosan? Å göra en polisanmälan?

Självklart, om det aldrig har hört förut. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 18:34:57 följande:
    Ringer du polisen varje gång ditt barn fått ett sår? Man kan få sår på snippan av helt vardagliga saker som trädklättring eller pulkaåkning. Det har hänt både mig och mitt barn. Polisen ringer man om man tror att ett brott har begåtts, inte om ett barn gjort sig illa. 
  • Anonym (Valerie)

Låter som tidig mens. Men oavsett så måste det kollas upp. Ge henne en stor kram.

• Anonym (M)
    Anonym (Mor) skrev 2023-12-05 18:39:21 följande:
    Ringer du polisen varje gång ditt barn fått ett sår? Man kan få sår på snippan av helt vardagliga saker som trädklättring eller pulkaåkning. Det har hänt både mig och mitt barn. Polisen ringer man om man tror att ett brott har begåtts, inte om ett barn gjort sig illa. 
    Om mitt barn kommer hem med blod i trasorna, rädd och inte vill prata om det som har hänt då hade jag tagit kontakt med både polisen och vc alt akuten/lätt akut. Jag hade inte frågar på familjeliv vad jag skulle göra. Hade jag gjort det först så jag hade jag även gjort en orosanmälan på mig själv. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mor) skrev 2023-12-05 18:39:21 följande:
    Om mitt barn kommer hem med blod i trasorna, rädd och inte vill prata om det som har hänt då hade jag tagit kontakt med både polisen och vc alt akuten/lätt akut. Jag hade inte frågar på familjeliv vad jag skulle göra. Hade jag gjort det först så jag hade jag även gjort en orosanmälan på mig själv.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 18:34:57 följande:
    Herregud snacka om att förstora upp det hela. Hon kommer ju aldrig våga berätta något intimt för föräldrarna om allt ska polisanmälas. Kan ju faktiskt vara som hon säger att hon på riktigt gjort illa sig. Det är inte ovanligt att barn slår sig, lite mer ovanligt att de blir sår i underlivet men det förekommer också. Jag var 10år när jag fick ett slag med en innebandyklubba av misstag och började blöda tillfälligt. 

Prata med dottern. Kan hon berätta hur det hände? På vilket sätt gjorde hon illa sig? Kan hon förklara på ett trovärdigt sätt hur det gått till eller vad som hänt? 

Var det mycket blod eller var det liten mängd(några droppar eller liknande) kan mängden ha kommit från ett sår? 

Kan ni titta tillsammans och se om ni kan se ett sår och bart blodet kommit ifrån? 

Om det finns ett synligt sår som inte behöver sys/läggas om hade jag tagit det lugnt och pratat med henne och sett om hon håller sin historia konsekvent och inte ändrar den. Och pratat om det även i morgon och se om hon säger samma sak då. Då stämmer det mest troligt att det var en olycka och att hon faktiskt gjort illa sig av misstag/olycka. 

Händer det bara 1 gång så hade jag inte gjort något av blödningen. Däremot är det återkommande vid ett till tillfälle eller att bldningke inte avtagit och de kommer mer blod och blöder även imorgon hade jag vänt mig till vårdcentralen för en kontroll. 
Svar på tråden 7 åringen kom hem med blod i trosan nu