• Anonym (M)

Ring?

Det är väl ganska svårt att se skillnad på en odlad och äkta diamant, så hur ska hon kolla upp det?

En expert tar väl betalt för att kontrollera stenen eller?

• Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 16:26:38 följande:
    Köper man en diamantring skulle jag även kräva att få certifikat på stenen. En vettig juvelerare borde erbjuda det. 
    Ja TS ja. Jag tänkte på tjejen, om han ger henne ringen bara. Hon sa ju att hon ska kolla det, men hon kanske ser skillnaden med blotta ögat 
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 17:25:03 följande:
    Ja, alltså, så länge du pratar om labb-diamanter (inte CZ eller liknande) hade jag inte brytt mig. En labbodlad diamant är ju lika äkta som en naturlig. Det ÄR ju en diamant, inte bara "något som ser ut som en diamant". Den håller ju lika bra, den är lika glittrig. Den kommer inte bli sliten och få synliga skrapor som en CZ. En labbdiamant är inte på något sätt sämre än en naturlig. Om något är de ju bättre än en naturlig, just för att de oftast är betydligt mer etiska.

Det viktigaste för mig när det kom till förlovnings- och vigselringarna var kvalitén. Jag vill att de ska hålla och se lika fina ut NU som om 25 år. Hade min man friat med en guldplätterad ring med CZ för 200 spänn hade jag inte blivit glad, just för att den inte kommer hålla och se fin ut ens ett år senare. 

Har hon sagt att hon är okej med en labbodlad sten och du vet att hon hellre skulle vilja ha en lite större skulle jag satsa på det, hellre en att köpa en liten sten, bara för att den är naturlig. 
    Vad menar du med att de är etiska?
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 18:20:53 följande:
    Ja, alltså skulle jag bli friad till och min kille vägrade visa mig certifikatet skulle jag inte gifta mig med honom. Vem skulle vilja ha en sån typ av relation att man döljer grejer för varandra? Det handlar ju såklart inte om själva ringen eller certifikatet, utan att om vill min partner dölja saker för mig och hindra mig från att få information är den relationen död. Det finns ju liksom ingen anledning att INTE kunna vara öppen med vilken kvalité ens diamant har.
    Fast hon har inte sagt att hon skulle kräva se certifikatet, utan att hon ska kolla det själv, det var DET min fråga handlade om, hur hon ska kolla det själv?
  • Anonym (M)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:26:26 följande:
    En tillverkad diamant är för perfekt och saknar de fjäderslöjor och inneslutningar som majoriteten av naturliga diamanter har. Detta kan man ofta se med en vanlig lupp, om man har en.

Problem uppkommer egentligen först när den naturliga diamanten också är perfekt, klarhet IF, vilket är dyrt och inte supervanligt i handel av vanliga solitärstenar om de ska vara lite större.

Lite allmänt om testverktyg och vilka stenar som kan avslöjas av dem hittar man här:

www.doamore.com/the-diamond-tester-what-passes-and-what-doesnt/
    Ja då kanske hon kan lyckas upptäcka det på egen hand då. Eller öga
  • Anonym (M)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:37:45 följande:
    Om du orkar läsa min första länk ovan så har du svaret. 
    Jag är inte så snabb som du vill
  • Anonym (M)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:26:26 följande:
    En tillverkad diamant är för perfekt och saknar de fjäderslöjor och inneslutningar som majoriteten av naturliga diamanter har. Detta kan man ofta se med en vanlig lupp, om man har en.

Problem uppkommer egentligen först när den naturliga diamanten också är perfekt, klarhet IF, vilket är dyrt och inte supervanligt i handel av vanliga solitärstenar om de ska vara lite större.

Lite allmänt om testverktyg och vilka stenar som kan avslöjas av dem hittar man här:

www.doamore.com/the-diamond-tester-what-passes-and-what-doesnt/
    Det finaste skulle ju då vara en naturlig diamant som inte är helt perfekt, för de har de naturliga slöjorna du nämner, liksom det blir naturens avtryck i stenen. Sådana saker är de allra vackraste, iallafall i mina ögon. Bara en parentes
Svar på tråden Ring?