• Anonym (Nika)

Kanderade äpplen

I kväll försökte jag mig på att vara en riktigt helylle husmor och kandera äpplen. Givetvis gick det käpprätt åt helvete. Problemet är att jag är 31 år gammal och det känns som att det är minst 60-årsgräns på kanderade äpplen. Men jag tycker verkligen att dom där högtidsäpplena ser så himla Disney ut! Alldeles skinande blanka och overkligt röda. Dom lär ju vara hur äckliga som helst men jag vill ändå komma med ett par stycken att dekorera julbordet med på julafton. Det är skarpt läge, jag har kaosat hela året och måste vinna tillbaka min familj och släkt!

Tillbaka till ämnet. Jag använde strösocker, vatten och glukossirap. Tillsatte röd karamellfärg i sluttampen. Tvättade äpplena noggrant innan. Det som hände var att kanderingen bara rann av äpplena. Det stelnade inte trots att äpplena åkte rakt in i kylskåpet. Jag kokade sockret på 7:an (medelvärme) i säkert 15 minuter under omrörning. Det bubblade hur mycket som helst! Höjde till 11:an under sista stunden, för sockret var så vitt och klart fortfarande. Ska det inte bli lite brunt? Det blev det aldrig. Men det bubblade så hysteriskt och hetsigt så tillslut fick det vara nog.

Tips på hur man lyckas med kanderade äpplen?

• Svar på tråden Kanderade äpplen
  • Grusibrallan1

Har inget tips att komma med, men jag upplever samma problem. Det bara rinner av äpplet. Jag älskar kanderade äpplen och har försökt flera gånger, men inget fastnar på det. Hoppas att någon annan kommer med räddningen :) 

• Anonym (M)

Man ska koka tills det blir karamell och sedan vänta lite innan man doppar äpplena i. Då får man det till att sitta. 

• Anonym (A)

Försökt en gång men det gick inget bra

• Anonym (Nika)
    Grusibrallan1 skrev 2023-12-09 22:03:49 följande:

Har inget tips att komma med, men jag upplever samma problem. Det bara rinner av äpplet. Jag älskar kanderade äpplen och har försökt flera gånger, men inget fastnar på det. Hoppas att någon annan kommer med räddningen :) 

Fasen vad svårt det ska vara! Haha! Jag tänkte försöka igen imorgon men hoppas att det droppar in lite tips här tills dess. Så gott och vackert men man känner sig så misslyckad varje gång när det bara blir bajs av allt!
  • Anonym (Nika)
    Anonym (M) skrev 2023-12-09 22:04:45 följande:

Man ska koka tills det blir karamell och sedan vänta lite innan man doppar äpplena i. Då får man det till att sitta. 

Okej, det där är det närmsta jag kommit ett tips hittills. Men när blir det karamell då? Jag upplevde att jag kokade och rörde LÄNGE. Använde fyra deciliter strösocker och en och en halv deciliter vatten. Kokade minst 15 min, säkert 20. 
  • Anonym (Nika)
    Anonym (A) skrev 2023-12-09 22:06:46 följande:

Försökt en gång men det gick inget bra

Ändå skönt att höra att det inte bara är man själv, börjar känna mig dum i huvudet hehe
  • Fjäril kär

Jag tror att du kokar karamellen på fel sätt.

Tillagning

Häll först socker och sedan vattnet i en kastrull och värm på svag värme och koka på låg värme tills sockret smält. Rör ej.
    Skumma bort ev skum på ytan.
    Tillsätt glykosen och låt karamellen koka vidare ca 20-30 minuter till en temperatur på ca 150 grader. Använd en termometer. Sockret ska bli ljus brun karamell.
    Under tiden så tvättar du äpplena och torkar dem väl. Stick in pinnarna vid skaften på äpplena.
    Doppa äpplena och rulla runt dem i karamellen. Efter hand som karamellen kallnar så stelnar den och då kan du värma upp den lite så den blir lagom varm igen att doppa äpplena i. Akta så att du ej bränner dig på den heta karamellen. Ha ej barn i närheten.
  • BuoBä

Gör kulprovet.
    www.land.se/mat-dryck/kulprov/

Det tar alltid mycket längre tid än man tror att koka. Knäck tar alltid evigheter om man vill få den hård. En låg och vid kastrull - eller till och med stekpanna - är bäst. 

• Anonym (Nika)
    Fjäril kär skrev 2023-12-09 22:35:32 följande:

Jag tror att du kokar karamellen på fel sätt.

Tillagning

Häll först socker och sedan vattnet i en kastrull och värm på svag värme och koka på låg värme tills sockret smält. Rör ej.
    Skumma bort ev skum på ytan.
    Tillsätt glykosen och låt karamellen koka vidare ca 20-30 minuter till en temperatur på ca 150 grader. Använd en termometer. Sockret ska bli ljus brun karamell.
    Under tiden så tvättar du äpplena och torkar dem väl. Stick in pinnarna vid skaften på äpplena.
    Doppa äpplena och rulla runt dem i karamellen. Efter hand som karamellen kallnar så stelnar den och då kan du värma upp den lite så den blir lagom varm igen att doppa äpplena i. Akta så att du ej bränner dig på den heta karamellen. Ha ej barn i närheten.
    Tack! Asså jag tyckte att jag googlade och läste på, men tydligen inte tillräckligt bra. Okej men så problemet är alltså att jag kokar för kort stund! Jag misstänkte ändå det på något sätt! För det blev inte brunt och i videos som jag har tittat på (ja, jag har även tittat på videos och misslyckades ändå) så såg man ju att det var brunt. Men enligt din text kan man inte ha i glukossirapen från början men det ska man i alla dom recept jag läst. Du vet dom som misslyckats hehe 
  • Anonym (Nika)
    BuoBä skrev 2023-12-09 22:36:40 följande:

Gör kulprovet.
    www.land.se/mat-dryck/kulprov/

Det tar alltid mycket längre tid än man tror att koka. Knäck tar alltid evigheter om man vill få den hård. En låg och vid kastrull - eller till och med stekpanna - är bäst. 

Men ska det vara samma för kanderade äpplen? Lät som att det där var för knäck? Obs jag vet att jag är en idiot så ha överseende.
  • BuoBä
    Anonym (Nika) skrev 2023-12-09 22:51:36 följande:
    Men ska det vara samma för kanderade äpplen? Lät som att det där var för knäck? Obs jag vet att jag är en idiot så ha överseende.
    Ja det är samma för karamellen till kanderade äpplen. Det är sockret som är huvudingrediens i båda och det måste få rätt temperatur och konsistens. Fjäril kärs beskrivning ovan var bra. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Nika) skrev 2023-12-09 22:50:15 följande:
    Tack! Asså jag tyckte att jag googlade och läste på, men tydligen inte tillräckligt bra. Okej men så problemet är alltså att jag kokar för kort stund! Jag misstänkte ändå det på något sätt! För det blev inte brunt och i videos som jag har tittat på (ja, jag har även tittat på videos och misslyckades ändå) så såg man ju att det var brunt. Men enligt din text kan man inte ha i glukossirapen från början men det ska man i alla dom recept jag läst. Du vet dom som misslyckats hehe 
    Kom också ihåg svag värme och absolut inte röra om i kolan . 
  • Anonym (Hillevi)
    Anonym (Nika) skrev 2023-12-09 22:23:26 följande:
    Okej, det där är det närmsta jag kommit ett tips hittills. Men när blir det karamell då? Jag upplevde att jag kokade och rörde LÄNGE. Använde fyra deciliter strösocker och en och en halv deciliter vatten. Kokade minst 15 min, säkert 20. 
    Man köper en sockertermometer, annars är det skapligt svårt att nå exakt rätt gradtal.
  • Anonym (Nika)

Okej hörrni, det är dags! Barnet sover. Nu ska jag försöka igen! Tyvärr har jag ingen termometer men ingen minns en fegis! Nu åker vi!

• Anonym (Nika)

Okej det kokar och bubblar på sedan 10 minuter tillbaka. På 10:an. Ska jag liksom låta det stå såhär ett tag nu eller ska jag höja? Inte en tillstymmelse till brun ton.

• Anonym (Nika)
    PH76 skrev 2023-12-10 20:01:57 följande:

Följer

Erkänn att du bara vill se mig misslyckas Flört
  • Anonym (Nika)

Hörrni det ändrade lukt lite nu!!!! 

Svar på tråden Kanderade äpplen