Inlägg från: Anonym (Kunskapsskolan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kunskapsskolan)

    Klasskassa, irritation

    Ja, det är så dumt. Det tyckte jag när jag var barn, och det tycker jag nu när jag har barn som är vuxna. Ofta är det ett par morsor som är drivande. Det handlar inte om att de heller tror att detta skulle tillföra något till eleverna eller skolan, utan det handlar bara om att de vill ha något att organisera för att själva få uppmärksamhet.

    Ofta LIDER bara övriga föräldrar och barn av deras påhitt, och lärarna tycker att det är onödigt - dessa har ju oftast själva en familj de vill vara hemma med på sin fritid - men de kan inte heller säga ifrån av rädsla för att verka oengagerade.

    Min dotter gick på Kunskapsskolan på mellan- och högstadiet, och det var så himla bra, för där slapp man ALLT sådant. Allt som var, sköttes av skolans personal. Det fanns ingen press på föräldrarna att göra något, och när någon förälder försökte dra igång något så plattade rektorn snabbt till denna. Det var härligt att se! :D

  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-07 08:25:50 följande:

    Om föräldrar i klassen bestämmer sig för en gemensam aktivtet som sker utanför skoltid, ja då får var och en stå för sin del, t ex att du betalar biljett/inträde för ditt barn. En helt annan sak. Då är det PRIVAT anordnat.


    Fast jag tycker att även detta borde vara förbjudet, eftersom det är svårt för folk att säga ifrån ändå. Spelar ingen roll om det är "skolan" eller "en grupp föräldrar" eller (på högre stadier) "en elevförening" som ordnar något. Det UPPLEVS som ett tvång i alla fall.

    Och många barn lider. De är utanför i sina klasser, och vill inte tillbringa en enda timme extra med sina klasskamrater i onödan. Men ändå ska alltid några skrikhalsar dra igång skolresor och skoldiscon och diverse insamlingar till detta. De barn som mår dåligt, upplever det som att de skickas ut i skogen att samla ris till sin egen rygg, när de tvingas delta i aktiviteter för att få in pengar till en skolresa, som de för allt i världen inte vill följa med på. 

    Jag fattar inte varför vi aldrig kommer längre..?
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Uu) skrev 2023-12-07 14:04:46 följande:

    Det är väl för barnen ni gör det, dom får en upplevelse att sälja lite och så får dom göra nå skoj för pengen.

    jag själv stod på julmarknad förra helgen och såg glädjen i barnen. 
    samt att dom samlades i grupper och bakade helgen innan


    sen om du är sur och bitter så tänk om tyck jag


    Men försök då fatta att det inte är "skoj" för alla barn. För vissa är det ett stort lidande. Tänk ett barn som är utanför i sin klass, och har tillräckligt med problem på den obligatoriska skoltiden, t.ex. med par- och grupparbeten då h*n inta har någon självklar kompis att vara med, och läraren måste truga på de olika grupperna att h*n ska få vara med där. 

    Tänk ett sådant barn, som försöker att ta en dag i taget och överleva. Och så måste ett par beskräftiga, uppmärksamhetssökande morsor hitta på YTTERLIGARE något, där barnet måste tigga sig till att få vara med i någon av grupperna, tvinga sig hem till ett barns hem och baka, fast det vet att de andra i gruppen inte vill ha det där. Eller när samma morsor promt ska driva igenom en skolresa, och barnet inte vet vilka det ska dela tält eller rum med, och får ont i magen av oron för ännu en förnedring. Att inte vuxna människor kan ha lite empati med olyckliga barn, och sluta vara så j-vla naiva?!
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Göran) skrev 2023-12-08 01:07:17 följande:

    Jag håller med dig. Samma sak i olika föreningar. Det ska säljas lotter det ska skänkas saker till loppis det ska säljas kändisars kläder till släkt och vänner. 


    det slutar med att man själv får köpa dessa satans lotter. Föräldrarna tar med lotterna till jobbet och påtvingar dem på kollegorna. Vissa barn har stor släkt och då påtvingas dessa lotterna. 


    det ska köras hämtas lämnas till bortamatcher. Det ska ställas upp på träningsläger och turneringar. Det tar aldrig slut. 


    det finns ensamstående föräldrar det finns familjer som inte har råd tid eller ens bil. 


    tråkigt att det blivit så i skolklasserna också. Jag är glad att mina barn är vuxna. 


    det är som du skriver. Det finns barn som INTE vill träffa klassen även på fritiden. Det finns föräldrar som inte orkar har tid eller råd att vara delaktiga i dessa aktiviteter. 


    Usch ja. Men föreningarna är i alla fall frivilliga. Man kan välja andra aktiviteter åt sina barn. Men skolan är obligatorisk. Ungarna måste gå dit varje dag hur dåligt de än mår.
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Göran) skrev 2023-12-08 01:07:17 följande:

    Jag håller med dig. Samma sak i olika föreningar. Det ska säljas lotter det ska skänkas saker till loppis det ska säljas kändisars kläder till släkt och vänner. 


    det slutar med att man själv får köpa dessa satans lotter. Föräldrarna tar med lotterna till jobbet och påtvingar dem på kollegorna. Vissa barn har stor släkt och då påtvingas dessa lotterna. 


    det ska köras hämtas lämnas till bortamatcher. Det ska ställas upp på träningsläger och turneringar. Det tar aldrig slut. 


    det finns ensamstående föräldrar det finns familjer som inte har råd tid eller ens bil. 


    tråkigt att det blivit så i skolklasserna också. Jag är glad att mina barn är vuxna. 


    det är som du skriver. Det finns barn som INTE vill träffa klassen även på fritiden. Det finns föräldrar som inte orkar har tid eller råd att vara delaktiga i dessa aktiviteter. 


    Usch ja. Men föreningarna är i alla fall frivilliga. Man kan välja andra aktiviteter åt sina barn. Men skolan är obligatorisk. Ungarna måste gå dit varje dag hur dåligt de än mår.
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-08 08:55:16 följande:
    Vilka regler pratar du om egentligen? Det är ju du som blandar ihop olika delar här. Det finns INGEN regel om att man inte får skänka pengar direkt till klasskassan. Skolan har INGET med klasskassan att göra, den ska skötas av någon klassförälder. Att man håller till på skolans mark har inte heller med saken att göra. Så förklara vad du menar och sluta göra dig dum!
    Det är du som inte förstår, eller inte vill förstå. Detta med klassföräldrar och klasskassan är ett sätt att KOMMA RUNT SKOLANS REGLER, som är till för att skydda ekonomiskt svaga familjer. På grund av att det som bestäms av klassföräldrarna UPPLEVS som obligatoriskt - och klassföreståndaren oftast också spelar med. Så i praktiken ÄR det obligatoriskt att bidra med pengar - antingen direkt eller på indirekta sätt som blir lika dyrt det också, så som TS beskriver det. Det är INTE KLOKT att det kan få förekomma!!!

    Ett annat exempel på detta är insamlingarna till fröken två gånger om året, som också UPPLEVS som obligatoriska - trots att det egentligen ÄR förbjudet att kräva pengar av familjer i den kommunala skolan. Det borde förbjudas rakt av! Jag ringde faktiskt till barn- och ungdomsavdelningen som har ansvar för skolorna i vår kommun ett år, och de svarade att man absolut inte ska känna sig skyldig att ge något, men att de inte kan stoppa det heller så länge som det är "en frivillig överenskommelse mellan föräldrarna". Men - det ÄR ju inte det. Det är en frivillig överenskommelse mellan klassens skrik-morsor... övriga vågar inte säga ifrån. 
  • Anonym (Kunskapsskolan)

    Ett annat exempel på detta att komma runt skolans regler, är "elevföreningarna" på högre stadier, som beslutar om aktiviteter som blir till ett lidande för vissa ungdomar, och som egentligen inte borde förekomma i skolan.

    Jag tänker t.ex. på min dotters gymnasieskola, där det är avslutningsbal varje år. Det är alltid en kille och en tjej som ska gå i par, man får inte gå med kompisar eller ensam, utan har man ingen av det motsatta könet att gå med så får man inte gå på sin egen avslutningsmiddag, som dessutom är otroligt upphaussad med parbilder på alla paren i lokaltidningen, direktsändning i den lokala TV-kanalen o.s.v. som om det skulle vara Nobelmiddagen. För att riktigt rubba in det hos de ensamma ungdomarna som inte fick gå, och som får sitta hemma med sina föräldrar den kvällen. 

    Det blir dessutom en ekonomisk börda i vissa familjer, i och med att det ska vara mörk kostym, vit skjorta, svarta skor och alla andra tillbehör för killarna, och balklänning, balskor, håruppsättning, tiara och glacéhandskar för tjejerna. 

    Media tog faktiskt upp dessa baler ett år, men då var det med vinklingen att skolan diskriminerar mot homosexuella ungdomar, då det alltid måste vara kille-tjej par. (Ensamma heterosexuella ungdomar var det som vanligt inte synd om - de nämndes inte ens i den diskussionen.) Då sa rektorn just det där, att "skolan har inte med det att göra, det är ungdomarna själva som bestämmer reglerna".

    Men i själva verket har skolan ALLT med det att göra - skolbalen är en del av det som UTGÖR skolan och samme rektor är ute i media varje år och kommenterar den, hur stolt han är över skolans fina ungdomar som kan arrangera något sådant... Danslektionerna, som de lyckade och populära eleverna får gå på hela sista året som förberedelse för balen, betalas också av skolan och hålls i skolans gymnastiksal...

  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Skolbarn.) skrev 2023-12-08 09:21:16 följande:
    Förstår hur du tänker, men ska alla andra barn i klassen avstå från att umgås på fritiden för att ett eller två barn är utanför? Eller får de barnen bara planera resor och ha basar med barn från andra klasser eller skolor? Det håller ju inte heller. 

    Många barn ser fram emot klassresor, att sova över med varandra, att träffas hemma hos varandra - precis som alla andra vänner i världen. Då är det viktigare att de vuxna runtomkring ser de barn som inte är med och organiserar aktiviteterna på ett sådant sätt att alla har någon att vara med och är närvarande  vuxna under aktiviteterna. 
    Klart att de får, men basárer och klassresor - som drabbar även de elever som mår dåligt av det - är ingen nödvändighet. Min dotter gick som sagt på Kunskapsskolan, och där hade de inget sådant. Så min dotter slapp skiten.

    När det var föräldramöte, stannade skolans ordinarie matsalspersonal kvar på kvällen och fixade kak-och-frukt-buffé. Gratis var det också, trots allt prat om att friskolorna skor sig på välfärden. Ändå lyckas de bjuda på fika på ett föräldramöte utan att föräldrarna själva måste baka eller betala. Märkligt... 
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym skrev 2023-12-08 18:08:48 följande:

    Jag fattar inte att inte skolan stoppar klasskassa.
    Ett gäng gapiga morsor som har för lite att göra.
    De rånar folk på pengar och kräver att man ger pengar till klasskassan, fast skolan ska vara avgiftsfri. Och man numera vet att vissa familjer lider ekonomiskt av det.
    Det finns förväntningar att man ska baka och stå och kränga varor. Varför? Vuxna som är heltidsarbetande. Eller göra annat gratisarbete.
    Det blir konflikter, utfrysning och social kontroll.
    Om man inte följer order av de gapiga morsorna blir man uppringd i hemmet och förhörd om varför man inte sålt fler korvar !? 
    Jag hoppas man kan ta itu med all denna skit som klasskassorna ger.

    LÄGG NER KLASSKASSAN


    Ja, det är konstigt att medvetandet om detta går så långsamt att få ner "på golvet" så att säga. Jag blev faktiskt förvånad när mina barn började skolan (kommunal skola, min dotter flyttade till Kunskapsskolan till 4:an) - i snitt 35 år efter att jag började skolan - att det fortfarande var likadant som på min tid. Att vi inte hade kommit längre i det svenska samhället, som annars pratar så mycket om "diskriminering", "värdegrund", "ekonomiskt svaga" o.s.v..

    Och när jag läser här, nu när mina egna barn är vuxna, inser jag att förändringen FORTFARANDE inte har skett...

    Det är som att vissa saker sitter så hårt, att de går över allt annat. Det SKA vara klassföräldrar, klasskassa, skolresor, grupparbeten och annat som så många barn och föräldrar lider av...
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Nn) skrev 2023-12-09 16:52:02 följande:

    Min man hjälpte alltid till vid dotterns ridtävlingar. Han skulle stå i café, klocka, plocka fram redskap etc. 


    men gång hade som satt in både café (inkl bakning) och stå och ta tid, medan andra föräldrar inte fick nånting tilldelats. 


    Så fult tycker jag att utgå från att den som alltid ställer upp jämt ska göra det. 


    (jag har av olika anledningar inte kunnat hjälpa till förutom med bakning) 


    Håller med, men man kan ändå inte dra fritidsaktiviteter över samma kam som skolan. Det första är frivilligt (man kan välja en annan aktivitet till sitt barn, som inte kräver någon arbetsinsats av föräldrarna). Det andra är inte det. 
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Tow2Mater skrev 2023-12-09 20:22:31 följande:
    Hon kanske tänkte du kan använda lite gamla tomma vinflaskor, det brukar ju finnas i hyreshusens soprum om du inte har en del själv. Diska och sätt i ny kork bara, borde väl funka.
    Vad var det där? Insinuerar du att Marsipan är en vinkärring, för att hon inte vill dansa efter de beskäftiga nazi-klassmorsornas pipa..? Och vad är det för fel med att bo i hyreshus, om M. nu gör det..? Så fruktansvärt fördomsfullt inlägg! 
Svar på tråden Klasskassa, irritation