• CaCo

    Stöd för jobbsökande

    Jag känner inte att Rusta och matcha hjälpte överhuvudtaget. Och jag känner mig inte så aktiv med jobbsökande längre.

    Jag behöver stöd mer än så!

    Nån som har tips?

    Jag skulle verkligen uppskatta ett bra svar, snälla!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-09 12:42
    Jag är jävligt trött på att kämpa med jobbsökande. Jag känner att jag aldrig kommer iväg nånstans och att det aldrig leder nåt.

  • Svar på tråden Stöd för jobbsökande
  • Anonym (B)

    Finns inte.
    Samhället skiter i oss.
    Vi får söka soc bidrag eller slita ihjäl oss på städjobb via samhall. 


    Jag har högskoleutbildning men autism som gör att jag ej klarar kontakter med arbetsgivare. Har inte en chans med arbetsintervju. Ingen bryr sig.

  • Jemp

    Vad är det för stöd du vill ha? 


    Och vad är det som gör att du inte söker aktivt? 


    Har du varit i kontakt med jobbcoach?


    Det finns ingen instans som bara ger en ett jobb. Arbetsförmedlingen är i mångt och mycket en kontrollmyndighet idag. Det finns heller inget stöd till de som står nära arbetsmarknaden. De som står längre ifrån kanske behöver stöd från annat håll. 

  • Anonym (Mm)
    Jemp skrev 2023-12-07 11:59:39 följande:

    Vad är det för stöd du vill ha? 


    Och vad är det som gör att du inte söker aktivt? 


    Har du varit i kontakt med jobbcoach?


    Det finns ingen instans som bara ger en ett jobb. Arbetsförmedlingen är i mångt och mycket en kontrollmyndighet idag. Det finns heller inget stöd till de som står nära arbetsmarknaden. De som står längre ifrån kanske behöver stöd från annat håll. 


    Hade en sån jobb coach som ringde mig en gång i veckan. Hon gav inga tips öht bara tjatade om kämpa på bla bla bla att man ska ha högskoleutbildning för det jobbet Är skrattretande
  • Anonym (Just do it)

    Ett tips jag har är att inte förvänta dig så mycket stöd.
    Lägg inte din framtid i andras händer.
    Sätt upp små mål för var dag som du bockar av.

    Till exempel att du ska söka ett visst antal jobb, eller ett specifikt jobb.
    Att du kanske ska förbättra ditt CV osv.

    Gå en promenad varje dag om du inte redan gör det, gärna i skogsmiljö- för att få mer energi.

    Sök sedan jobb så mycket du kan.
    Ta hjälp av alla tips som finns online på hur man skriver ett bättre CV och ett bättre personligt brev, och som sagt- förvänta dig inte att andra ska hjälpa dig.

    Vet inte vilket stöd du efterfrågar?
    Det arbetsförmedlingen kan erbjuda är subventionerade jobb, praktik och jobbcoachning. Men i slutändan är det du som måste jobba med dig själv. 
    Förbättra hur du presenterar dig själv, både skriftligt och muntligt.

    Kolla på arbetsförmedlingens webinarier- jag tycker att de har en del bra tips angående allt det här.

  • Sanna43
    Anonym (Just do it) skrev 2023-12-07 14:52:11 följande:

    Ett tips jag har är att inte förvänta dig så mycket stöd.
    Lägg inte din framtid i andras händer.
    Sätt upp små mål för var dag som du bockar av.

    Till exempel att du ska söka ett visst antal jobb, eller ett specifikt jobb.
    Att du kanske ska förbättra ditt CV osv.

    Gå en promenad varje dag om du inte redan gör det, gärna i skogsmiljö- för att få mer energi.

    Sök sedan jobb så mycket du kan.
    Ta hjälp av alla tips som finns online på hur man skriver ett bättre CV och ett bättre personligt brev, och som sagt- förvänta dig inte att andra ska hjälpa dig.

    Vet inte vilket stöd du efterfrågar?
    Det arbetsförmedlingen kan erbjuda är subventionerade jobb, praktik och jobbcoachning. Men i slutändan är det du som måste jobba med dig själv. 
    Förbättra hur du presenterar dig själv, både skriftligt och muntligt.

    Kolla på arbetsförmedlingens webinarier- jag tycker att de har en del bra tips angående allt det här.


    Fast det betyder ej att man lägger sitt liv i andras händer för att man önskar stöd. Alla har olika förutsättningar och de som har det svårare har inte en chans på den tuffa arbetsmarknaden. då har de rätt till hjälp för att öka sina chanser, är därför det finns stöd. Inte för att folk inte kämpa eller inte tar ansvar över sina liv. 
  • Anonym (M)

    Kolla med Arbetsförmedlingen om du kan få delta i Steg till arbete. Det är mer stöd än vad du får inom Rusta och matcha.

  • Anonym (Just do it)
    Sanna43 skrev 2023-12-07 18:55:33 följande:
    Fast det betyder ej att man lägger sitt liv i andras händer för att man önskar stöd. Alla har olika förutsättningar och de som har det svårare har inte en chans på den tuffa arbetsmarknaden. då har de rätt till hjälp för att öka sina chanser, är därför det finns stöd. Inte för att folk inte kämpa eller inte tar ansvar över sina liv. 
    Jo. I teorin ska man få stöd. Men det finns mycket information om hur dåligt det stödet fungerar.

    Jag menar mest för TS egen skull. Inte för att hen ska skämmas, utan för att slippa bli besviken.
  • Anonym (-----)
    Anonym (B) skrev 2023-12-07 11:19:57 följande:

    Finns inte.
    Samhället skiter i oss.
    Vi får söka soc bidrag eller slita ihjäl oss på städjobb via samhall. 


    Jag har högskoleutbildning men autism som gör att jag ej klarar kontakter med arbetsgivare. Har inte en chans med arbetsintervju. Ingen bryr sig.


    Fan vad du är dum!😡Skriv inte om du inte skriver nåt smart och vettigt!😡😡
  • Anonym (bl)
    Anonym (-----) skrev 2023-12-09 00:45:29 följande:
    Fan vad du är dum!😡Skriv inte om du inte skriver nåt smart och vettigt!😡😡
    Eh. jag skrev om min egen erfarenhet?
  • Rivjärnet92

    Problemet är att vi skattebetalare inte kräver någon som helst motprestation av såna om dig utan du tillåts lalla runt och leva på bidrag och söka jobb "ibland". Hade du blivit utkastad på gatan utan något att äta så är jag alldeles säker på att du besökt varenda jävla arbetsgivare i din stad och sålt in dig själv.

    Mer stöd.. MER STÖD? Herre min jävlar alltså vad provocerad jag blir.

Svar på tråden Stöd för jobbsökande