Kanderade äpplen
I kväll försökte jag mig på att vara en riktigt helylle husmor och kandera äpplen. Givetvis gick det käpprätt åt helvete. Problemet är att jag är 31 år gammal och det känns som att det är minst 60-årsgräns på kanderade äpplen. Men jag tycker verkligen att dom där högtidsäpplena ser så himla Disney ut! Alldeles skinande blanka och overkligt röda. Dom lär ju vara hur äckliga som helst men jag vill ändå komma med ett par stycken att dekorera julbordet med på julafton. Det är skarpt läge, jag har kaosat hela året och måste vinna tillbaka min familj och släkt!
Tillbaka till ämnet. Jag använde strösocker, vatten och glukossirap. Tillsatte röd karamellfärg i sluttampen. Tvättade äpplena noggrant innan. Det som hände var att kanderingen bara rann av äpplena. Det stelnade inte trots att äpplena åkte rakt in i kylskåpet. Jag kokade sockret på 7:an (medelvärme) i säkert 15 minuter under omrörning. Det bubblade hur mycket som helst! Höjde till 11:an under sista stunden, för sockret var så vitt och klart fortfarande. Ska det inte bli lite brunt? Det blev det aldrig. Men det bubblade så hysteriskt och hetsigt så tillslut fick det vara nog.
Tips på hur man lyckas med kanderade äpplen?