• Anonym (Pappa med tungt hjärta)

    Nekar mitt barn följa med till Thailand.

    Jag har en dotter på 12år tillsammans med exet. Det tog slut för snart 3år sedan.


    Vi har delad vårdnad och har exakt varannan veckas vårdnad. Nu är det så att jag har träffat ny kvinna (sen 2,5 år sedan) och hon har 3 st pojkar på heltid som är 13-17 år. Vi hade nu tänkt ge våra barn en resa utomlands till Thailand men nu säger mamman nej. Det enda hon svarar är att hon är orolig och det är för långt bort. Detta drabbar nu 4 st barn och den hon sårar mest det är min dotter. Jag vet ej hur jag ska göra, ska jag åka med mina 3 st bonusbarn och lämna min dotter hemma? Detta kommer bara skapa en känsla hos min dotter som bortvald och jag klara ej av det i mitt hjärta när jag ser henne bli ledsen. Det har kommit flera förklaringar men varje förklaring har vi förklarat för exet att det behöver hon ej vara nervös för. Skolan har givit sitt OK på denna resa och tycker det ger min dotter ett väldigt fint minne för livet. Har ringt en rådgivare inom kommunen och förklarat dilemmat och även denne tycket detta är mycket besynnerligt. Jag kan bara få detta till att exet j***as och vill ej vi ska åka och ha kul. Problemet är att hur ska man kunna åka någonstans och planera saker då ett ex gör på detta vis? Har någon någon erfarenhet av detta och hur man tar sig vidare för vi kommer aldrig kunna göra en utlandsresa pga att exet gör på detta vis. Detta drabbar min dotter hårt och även alla andra barnen som vill ha med min dotter. 

  • Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.
  • Anonym (neutral, men...)
    Anonym (Astrid) skrev 2023-12-15 11:56:31 följande:
    Nu handlar det ju inte om umgängessabotage. Det finns ju inget tecken på "sabotage" alls här, bara för att mamman inte vill att dom åker till Thailand.

    Och ditt meddelande var VÄLDIGT hotfullt. Personligen förstår jag inte varför man ens skulle vilja ha den typen av relation med sitt ex? Väldigt mycket "Gör som JAG vill, annars ska jag hitta sätt att göra det ändå, mot din vilja!". Känns som en rätt ohälsosam och tröttsam attityd, när man istället kan försöka jobba tillsammans för att hitta bra lösningar på problem. 

    Troligtvis kommer det nog komma situationer där TS inte vill att barnet ska göra nåt, och då kommer han nog inte uppskatta att få hot från mamman om hur hon kommer göra det ändå, fastän hon är väl medveten om att han inte vill. Även om man har gått isär måste man ju ändå kunna samarbeta och visa varandra lite respekt. 
    Jag troode allt som kan inverka negativt på pappans relation med barnet och/eller tiden han har med barnet, kan sägas vara umgängessabotage?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (neutral, men...) skrev 2023-12-15 12:42:13 följande:
    Jag troode allt som kan inverka negativt på pappans relation med barnet och/eller tiden han har med barnet, kan sägas vara umgängessabotage?
    Nej. Det skulle vara fruktansvärt om det skulle vara så. Då skulle kvinnor som är gifta med utlänningar ifrån länder som inte har något utlämningsavtal med Sverige, stå hjälplösa när mannen vill åka till sitt hemland med barnen. Och sedan ser hon dem kanske aldrig mer. Men om hon nekar, så skulle hon kunna förlora vårdnaden för att det vore "umgängessabotage". Död

    Nä - SÅ tokiga lagar har vi i alla fall inte! Det är superbra ju, att båda föräldrarna måste ge sitt tillstånd när ett barn ska föras utomlands!
  • Mimosa86
    Anonym (Elizabeth) skrev 2023-12-15 10:14:25 följande:
    Alltså, även om barnet är 12 och har en egen vilja och egna åsikter, betyder ju inte att barnet är myndigt och får bestämma helt själv i alla situationer. Mamman är inte okej med en resa som är så långt bort. Jaha? Då får ju pappan försöka hitta lösningar här och hur som kan hitta en kompromiss som fungerar för BÅDA föräldrarna. Kan man inte ens försöka samarbeta med den andra föräldern är man ju definitivt en olämplig förälder.

    Det finns fler resmål än Thailand och dottern kommer inte ta skada av att inte få åka dit. TS och flickvännen får helt enkelt hitta ett annat resmål att åka till. Det borde inte vara ett särskilt stort problem alls. Folk pratar ju liksom om att TS borde använda dottern som slagträ och mena att om hon inte får åka på en resa just till Thailand kommer han försöka få dottern att inte bo hos mamman längre. För en semesterresa! Det är ju absurt. Det låter snarare som ett gäng 12-åringar som argumenterar här och har temper tantrums just för att en Thailandsresa inte kommer bli av.

    Har TS varit vettig är ju inget bokat eller betalt innan han fått mammans godkännande. Eftersom han inte fått det är det ju enkelt att istället hitta en resa som passar bättre än Thailand. Det viktigaste för honom bör väl vara att resa med dottern, inte just resmålet.

    Läs det du själv skriver nu. Du menar alltså att exfrun ska vara med och diktera vart mannen och hans nya familj ska få resa. Annars är hotet att dottern lämnas utanför sin familj.

    Vad är -för långt bort- enligt exfrun? Danmark? Är det en definition hon avgör?

    ska TS då i sin tur neka mamman att öht göra någon reda utanför Sveriges gränser med barnet? 


    Det hela är ju absurt.

    Om det är något land jag vill att mina barn ska besöka så är det Thailand. Snällare och mera barnkära människor får man leta efter. Fruktansvärt att en mamma nekar sin snart tonåriga dotter att få fira semester med sin familj. Bli lämnad själv för att mamman vill ha kontroll och sabotera för sitt ex.

  • Anonym (XXX)
    Mimosa86 skrev 2023-12-15 13:26:18 följande:

    Läs det du själv skriver nu. Du menar alltså att exfrun ska vara med och diktera vart mannen och hans nya familj ska få resa. Annars är hotet att dottern lämnas utanför sin familj.

    Vad är -för långt bort- enligt exfrun? Danmark? Är det en definition hon avgör?

    ska TS då i sin tur neka mamman att öht göra någon reda utanför Sveriges gränser med barnet? 


    Det hela är ju absurt.

    Om det är något land jag vill att mina barn ska besöka så är det Thailand. Snällare och mera barnkära människor får man leta efter. Fruktansvärt att en mamma nekar sin snart tonåriga dotter att få fira semester med sin familj. Bli lämnad själv för att mamman vill ha kontroll och sabotera för sitt ex.


    Och om pappan skulle komma från Syrien, och vilja ta med barnen till hemlandet..?
  • Anonym (Mini)
    olof 45 skrev 2023-12-15 12:40:53 följande:
    Vad är det för skäl? Vad betyder det ens? För långt bort för vad? 

    Det är ren bullsh1t (and you know it)
    Det är ett skäl jag kan förstå. Det är långt borta om man t ex skulle behöva åka ambulansflyg hem, vilket en del får göra som inte hade räknat med det det minsta.

    Nej. Jag styrs inte enbart av mina känslor utan kan se logiska skäl till åsikter.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-15 14:09:51 följande:
    Det är ett skäl jag kan förstå. Det är långt borta om man t ex skulle behöva åka ambulansflyg hem, vilket en del får göra som inte hade räknat med det det minsta.

    Nej. Jag styrs inte enbart av mina känslor utan kan se logiska skäl till åsikter.
    Ja DET också. Har TS ens tänkt på att försäkra alla resenärer i så fall, så att de kan få antingen sjukvård på plats eller ambulansflyg hem? Hemförsäkringen KAN innefatta reseförsäkring också i 45 dagar, men sedan kan det bero på var dottern är folkbokförd. Är hon folkbokförd hos mamman så är det inte säkert att den gäller om hon reser till Thailand med pappan. Det finns massor av idioter som missar att kolla sådant, och sedan klarag de och tigger pengar på GoFundMe...

    Det är mycket tryggare att hålla sig inom EU när man reser med barn. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Mini) skrev 2023-12-15 14:09:51 följande:
    Det är ett skäl jag kan förstå. Det är långt borta om man t ex skulle behöva åka ambulansflyg hem, vilket en del får göra som inte hade räknat med det det minsta.

    Nej. Jag styrs inte enbart av mina känslor utan kan se logiska skäl till åsikter.
    Så det är alltså rimligt att barn med skilda föräldrar aldrig ska kunna resa till tex thailand pga risken att behöva flygas hem i ambulansflyg?   För om dottern inte kan åka med pappan pga den risken så kan hon ju inte heller resa med mamman dit pga samma risk.
  • Anonym (Elizabeth)
    Mimosa86 skrev 2023-12-15 13:26:18 följande:

    Läs det du själv skriver nu. Du menar alltså att exfrun ska vara med och diktera vart mannen och hans nya familj ska få resa. Annars är hotet att dottern lämnas utanför sin familj.

    Vad är -för långt bort- enligt exfrun? Danmark? Är det en definition hon avgör?

    ska TS då i sin tur neka mamman att öht göra någon reda utanför Sveriges gränser med barnet? 


    Det hela är ju absurt.

    Om det är något land jag vill att mina barn ska besöka så är det Thailand. Snällare och mera barnkära människor får man leta efter. Fruktansvärt att en mamma nekar sin snart tonåriga dotter att få fira semester med sin familj. Bli lämnad själv för att mamman vill ha kontroll och sabotera för sitt ex.


    Ja, såklart. BÅDA vårdnadshavare måste ju godkänna utlandsresor. Vill inte mamman att barnet åker till Thailand kan barnet inte göra det. Vill du kalla det att "diktera" får du väl göra det, men det är så det fungerar att ha gemensam vårdnad. En förälder kan inte bestämma själv att ta barnet utomlands utan att det andre tycker att det är okej. 

    Vi har ju ingen aning om hur föräldrarnas relation är i övrigt. Vi har så vansinnigt lite info att det är ju svårt att säga något mer om deras situation. Kanske att allt förutom nästa kommun är "för långt bort" och då får ju pappan tackla det problemet då. Vi har ju ingen aning varför mamman säger nej och hur hon tänker när hon säger att det är "för långt bort". Jag är inte alls så tvärsäker att det handlar om att "sabotera för exet" och hela det där om att hon måste vara avundsjuk är så fruktansvärt larvigt.

    Självklart kan TS börja neka mamman för minsta lilla också om han vill vara barnslig och låta en sån här grej gå ut över barnet. Absolut. Det är ju väldigt smart.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-15 14:41:09 följande:
    Ja DET också. Har TS ens tänkt på att försäkra alla resenärer i så fall, så att de kan få antingen sjukvård på plats eller ambulansflyg hem? Hemförsäkringen KAN innefatta reseförsäkring också i 45 dagar, men sedan kan det bero på var dottern är folkbokförd. Är hon folkbokförd hos mamman så är det inte säkert att den gäller om hon reser till Thailand med pappan. Det finns massor av idioter som missar att kolla sådant, och sedan klarag de och tigger pengar på GoFundMe...

    Det är mycket tryggare att hålla sig inom EU när man reser med barn. 
    Jamen precis, det med. Är inte direkt småpengar man kan komma att behöva för dom sakerna utanför EU.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-15 14:41:39 följande:
    Så det är alltså rimligt att barn med skilda föräldrar aldrig ska kunna resa till tex thailand pga risken att behöva flygas hem i ambulansflyg?   För om dottern inte kan åka med pappan pga den risken så kan hon ju inte heller resa med mamman dit pga samma risk.
    Rimligt...haha.

    Jag säger att jag kan förstå att den ena föräldern tycker att det är långt bort. För det är det om olyckan är framme eller sjukdom inträffar.

    Två människor har skaffat barn tillsammans, så länge de har delad vårdnad så har dom delat ansvar. Tough luck.
Svar på tråden Nekar mitt barn följa med till Thailand.