• Anonym (Vad tycker panelen?)

Hur gammal person ska få köra bil?

Alla är olika, vissa friska, vissa sjuka men som något slags riktmärke när tycker du att äldre inte ska få köra bil längre? Vid vilken ålder ungefär?
    Vems ansvar är det att äldre ska sluta köra bil? Hur stoppar man äldre som inte fattar att dom inte borde sitta bakom ratten längre?

• Svar på tråden Hur gammal person ska få köra bil?
  • Anonym (Volvo)

Omöjligt att att sätta en ålder eftersom åldrandet är individuellt.  Det finns senila och livsfarliga 58-åringar likväl som en klar och pigg 89-åring. 
    Däremot kan jag hålla med om att det nånstans vid nån ålder  borde finnas en form av obligatorisk läkarkoll för att kolla syn, hörsel, minnet etc för att få behålla körkortet och som sen återkommer med jämna intervall.  

• Anonym (Volvo)

Omöjligt att att sätta en ålder eftersom åldrandet är individuellt.  Det finns senila och livsfarliga 58-åringar likväl som en klar och pigg 89-åring. 
    Däremot kan jag hålla med om att det nånstans vid nån ålder  borde finnas en form av obligatorisk läkarkoll för att kolla syn, hörsel, minnet etc för att få behålla körkortet och som sen återkommer med jämna intervall.  

• Anonym

Man kan inte förbjuda folk att göra saker för att de är för gamla, det är åldersdiskriminering. 
    Statistiskt sett är inte olyckorna högst bland de äldre. 
    Sedan finns det individer som är olämpliga bilförare. Men dra inte alla över en kam.

• Elsweyr94

Yrkestrafik för tung trafik har obligatoriskt syntest efter 45 eller så, borde inte vara hela världen att införa ngt liknande efter 60-70 för personer med vanliga fordon 

• Anonym (Bilisten)

Tycker de flesta äldre kör bra. 
    Min pappa valde att inte förnya sin behörighet i de tyngre klasserna vid 75-årsåldern.
    Unga män borde inte få köra bil och framför allt inte motorcykel.

• Postman

Tycker man borde ha någon form av obligatorisk körkortskoll vartannat år över 85.

• Anonym (Hm)

Det är svårt att säga någon precis ålder 

• Anonym (M)
    OlgaElvira skrev 2023-12-11 03:41:26 följande:

Läkare har anmälningsskylduighet att till Transportstyrelsen om. pgin har en sjukdom som påverkar förmågan att köra bil.
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

Precis, läkare ska anmäla! Tyvärr fungerar det dåligt. Min mamma, 75 år, har fortfarande körkort trots att hon i princip är blind. Hon ser ca 10% på ett öga. Men ingen läkare har anmält det så hon har fortfarande sitt körkort och förnyar det regelbundet. Dock kör hon inte längre bil, tack och lov!
  • OlgaElvira
    Anonym (M) skrev 2023-12-11 09:45:01 följande:
    Precis, läkare ska anmäla! Tyvärr fungerar det dåligt. Min mamma, 75 år, har fortfarande körkort trots att hon i princip är blind. Hon ser ca 10% på ett öga. Men ingen läkare har anmält det så hon har fortfarande sitt körkort och förnyar det regelbundet. Dock kör hon inte längre bil, tack och lov!

Du har tyvärr rätt i att läkare inte alltid anmäler till Transporrtstyrelsen. Som tur är avstår de flesta i den situationen att köra bil, som din mor. Förstår att hon förnyar sitt körkort, det är ju en giltig ID-handling.
    Vi var i en liknande situation för några år sedan med min far. Han var dock dement och insåg inte problemet. Där tog vi hel enkelt bilnycklarna, hanletade efter dem men efter några minuter hade han glömt att han ville ut. 
    De flesta anhöriga brukar ha bra koll och gömma bilnycklar eller sälja bilen

Postman skrev 2023-12-10 21:02:09 följande:

Tycker man borde ha någon form av obligatorisk körkortskoll vartannat år över 85.

Jag tänker mig from 80 år tom.

Läkare har anmälningsskylduighet att till Transportstyrelsen om. pgin har en sjukdom som påverkar förmågan att köra bil.
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

Sure, sure men det funkar ju inte om det inte är något radikalt som har hänt eller om personen inte går till läkaren. Det är inte alla som springer till läkaren titt som tätt och många faller mellan stolarna då och kör långt efter att dom borde ha slutat.
    OlgaElvira skrev 2023-12-11 10:32:20 följande:

Du har tyvärr rätt i att läkare inte alltid anmäler till Transporrtstyrelsen. Som tur är avstår de flesta i den situationen att köra bil, som din mor. Förstår att hon förnyar sitt körkort, det är ju en giltig ID-handling.
    Vi var i en liknande situation för några år sedan med min far. Han var dock dement och insåg inte problemet. Där tog vi hel enkelt bilnycklarna, hanletade efter dem men efter några minuter hade han glömt att han ville ut. 
    De flesta anhöriga brukar ha bra koll och gömma bilnycklar eller sälja bilen

När han hade glömt efter några minuter att han ville köra så måste han ju ha varit ganska långt gången i sjukdomen. Hur länge körde han när han de facto inte borde ha kört för att demensen hade börjat men inte var en katastrof än?
    För att inte tala om vad man gör som anhörig när personen är envis och tycker att den är frisk nog att köra men anhöriga anser inte det? Vad skulle du som anhörig göra om din förälder ville köpa en ny bil som 87-åring t ex? Skulle du säga ok så länge personen var relativt med i matchen? Bra för sin ålder kanske men definitivt inte helt alert och behövde hjälp med räkningar etc. Påhittat exempel men ändå något som säkert många står inför.

• Anonvm

Som yrkeschaufför med samtliga körkortsbehörigheter har jag funderat i dessa banor ett par gånger....

Jag anser att det vore på sin plats med ett ordentligt syntest och en läkarundersökning med fokus på ohälsa som ökar risken att förlora medvetandet, typ stroke, blodtrycksfall, hjärt/kärl sjukdomar o liknande....

Man bör göra en kontroll runt medelåldern ungefär, säg mellan 45-50.

Sen nästa när man går i pension, alltså runt 65.

Därefter bör kontroll ske med 1-3års mellanrum ungefär, beroende på personens generella hälsa, läkaren som gör kontrollen avgör från fall till fall hur länge det skall vara till nästa kontroll.

Allt detta skall givetvis vara subventionerat och ingå i den allmänna sjukvården, inkl syntestet. En kontroll skall inte kosta mer än ett vanligt läkarbesök.

• elmadumle
    Anonym (Vad tycker panelen?) skrev 2023-12-11 16:20:20 följande:
    Jag tänker mig from 80 år tom.

Sure, sure men det funkar ju inte om det inte är något radikalt som har hänt eller om personen inte går till läkaren. Det är inte alla som springer till läkaren titt som tätt och många faller mellan stolarna då och kör långt efter att dom borde ha slutat.När han hade glömt efter några minuter att han ville köra så måste han ju ha varit ganska långt gången i sjukdomen. Hur länge körde han när han de facto inte borde ha kört för att demensen hade börjat men inte var en katastrof än?
    För att inte tala om vad man gör som anhörig när personen är envis och tycker att den är frisk nog att köra men anhöriga anser inte det? Vad skulle du som anhörig göra om din förälder ville köpa en ny bil som 87-åring t ex? Skulle du säga ok så länge personen var relativt med i matchen? Bra för sin ålder kanske men definitivt inte helt alert och behövde hjälp med räkningar etc. Påhittat exempel men ändå något som säkert många står inför.

Nu valde min nu 86 åriga pappa själv att sluta köra bil längre sträckor för ca tre år sedan, och för ett par år sedan slutade han köra helt då han ansåg att han inte reagerade lika snabbt längre, han är fullt klar i huvudet och frisk, han och mamma bor själva, klarar sig helt själva, men om pappa fortfarande körde bil och ville köpa en ny bil så har jag som barn ingen som helst rätt att stoppa det, det är hans pengar. Bara för att man är gammal betyder det inte att man blir omyndigförklarad och helt oförmögen att fatta egna beslut.
    elmadumle skrev 2023-12-12 13:29:52 följande:
    Nu valde min nu 86 åriga pappa själv att sluta köra bil längre sträckor för ca tre år sedan, och för ett par år sedan slutade han köra helt då han ansåg att han inte reagerade lika snabbt längre, han är fullt klar i huvudet och frisk, han och mamma bor själva, klarar sig helt själva, men om pappa fortfarande körde bil och ville köpa en ny bil så har jag som barn ingen som helst rätt att stoppa det, det är hans pengar. Bara för att man är gammal betyder det inte att man blir omyndigförklarad och helt oförmögen att fatta egna beslut.
    Så din far slutade köra helt och hållet när han var runt 87? Detta trots att han var fullt klar i skallen och frisk säger du? Vettigt beslut av honom, jag säger inte det men jag får inte ihop det med att du tycker att en 87-åring ska få köpa en ny bil utan input från närstående som förmodligen ser klarare på saken än åldringen.

Sen att köpa ny bil har väl inget med pengar att göra eller stoppa någon pga att det kostar pengar? Det handlar om om det är lämpligt att låta en 87-åring som inte ens kan betala räkningarna själv köra och köpa en ny bil. Är man verkligen förmögen att fatta ett sånt beslut själv om man inte helt och hållet fixar vardagen själv? Är man verkligen så snabb i reaktionerna även om man skulle vara 100% klar i skallen att det är lämpligt att köra bil? Tillåt mig tvivla.
  • Anonym (M2)

Jag tycker det bra som det är.

Det här är inget problem direkt.

• elmadumle
    Anonym (Vad tycker panelen?) skrev 2023-12-12 16:52:47 följande:
    Så din far slutade köra helt och hållet när han var runt 87? Detta trots att han var fullt klar i skallen och frisk säger du? Vettigt beslut av honom, jag säger inte det men jag får inte ihop det med att du tycker att en 87-åring ska få köpa en ny bil utan input från närstående som förmodligen ser klarare på saken än åldringen.

Sen att köpa ny bil har väl inget med pengar att göra eller stoppa någon pga att det kostar pengar? Det handlar om om det är lämpligt att låta en 87-åring som inte ens kan betala räkningarna själv köra och köpa en ny bil. Är man verkligen förmögen att fatta ett sånt beslut själv om man inte helt och hållet fixar vardagen själv? Är man verkligen så snabb i reaktionerna även om man skulle vara 100% klar i skallen att det är lämpligt att köra bil? Tillåt mig tvivla.
    Jag skrev att han nu är 86. Ja båda två är fullständigt klara i huvudet, varför skulle man inte kunna ta eget beslut om att sluta köra bil ändå? Han ansåg själv att reaktionsförmågan inte var som de brukade, och då är det bra om man slutar köra bil.
    Nej, jag ser inga konstigheter i att tex en 87 åring köper ny bil, tror du alla i den åldern är dementa? Om man klarar sig själv fö så är det upp till var och en att fatta såna beslut utan att fråga anhöriga om lov. Men om personen i fråga inte kan klara sig själv längre är det väl inte så lämpigt men vem ska stoppa personen från att köpa bil?
Svar på tråden Hur gammal person ska få köra bil?