Kan det inte vara så att de som TROR att de reagerar på luftburet, i själva verket har fått i sig en liten mängd jordnötter på annat sätt? Särskilt vanligt bland barn som kladdar omkring sig.
Kontaktytor är ju en vanlig anledning til både smitta och allergi. Man får i sig en liten smula utan att märka det, men det är inte detsamma som luftburet.
Jag är inte nötallergisk, men kan få astmatiska besvär (ej allvarliga) av torr luft och/eller mycket partiklar i luften. Ibland har jag misstolkat det som överkänslighet mot nötter, om det t ex står julnötter i en skål i rummet.
På en julträff hos en kompis, kände jag mig tung och slemmig i halsen och sade att jag kanske reagerade på nötterna. Det visade sig att andra kände samma sak, utan minsta allergi. En luftfuktare plockades fram och besvären försvann, trots att nötterna stod kvar. Det var alltså inte nötterna som orsakade besvären.
Min gissning är att alla skriverier om luftburen jordnötsallergi, kan få en del att TRO att det är jordnötterna de reagerar på, fast det egentligen är något annat, eller en kombination.