• Anonym (Undrar)

Ha förskollärare som barnvakt privat?

Om ni har en förskollärare som ert barn älskar och är trygg med och ni bor i en stad där ni inte känner någon, hade ni frågat förskollärare om denne kan tänka sig passa barnet om det behövs?

• Svar på tråden Ha förskollärare som barnvakt privat?
  • Anonym (Nej)

Verkligen inte. Gränslöst.

• Anonym (Förskolläraren)

Som förskollärare själv så skulle jag inte uppleva det som gränslöst alls. Jag har flera kollegor som är/har varit barnvakt till barn på vår förskola. 

Ser absolut inget fel med det. 

• Anonym (Maria)

Typ vid särskilda omständigheter som födsel av syskon om släkt och vänner inte finns tillgängliga - då tycker jag det är okej att fråga. Men som barnvakt då och då i andra situationer, nej.

• Sunflora

Nej, det är väldigt gränslöst och jag tror inte det kommer uppskattats av rektorn eller andra föräldrar när det kommer fram. 

• Anonym (r)

Det sker redan runt om i Sverige så nej, inte respektlöst om du verkligen inte har någon. Är det en person med egen familj och heltidsjobb är det svårt. En bekant var vikarie och fick passa barn ibland. Vet flera som ryckt in vid specialfall som förlossning för nytt barn.

• Anonym (Undrar)

Jag har ingen och har barn med speciella behov.
    Barnet och förskollärare klickar bra och vi brukar småprata vid lämning och hämtning.
    Förskolläraren är mentor till barnet och har samtal kring och om barnet så känner barnet väl.
    Jag får se hur gränslös jag är, blir kanske inget bra tillfälle att fråga

• Anonym (S)

Aldrig att jag skulle frågat när mina barn var i den åldern
    Otroligt gränslöst.

Och nu när jag numera är förskollärare så skulle jag aldrig tacka ja till en sådan förfrågan.
    För det första jobbar jag heltid och när jag är ledig så är jag ledig.
    För det andra, bör man nog tänka på allt som faktiskt skulle kunna gå fel som olyckor (både barn och en själv), konflikter, vad göra med information som man råkar få (orosanmälan-är man där privat eller som proffesionell?) och sen är man vä i regel skyldig att anmäla sidoverksamhet till sin arbetsgivare 

Att det sker runtomkring i Sverige betyder ju inte att det är proffesionellt...

• Anonym (S)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-12-07 22:20:48 följande:

Jag har ingen och har barn med speciella behov.
    Barnet och förskollärare klickar bra och vi brukar småprata vid lämning och hämtning.
    Förskolläraren är mentor till barnet och har samtal kring och om barnet så känner barnet väl.
    Jag får se hur gränslös jag är, blir kanske inget bra tillfälle att fråga

Hej
    Du kan ju alltid höra av dig till kommunen om kontaktfamilj om det är så att du behöver avlastning. 
    Om det "bara" är barnvaktsbehov rent allmänt så kanske det finns förmedlingar som kan hjälpa dig, där du kan hitta någon bra och stabil.
  • EpicF

Fråga kan du alltid göra men du får acceptera om du får ett nej. 

Sedan är det också skillnad på en akut situation där man inte kan lösa det på annat sätt och en planerat situation där man haft dagar/veckor på sig att lösa barnvaktsfrågan.  

• Anonym (Olika)

Det beror på helt om förskoleläraren vill detta.

• Anonym (Pappa)

Det beror på situationen. Är barnet någon som har speciella behov? 

Annars har ju förskoleläraren redan sitt jobb. Och jag tror det blir enklare och billigare att anlita en utbildad nanny då det räknas som hushållsnära tjänst.

• Anonym (J)

Absolut inte. Skulle du fråga pizzabagaren om hen kan komma hem till dig och laga mat? Hahaha! Skämt åsido, förskollärare är högutbildad personal, helt befängt att tänka att dom ska syssla med barnpassning som bisyssla.

Svar på tråden Ha förskollärare som barnvakt privat?