Varför ska vissa jämt skylla på ADHD, ADD, osv så...
denna studie visar att 49% av svenska fjärdeklassare har problem som kan relateras till neuropsykiatriska variationer och att många av dessa drabbas av psykisk ohälsa under sin skolgång.
Dessa forskares hypotes är att det är skolans läroplan som driver på den här problematiken .
En hypotes som styrks av att ? alla? idag har en npf- diagnos.. De barn som ? förr? klarade av skolan utan att få en diagnos gör det inte i dag med den läroplan och det undervisningssätt vi har idag .
( lägger vi till att barn idag vistas i stora grupper långt över skolverkets rekommendationer, från 1 års ålder och från 6.30-16.30 varje dag år ut o år in + matas med intryck i snabb takt från olika media så gynnar det inte våra barn heller - titta på en barnfilm från 80-90 - talet och vilket tempo och hur många olika intryck på en gång det är i den och jämför med en barnfilm från 2023?)
så att vården stoppar allt fler utredningar är inte något att vara tacksam för..det innebär bara att fler barn ,framför allt tjejer kommer hamna i psykisk ohälsa .
Under mitt barns utredning har många pusselbitar gällande mig själv fallit på plats. Äntligen förstår jag varför jag var så oförmögen kring läxhanteringen i skolan (var jätteduktig på de strukturerade lektionerna, men misslyckades med det mesta som skulle hanteras utanför lektionsstrukturen). Och har jobbat hela livet med att hitta strategier för att "hantera mig själv", men vissa saker har varit helt omöjligt att lära mig. Att jag troligen har adhd är inte en ursäkt man springer och viftar med till höger och vänster, men en förklaring till varför jag trots massiva ansträngningar och intelligens över snittet inte klarar av vissa enkla vardagssysslor.