Postman skrev 2023-12-10 21:02:09 följande:
Tycker man borde ha någon form av obligatorisk körkortskoll vartannat år över 85.
Jag tänker mig from 80 år tom.
Sure, sure men det funkar ju inte om det inte är något radikalt som har hänt eller om personen inte går till läkaren. Det är inte alla som springer till läkaren titt som tätt och många faller mellan stolarna då och kör långt efter att dom borde ha slutat.
OlgaElvira skrev 2023-12-11 10:32:20 följande:
Du har tyvärr rätt i att läkare inte alltid anmäler till Transporrtstyrelsen. Som tur är avstår de flesta i den situationen att köra bil, som din mor. Förstår att hon förnyar sitt körkort, det är ju en giltig ID-handling.
Vi var i en liknande situation för några år sedan med min far. Han var dock dement och insåg inte problemet. Där tog vi hel enkelt bilnycklarna, hanletade efter dem men efter några minuter hade han glömt att han ville ut.
De flesta anhöriga brukar ha bra koll och gömma bilnycklar eller sälja bilen
När han hade glömt efter några minuter att han ville köra så måste han ju ha varit ganska långt gången i sjukdomen. Hur länge körde han när han de facto inte borde ha kört för att demensen hade börjat men inte var en katastrof än?
För att inte tala om vad man gör som anhörig när personen är envis och tycker att den är frisk nog att köra men anhöriga anser inte det? Vad skulle du som anhörig göra om din förälder ville köpa en ny bil som 87-åring t ex? Skulle du säga ok så länge personen var relativt med i matchen? Bra för sin ålder kanske men definitivt inte helt alert och behövde hjälp med räkningar etc. Påhittat exempel men ändå något som säkert många står inför.