• Anonym (Masa)

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Tack för den här tråden och alla som delar med sig det underlättar verkligen när man går igenom den här processen.

Jag hade återföring i torsdags 15/2 och min testdag är 5:e mars så är på min ruvardag 3 och nu börjar tiden gå så långsamt 😅 . Borde inte testa dagen vara innan? 
    Hade kramper i magen första dagar men nu känner jag ingenting. 
    Hur går det för er? 

• Anonym (Masa)
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-18 12:44:07 följande:

Masa: Jag hade återföring samma dag som dig och har testdag 28/2 så det var ganska långt tidigare som min testdag var. 

Mm det var stor skillnad. kan det bero på hur gammal embryot är? min var 2 dagars odlad embryo 
    Vågar man testa kring 28/2 undrar jag.

Lycka till all som har börjat med sprutorna det kommer att gå superbra. Jag var jätteorolig för äggplock men man får smärtstillande och det gick verkligen fort och man känner inte smärta. 
    Håller tummarna att vi alla plussar 😍
  • Anonym (Masa)
    BubblanJ skrev 2024-02-19 08:53:51 följande:

Någon som varit med om att mensen försvinner så fort ni började med Menopur? Jag började på mensdag 2 och dag 3 kommer det lite men sen försvann den.
    Det kanske är så det ska vara? Eller är det bara en slump? 
    Brukar ha åtminstone 4 eller 5 dagar vanligtvis. 

Min mens försvann också dagen efter jag började med sprutan (använde Gona-F)  jag läste att det var vanligt  :) 
  • Anonym (Masa)
    EFW skrev 2024-02-21 06:55:57 följande:
    Tar man Fyrmadel i låret? Det lät väldigt läskig 🥺 
    Himla tur jag fått en annan sort som ska tas i magen 😅

Min tant kom äntligen på morgonen, hon skulle kommit i går 😊 Konstig känsla att längta efter mensen och känna pirr när hon äntligen dök upp 😂 Så när kliniken öppnar hänger jag på låset och hoppas få tummen upp om att börja med Gonal F i kväll. Jag ska ta hela 300 enheter, har sett vad ni andra skrivit att ni tar och inser att min dos är ganska hög 😅 Kanske är för att jag är gammal? 🤔

Åhh hade likadan känsla när jag fick min mens Hahah 😍 lycka till ! 

Jag gjorde mitt första IVF försök förra veckan och startade med 225 enheter. Jag är 30 år (haha vet inte om man räknas som gammal). Allt gick jättebra 😍 .

Förra året när jag skulle börja med IVF så hade dem ordinerat 125 enheter men hann aldrig börja med det då jag blev spontant gravid men slutade med tidigt missfall. 

Nu är jag på ruvardag 6 😁, lite blandade känslor men mest glad och ser framemot testdagen!

Jag fick alla mina sprutor i magen enligt det information jag har fått från Sophiahemmet. 

• Anonym (Masa)
    Anonym (Mollie) skrev 2024-02-21 10:52:18 följande:

Imorgon är den officiella festdagen men har testat positivt i över en vecka redan. Är så chockad och glad ☺️
    Gjorde en färsk återföring med ett två dagar gammalt embryo den 8/2 ☺️🥳

Åhh va kul 😍😍 stort grattis! 🤩
    När tog du första testet efter återföringen? 
    Jag hade också färsk  återföring med 2 dagar gammal embryo så det ger mig verkligen hopp när jag läser att det blev positiv för er 🌸

Helt rätt festdag skulle passa perfekt haha 

• Anonym (Masa)
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-20 17:48:54 följande:

Jag glömde bort mig och råkade hjälpa till att skotta lite snö igår (drygt fyra dagar efter återföringen), nojar nu. Det var inga lyft med skyffel utan jag sköt en sådan där skopa (snösläde). Jag blev inte andfådd eller trött, snön var inte så blöt men det var nog ändå som motsvarande ett lyft. Kommer ni ihåg att tänka på det för att man inte ska lyfta hela tiden? Jag glömde totalt bort att jag kanske inte ska skotta snö. 

Usch men det borde inte vara något problem hoppas jag. 
    Efter återföringen sa min klinik att man ska vara försiktigt i en vecka och efter det leva vanligt. 
  • Anonym (Masa)
    EmmyLO skrev 2024-02-21 16:02:56 följande:

Var på äggplock idag. Känner att jag skulle behöva skriva av mig lite...

Personalen på kliniken är supergulliga, men tyvärr hade jag en lite mindre trevlig upplevelse av självaste plocket. Jag uppfattade att det i vart fall delvis berodde på att läkaren inte vågade ge mer morfin på grund av mitt låga blodtryck, vilket är vanligt för mig, men som sjönk ytterligare under självaste plocket, likaså pulsen. Trots att jag var lite dåsig uppfattade jag att det blev lite nervöst i salen, hehe. För att inte skrämma upp er som ska göra ÄP, vill jag betona att det inledningsvis inte gjorde ont alls. För mig började det göra ont först halvvägs igenom och det hade nog inte gjort ont då heller om de hade kunnat ge mig mer morfin.

En stund efter äggplocket kom barnmorskan och berättade att de fick ut åtta ägg. Och jag är såklart glad att det blev några ägg överhuvudtaget (i natt drömde jag att blev noll ägg och låg vaken halva natten därefter) men tror att jag kanske hade för höga förväntningar eftersom de kunde se så många äggblåsor på ultraljudet. Nu är jag väldigt nervös inför kommande stegen; hur många kommer klara sig till frysen, osv... Jag var ganska utmattad efter ÄP och orkade inte ställa alla mina frågor. Typ, varför så många av de normalstora äggblåsorna, i vart fall mer än hälften, var tomma och alltså inte innehöll något ägg?

Vet förresten någon vad som menas när de säger att de fick ut x antal ägg? Är det mogna ägg de menar, eller räknar de med omogna/semi-mogna ägg?

Jag försökte fråga om vi inte kunde göra färsk återföring trots allt, eftersom det inte var så många ägg som väntat. Men det går tydligen inte när man har tagit suprefact. Ska vänta tålmodigt till nästa onsdag när jag får besked om resultatet, samtidigt som jag är så rädd och orolig att de ringer denna vecka och säger att det inte blev något. 

Jag var också lite ledsen när dem sa att dem fick ut Åtta ägg för mig när jag några dagar innan på UL hade 10 äggblåsor. Ännu större besvikelse på återförings dagen så fick jag reda på att 5 ägg blev befruktade med ICSI och bara en utvecklades och delade sig. Trots att båda jag och min man är friska. Det blev inget till frysen.. Men är ändå glad att ett ägg  blev iaf befruktad och man behöver ju inte mer än ett bra embryo som fäster och blir en graviditet.

Håller verkligen tummarna för dig. Jag vet att dagarna går långsammare när man väntar. 
    Jag hittade tröst på det här tråden när jag såg hur många tjejer som är starka och inte ger upp.

heja oss ! ???????? i år ska vi alla plussa 
  • Anonym (Masa)
    EFW skrev 2024-02-21 14:25:56 följande:
    Tack! 🤗

Ja du är ju yngre än mig, men kanske det slår ihop olika aspekter? 

Håller tumma och tår att liten fastnar. Kommer du kunna hålla dig och inte testa innan? 😊
    Jag försöker hålla mig och inte testa tills jag närmar mig testdagens iaf :D 5/3.
    Har känt kramper senaste dagar och lite som mensvärk
    hoppas verkligen att det inte är mens.
    Är på ruvardag 8 nu 
  • Anonym (Masa)
    EFW skrev 2024-02-24 07:53:10 följande:
    Så bra av dig att kunna vänta, jag vet inte om jag hade klarat det 😊 Jag har alltid testat mycket innan 😅

Hoppas det är växtvärk och inte mens verk 😍🤞

Har testat så många gånger senaste åren att jag verkligen inte vågar testa den här gången 😅 

Hade pytterlitet bruna/ ljus blod flytningar igår Kväll är livrädd hoppas att det är implantations blödning eller va det kallas och inte mensen 😅. 

Min mens berkänas komma imorgon hoppas att den håller sig borta. Är på ruvdag 11 vill verkligen testa men vågar inte 🙈 

• Anonym (Masa)
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-25 18:45:25 följande:

Jag är helt darrig, jag tog just ett Clearblue digital pga att jag tyckte att jag kunde ana kanske kanske ett streck när jag testade med RFSU imorse. Gravid 2-3 veckor stod det!! Jag har tagit så ofattbart många graviditetstester sista 2åren (de väller ut ur alla lådor här hemma) och det har inte blivit positivt en enda gång tidigare. 

Omg stort grattis!! 😍😍 
    Vi hade återföring samma dag så ska kanske också våga testa snart! visst hade du testdag 28/2? Min var 5/3
  • Anonym (Masa)

Jag har fått lite brunt/blod och mensvärk. Jag tror att det är kört för mig. 
    Det är ruvardag 12 idag. Känner mig ledsen ena stunden har jag hoppet. Andra stunden är jag helt förstörd och ledsen. 

Så skrämmande att behöva titta varje gång man torkar för o se om det kommit nått färg. 
    Sista dagar har varit som jobbigast för mig. Jag har inte mått så här tidigare i mitt liv. Det är tufft. 
    Sprutorna och äggplock  det hela är smidig process. Men dagarna efter är riktigt jobbiga med oro och osäkerhet.
    Vill verkligen sova och vakna se allt är över. 

Svar på tråden IVF/ICSI 2024