• Anonym (TS)

Tappat alla mina vänner..

Jag har genom livet generellt haft ganska få vänner. Blev mobbad hela grundskolan. Hade då en vän jag umgicks med. Hon flyttade sen och jag fick en ny vän under gymnasiet som kag umgicks tätt med. Vi skildes åt efter studenten då jag flyttade. Jag fick sedan en ny nära vän som jag umgåtts med i 10 år. Varit hennes stöttepelare och hon har i perioder bott hos mig. Även fast vi bott på olika orter. Jag har kämpat med att hon ska våga bli mer social, ta sig ut på arbetsmarknaden och pushat henne under alla år att testa olika utbildningar osv. Jag började studera på högskola och fick en till nära vän på samma ort jag bor på och vi har pratat dagligen och umgåtts en del, tränat tillsammans och gått ut på krogen och liknande. 

Min vän på annan ort tog sig till slut ut på arbetsmarknaden och fick en ny kompis där. Nu är jag sedan 2 år tillbaka helt borta. Hon hör aldrig av sig, svarar inte i telefonen, har aldrig tid att ses osv för nu har hon en vän som bor på samma ort. De umgås dagligen. Hon är alltid med henne när jag hör av mig så hon har inte tid att prata osv.

Jag har ändå haft min högskolevän kvar. Vi har umgåtts mer sällan då jag senaste året har haft mycket både privat och i arbetet. Är förmodligen utbränd och är väldigt trött och orkeslös. Vi har ändå pratat i telefon dagligen. Sedan ett par månader tillbaka har hon fått en ny kollega hon börjat umgås med och nu är det slut på kontakten även där. Hon hör inte av sig, svarar inte när jag ringer. När jag frågar om något skett så svarat hon kort typ med vad hon precis gjort. "Har lagat middag, är lite kaos här hemma." t ex. Nu har det gått en månad och under denna månad har hon inte hört av sig en enda gång. 

Jag har ett behov av socialt liv. I någon mån, men nu har jag ingen. Har fått lite kontakt med en kollega men hennes liv är hektiskt så hon har inte tid att surra eller umgås på fritiden. Hon har nog tillräckligt med vänner privat redan.

Hur fan får man nya vänner som vuxen? Känner mig väldigt ensam. Har ingen att prata med om saker. Har en sambo som bara sitter och spelar dator och inte kan kommunicera och jag har ett stort behov av kommunikation. Att prata om mående, känslor, vardagen. Känner mig så otroligt ensam och övergiven. Känner mig utnyttjad av min första vän som jag betalat mycket för, varit som en "extramamma" som funnits där i alla stunder, hon har bott gratis hos mig i långa perioder etc och sen fick hon en ny vän och då är jag inget värt. Samma med min högskolekompis. Varit som en extramamma till hennes barn. Köpt dyra presenter, uppvaktat henne på hennes födelsedag, hjälpt till med renovering hemma hos dem, skjutsat och hämtat, bjudit på middagar osv. Och nu ingenting. 

Vill så gärna ha mer kompisar. Men hur gör man?
  • Svar på tråden Tappat alla mina vänner..
  • Jårdi

Du låter som en helt fantastisk vän! Men, och detta kan låta lite hårt men jag tror du gör för mycket. Det är inte meningen att man ska vara som en extramamma åt sina vänner, och Att prata i telefon varje dag är nog inte många som fixar helt ärligt. Det är jättefint att du engagerar dig så mycket men jag tror det blir för mycket. du investerar supermycket av dig själv och då blir fallet också hårdare när din vän går vidare. För oftast är ju vänskaper lite flytande och intensiteten går i vågor eller ibland rinner ut i sanden också. 

• Goneril

Jag tror att Jårdi är inne på rätt spår, TS kan nog uppfattas som "klängig", vilket i och för sig inte är så märkligt eftersom hon saknar vänner och desperat längtar efter nya, men man måste ändå hålla "lite luft" mellan sig och kompisarna. Umgänget ska inte kännas påtvingat och det är bra att fördela gracerna lite. Man behöver egentligen många olika kontakter beroende på intressen och fritidssysselsättning.                                                                                                                                                                                                                                  Att försöka bygga ett nätverk där man inte har krav på att vara väldigt tight till en början är väl det bästa. Så småningom kan man komma någon lite närmre och etablera  vänskap. Då gäller det att inte "slita ut den" genom att vara alltför "på".

• Anonym (TS)
    Jårdi skrev 2023-12-12 18:43:01 följande:

Du låter som en helt fantastisk vän! Men, och detta kan låta lite hårt men jag tror du gör för mycket. Det är inte meningen att man ska vara som en extramamma åt sina vänner, och Att prata i telefon varje dag är nog inte många som fixar helt ärligt. Det är jättefint att du engagerar dig så mycket men jag tror det blir för mycket. du investerar supermycket av dig själv och då blir fallet också hårdare när din vän går vidare. För oftast är ju vänskaper lite flytande och intensiteten går i vågor eller ibland rinner ut i sanden också. 

Behöver kanske förtydliga. Det är inte bara på mitt initiativ vi har haft daglig kontakt utan båda mina vänner har ringt mig dagligen och ibland har jag ringt dem. 
    Goneril skrev 2023-12-12 19:15:10 följande:

Jag tror att Jårdi är inne på rätt spår, TS kan nog uppfattas som "klängig", vilket i och för sig inte är så märkligt eftersom hon saknar vänner och desperat längtar efter nya, men man måste ändå hålla "lite luft" mellan sig och kompisarna. Umgänget ska inte kännas påtvingat och det är bra att fördela gracerna lite. Man behöver egentligen många olika kontakter beroende på intressen och fritidssysselsättning.                                                                                                                                                                                                                                  Att försöka bygga ett nätverk där man inte har krav på att vara väldigt tight till en början är väl det bästa. Så småningom kan man komma någon lite närmre och etablera  vänskap. Då gäller det att inte "slita ut den" genom att vara alltför "på".

Som jag skrev här ovan. Jag tror inte att jag uppfattats som klängig, utan att vi pratas vid i princip dagligen har varit ömsesidigt. Har inte jag ringt, har dom ringt. Eller så har det skickats meddelanden.

Jag tror att de få vänner jag haft blivit väldigt nära vänner och därmed har vi haft en väldigt nära och tight relation. Tror dock dessa avslut egentligen beror att de hittat någon annan. I första vännens fall en vän som bor betydligt närmare och därmed är lättare att umgås med. I det andra fallet beror det nog på att jag, som jag skrev, nog är utbränd och saknar ork. Har inte ork att umgås lika ofta som förut och tackar oftast nej, den nya vänner verkar hänga med på det mesta.
  • Anonym (TS)

Jag tror att min brist på "normalt" umgänge också gjort att jag har svårt att veta hur man umgås med människor. Jag endast haft dessa väldigt nära relationerna där jag fram till gymnasiet sov över hos varandra, umgicks dagligen på skolan och efter skolan. I vuxen ålder har jag haft denna vännen som i perioder bott hos mig, rest tillsammans och när jag skaffade familj även blivit en del av familjen. Vi har varit med som syskon där jag varit hennes storasyster. Hon har umgåtts mycket med min familj såsom mor, far och syskon osv. Högskolevännen har jag pluggat med dagligen, vi har sedan haft daglig kontakt på ömsesidigt sätt. Varit varandras stöd då hon också varit ensam. Pratat om relationsproblem, dagliga problem, svårigheter på jobbet etc och sedan även umgåtts mycket. Tränat tillsammans som mest 5 dagar per vecka, promenerar, gått på festival, konserter och liknande. Rest tillsammans osv.

Jag har aldrig haft någon halvnära vän eller vad man ska säga. Vet ej hur man gör? Hur ofta umgås man? Hur ofta hörs man? Vad pratar man om?

• Jårdi

Ja det är inte helt lätt hur man ska göra med halvnära vänner. men Generellt tror jag man brukar prata ytligare, och kanske inte så mycket om svårigheter i livet. Vänskapen kanske mer går ut på att man tränar tillsammans och bondar kring det, eller något annat intresse. Alla gillar ju inte halvnära vänskaper, jag själv har börjat uppskatta dem lite mer på senare år, men behöver också de djupare relationerna annars känns det tomt. Jag tror man måste testa sig fram. 

Svar på tråden Tappat alla mina vänner..