• Anonym (Allergiker)

Luftburen nötallergi finns inte

Luftburen nötallergi finns inte. Det framgår av forskning att det sitter i huvudet hos allergiker, typ som placeboeffekt. Jag är själv kraftigt jordnötsallergisk och vet att jag inte reagerar på luftburet men att jag blir lite stressad av nötter omkring mig. 

Peanuts in the air - clinical and experimental studies - PubMed (nih.gov)

Hur farlig är egentligen nötallergi? - Studio Ett | Sveriges Radio

• Svar på tråden Luftburen nötallergi finns inte
  • Anonym (exakt)
    Anonym (Allergiker) skrev 2023-12-06 09:01:14 följande:
    Luftburen nötallergi finns inte

Luftburen nötallergi finns inte. Det framgår av forskning att det sitter i huvudet hos allergiker, typ som placeboeffekt. Jag är själv kraftigt jordnötsallergisk och vet att jag inte reagerar på luftburet men att jag blir lite stressad av nötter omkring mig. 

Peanuts in the air - clinical and experimental studies - PubMed (nih.gov)

Hur farlig är egentligen nötallergi? - Studio Ett | Sveriges Radio

Jag har också jordnötsallergi och reagerar inte på luftburet. Däremot tycker jag att jordnötter luktar väldigt obehagligt, det går som en konstig rysning genom kroppen om jag luktar på jordnöt. Är allergisk mot andra nötter också, men jag får ingen sån rysning av att lukta på andra nötter. 

Och jag också lite stressad om någon i min närhet äter jordnöt, främst för att jag blir orolig att de ska kladda runt och att jag ska råka få jordnöt i munnen. Jag har fått reaktion av väldigt små mängder och blir lite orolig.
  • Agda90

Nja, det stämmar inte riktigt. Om det är studien från Karolinska du syftar till så kan man inte använda sig av den som om det vore ristat i sten.

Den är baserad på 84 barn och det fanns två barn som fick reaktion!
    84 barn är inte mycket. Vi vet inte bakgrunden av valet av barn och hur allvarlig deras allergi var/är. 

ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

Sista meningen tycker jag borde väcka tankar och funderingar: Man vet inte man tror att risken för allvarlig reaktion är liten

"Mängden protein i luften är så liten att det är osannolikt att det skulle kunna ge upphov till måttliga eller kraftiga allergiska reaktioner, vilket vi alltså heller inte har sett hos någon av studiedeltagarna."

Man vet inte man tror att risken för allvarlig reaktion är liten. Och så är det med majoriteten av studier. Så länge ingen har inkommit med 100% bevis på att något är farligt så är det inte det. Denna studie visar bara att ingen har fått en så pass allvarlig reaktion än men de kan inte veta med all säkerhet att det verkligen är så.

• Anonym (exakt)
    Agda90 skrev 2023-12-06 09:47:38 följande:

Nja, det stämmar inte riktigt. Om det är studien från Karolinska du syftar till så kan man inte använda sig av den som om det vore ristat i sten.

84 barn är inte mycket. Vi vet inte bakgrunden av valet av barn och hur allvarlig deras allergi var/är. 

Sista meningen tycker jag borde väcka tankar och funderingar: Man vet inte man tror att risken för allvarlig reaktion är liten

"Mängden protein i luften är så liten att det är osannolikt att det skulle kunna ge upphov till måttliga eller kraftiga allergiska reaktioner, vilket vi alltså heller inte har sett hos någon av studiedeltagarna."

Man vet inte man tror att risken för allvarlig reaktion är liten. Och så är det med majoriteten av studier. Så länge ingen har inkommit med 100% bevis på att något är farligt så är det inte det. Denna studie visar bara att ingen har fått en så pass allvarlig reaktion än men de kan inte veta med all säkerhet att det verkligen är så.

Lindrig reaktion tycker jag inte ens räknas. Det är som pollenallergi, jobbigt men inte livshotande. 

2 barn med klåda i ögonen, inget att orda om. 
  • Agda90
    Anonym (exakt) skrev 2023-12-06 10:01:39 följande:
    Lindrig reaktion tycker jag inte ens räknas. Det är som pollenallergi, jobbigt men inte livshotande. 

2 barn med klåda i ögonen, inget att orda om. 
    Men studien gjordes på väldigt få barn. 84 är inte många. Dessutom vet vi inte vilken typ av allergi dessa barn har. Är det en lindrig variant eller är det uttalat att dessa barn sägs ha haft luftburen allergi?
  • Anonym (Kanske psykologiskt)
    Agda90 skrev 2023-12-06 09:47:38 följande:

Det finns många fler studier runt om i världen som visar samma sak. De rapporter som finns om luftburen jordnötsallergi är _alla_ självrapporterade. Ingen har kunnat belägga ett enda fall där det är säkerställt att det är en äkta reaktion på luftburen jordnötsallergen.

En amerikansk studie (från 1990-talet? Har inte tillgång till den just nu.) visade att även om det finns jordnötsallergener i luftfilter på flygplan så reagerar inte de som är allergiska mot jordnötter. Men fick de veta att det serverades jordnötter kunde de få en allergisk reaktion.
  • Anonym (exakt)
    Agda90 skrev 2023-12-06 10:17:33 följande:
    Men studien gjordes på väldigt få barn. 84 är inte många. Dessutom vet vi inte vilken typ av allergi dessa barn har. Är det en lindrig variant eller är det uttalat att dessa barn sägs ha haft luftburen allergi?
    Jo, den informationen finns i studien. 

Alla hade haft allvarliga allergiska reaktioner vid intag av jordnötter och hade IgE-antikroppar, ARA H2. Flera rapporterade luftburna reaktioner. Men bara två fick alltså en lindrig reaktion vid testet av luftburen. 
  • Anonym (exakt)
    Anonym (Kanske psykologiskt) skrev 2023-12-06 10:18:19 följande:
    Det finns många fler studier runt om i världen som visar samma sak. De rapporter som finns om luftburen jordnötsallergi är _alla_ självrapporterade. Ingen har kunnat belägga ett enda fall där det är säkerställt att det är en äkta reaktion på luftburen jordnötsallergen.

En amerikansk studie (från 1990-talet? Har inte tillgång till den just nu.) visade att även om det finns jordnötsallergener i luftfilter på flygplan så reagerar inte de som är allergiska mot jordnötter. Men fick de veta att det serverades jordnötter kunde de få en allergisk reaktion.
    Man kan dessutom visa att doften av jordnöt inte innehåller proteinet som alltså ger den allergiska reaktionen.

Jag tror definitivt att det är psykologiskt, man blir ju rädd för en reaktion, och den rädslan kan ge symtom. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Kan det inte vara så att de som TROR att de reagerar på luftburet, i själva verket har fått i sig en liten mängd jordnötter på annat sätt? Särskilt vanligt bland barn som kladdar omkring sig.

Kontaktytor är ju en vanlig anledning til både smitta och allergi. Man får i sig en liten smula utan att märka det, men det är inte detsamma som luftburet.

Jag är inte nötallergisk, men kan få astmatiska besvär (ej allvarliga) av torr luft och/eller mycket partiklar i luften. Ibland har jag misstolkat det som överkänslighet mot nötter, om det t ex står julnötter i en skål i rummet.

På en julträff hos en kompis, kände jag mig tung och slemmig i halsen och sade att jag kanske reagerade på nötterna. Det visade sig att andra kände samma sak, utan minsta allergi. En luftfuktare plockades fram och besvären försvann, trots att nötterna stod kvar. Det var alltså inte nötterna som orsakade besvären.

Min gissning är att alla skriverier om luftburen jordnötsallergi, kan få en del att TRO att det är jordnötterna de reagerar på, fast det egentligen är något annat, eller en kombination.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (exakt) skrev 2023-12-06 10:35:33 följande:
    Man kan dessutom visa att doften av jordnöt inte innehåller proteinet som alltså ger den allergiska reaktionen.

Jag tror definitivt att det är psykologiskt, man blir ju rädd för en reaktion, och den rädslan kan ge symtom. 
    Det kan vara psykiskt, eller så är det en äkta reaktion, men som har orsakats av något annat än nötterna. Eller så har man fått i sig en liten mängd allergen genom kontaktytor. Men tror att det är via luften.
  • Anonym (exakt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-12-06 11:01:12 följande:
    Det kan vara psykiskt, eller så är det en äkta reaktion, men som har orsakats av något annat än nötterna. Eller så har man fått i sig en liten mängd allergen genom kontaktytor. Men tror att det är via luften.
    Ja, så kan det ju vara. 
Svar på tråden Luftburen nötallergi finns inte